Hallo,

Har en industridammsugare som jag hade tänkt koppla in till diverse bosch verktyg. Men problemet är att munstycket från dammsugaren är betydligt mycket mindre än de 36mm som krävs för att kunna ansluta till verktygen.

Finns det adaptrar? Tycker att jag har letat på alla "standardställen" utan att hitta några.

Några tips?

Mvh

Stefan

Jag har samma problem, varför har dessutom Bosch femtielva olika diametrar på sina olika verktyg??

Min tillfälliga McGyver-lösning är att botanisera bland rörmokeridetaljer i plast på byggmarknaden tills jag hittar något som passar, i värsta fall med hjälp av några varv tejp.

mycke_nu skrev:
Jag har samma problem, varför har dessutom Bosch femtielva olika diametrar på sina olika verktyg??

Min tillfälliga McGyver-lösning är att botanisera bland rörmokeridetaljer i plast på byggmarknaden tills jag hittar något som passar, i värsta fall med hjälp av några varv tejp.
Har också funderat på det. Men det blir ju inte så smidigt om man vill byta apparat. Eller använda dammsugaren som golvdammsugare för den delen. Måste man bryta upp tejpen.
Kan man inte hitta en muff som man kan sätta på? Fast då kanske luften smiter in där muffen inte håller tätt...

Bosch har nästan alla adaptrar man kan tänka sig.
Det svåra är att hitta rätt i tillbehörskatalogen. Det är ett riktigt detektivarbete.
Annars finns ju nilfisk t.ex. som också lär ha en hel del.

mycke_nu skrev:

Ja det är helt otroligt köpt ny sugare,ny slang får ändå inte ihop det:mad:
Ringt Bosch som lovade återkomma, vi får väl se om det sker.
Det verkar inte så logiskt att lägga ut pengar på ett system och sen behöva "gaffa"
ihop enheterna.

Problemet är väl att Bosch misslyckats lite i det där systemtänket :(

Detta var ett ständigt gissel när jag bara hade min gamla Altosugare, men slangen som följde med till festoolsugaren passar i princip till allt jag har med några få undantag (kommer inte ens ihåg vilka undantagen är).
Motsvarande slang säljs väl även av Stihl och kostar en bråkdel av vad festool ska ha för sin slang.

Jag valde bort Festool för Bosch då är det ju lite tråkigt att det visar sig att Festool
verkar passa bättre till Bosch maskiner:confused: Sånt här får mig att tappa orken.

ceson skrev:
Jag valde bort Festool för Bosch då är det ju lite tråkigt att det visar sig att Festool
verkar passa bättre till Bosch maskiner:confused: Sånt här får mig att tappa orken.
Adapterna är billiga och finns. Man behöver inte många eftersom många är samma.
Problemet är att hitta vilka man behöver;) I den frågan suger Bosch.

sblixten skrev:
Vad jag kommer ihåg var Bosch absolut bland dom bästa på att peka ut i någon katalog exakt vilken adapter som behövs för resp maskin.

Nimajneb skrev:
Vad jag kommer ihåg var Bosch absolut bland dom bästa på att peka ut i någon katalog exakt vilken adapter som behövs för resp maskin.
Det kan hända, men de gånger jag skolat ha någon och gått till samtliga lokala bygghandlare, så sitter de och slår i sina kataloger och antingen så har svaret blivit att det finns inte eller så har de tagit hem fel adapter.
Och då har det alltid i mina fall funnits en som passar. Så min åsikt kommer av den erfarenheten:p

sblixten skrev:
Varför inte för att förenkla för konsumenten och ta fram en sats på dessa?

Lite tråkigt att alla verkar gå över till callcenter där dom sitter och försöker
hitta informationen i kataloger utan att riktigt veta dom letar efter:(
Men å andra sidan är dom trevliga och optimistiska. - Det går nog, är ett
svar jag fått:confused:

Jag letade länge efter en adapter så jag skulle kunna koppla sugaren till Makita cirkeln. Visade sig att Bauhaus hade bra sortering av Bosch övergångar. (Iaf i Bromma)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.