Vi har nyligen köpt hus, bott in oss lite och ska ändra en del på värmesystemet. Vi vill gärna ha synpunkter på om vi tänker rätt:

Nuläge: 3 barn i familjen= mycket varmvatten, stort hus. Vedeldning med förugn kopplad till dubbelpanna av märket Diom från tidigt 80-tal(?). Rökgasfläkt på skorstenen. Ingen ackumulatortank, shunten på pannan och varmvattenberedning i pannan, hittar inga tekniska data om den men troligen ca 190 liters pannvattenvolym. Förugnar har fått mycket skit, men såvitt jag kan bedöma är denna konstruktion effektiv nog: ca 150 grader i rökgastemp, knappt 90 liter ved i magasinet brinner i ca 7-8 timmar vilket ger en effekt under 15 kW, värmer hela huset om dryga 200 kvadrat även i smällkalla.

Senläge: Vi planerar att köra på detta koncept ett tag till men att sätta in ackumulatortankar. Iochmed den långa brinntiden och låga effekten behöver vi inte så mycket (typ pelletspanna) just nu, men när det är dags att byta panna skaffar vi en maffigare grej och dimensionerar tankarna efter det.

Solvärme ska vi installera nu i år för att slippa elda sommartid.

Plan: En 750 liters tank med varmvattenberedare till vilken vi kopplar solvärmen från 6 moduler à dryga 900 kWh st.
En tank om 1000 liter eller mer.

FRÅGOR:
A) En förutsättning för att detta ska funka är att skiktningen är bra, så att det alltid är minst 70 gr i toppen av 750-tanken och vi inte behöver elda i en evighet för att ta ett bad: hur ordnar man det på bästa sätt? Parallellkoppla? Placera 750 literstanken högre upp än slaven? Positiva och negativa erfarenheter tas tacksamt emot!

B) Shunten kvar på pannan och en laddomat 4030? Shunten på ackumulatortanken och en laddomat 21? Det förstnämnda är tekniskt enklare i vårt fall men ger större värmeförluster, lr? Erfarenheter av 4030 någon?

C) Slingor eller värmeväxlare för att överföra solvärme till 750-tanken resp ta ut varmvatten?

D) Seriekoppla den gamla inbyggda (utmärkt väl fungerande) varmvattenberedaren till den nya i 750-tanken? Tänkte att om sommaren är vattnet förvärmt till 20 gr före solvärmningen, vid eldning kommer det redan hett in tanken= kapacitet och snabbhet: Några nackdelar? Erfarenheter?

E) Sfinx verkar vara ärliga och reko solvärmeprånglare; synpunkter?

Skaffa en elberedare tills ni byter värmesystem, det är lång payoff för solvärmen.

Som Matss säger. Solvärme är det dyraste och mest ineffektiva du kan skaffa.
Bestäm dig först om du ska satsa på ved eller pellets i framtiden och lägg ned pengarna där i stället. Tankar för vedeldning, då talar man om flera tusen liter vatten. Kolla upp om du kan få tag i ved till bra pris från säker leverantör först så du inte lägger ned 70000 på en vedanläggning och sedan upptäcker att veden blev lika dyr per kW som pellets.

Tack för synpunkterna matss o johanpelle!
Jomenvisst, tänker man strikt payoff så gjorde vi ingenting alls här i Frebol: billigare värme än vi har nu kommer vi inte undan med och systemet torde kunna hålla i bra många år till. Det handlar mer om att vi ändå gör byggnationer, river väggar och vill göra det bekvämare för oss: en investering för mindre vedhantering, smidigare eldning och en hållbar energianvändning. Vedeldningen är nog given i 20 år framåt eller så: tiss vi bli kraftlösa alleles (eller finner de vises sten), leverantörer hittar vi alltid här i obygden, eller fäller å klyver vi själva om så krävs. Senaste årets ca 30 kbm är 20 eget,10 köpt.

Med solvärme får vi ner förbrukningen med sisådär 6 kbm, acktankarna sparar möjligen nån vedpinne också. Framförallt hoppas jag spara tid på sommareldning, å tid ä pänga säger dom till mig som är egen företagare. Jag ger dessutom hellre en slant till en seriös aktör i solfångarbranschen än till elbolagen och det blir ju nuförtin jämförbara summor med 10 års avskrivning på solsystemet.

Nu är vi filosofiska värre här... nån som har nåt konkret om frågorna ovan?

När det blir hål borti gammelpanna gäller det att ha en ekonomisk buffert för att snabbt få in en annan om det finns någon röris som har tid just då.

Jag har för mig att nibe har vvb med möjlighet till solvärme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.