En hand håller en demonterad Bacho ACJ-motor med synliga lager och fläkthjul, redo för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej. Har ett Bacho ACJ med en motor som låter som en kanariefågel. Troligen lagren. Ny motor kostar 7k så jag tänkte byta lager. Tog ut den men undrar om ngn gjort detta tidigare och kan ge lite tips.

Redigerat:
En video som visar principen

Jag har bytt på Bachos ACF-system, inga större problem. Se upp så att segersäkringen inte sprätter iväg.
Köp kvalitetslager från ex. SKF. Lagertyp står stämplat på lagret.
Min motor har två konvexa fjäderbrickor. Om din har sådan så observera hur de är monterade.

• Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
Claes Sörmland
Visst är det lagren. Byta lager låter ekonomiskt rätt om du har pysselgener (eller betala för servicen). Glöm inte att göra fläktvingarna kakrena för det gör under för luftflöde och ljud. Skrapa dem med en liten mejsel och borsta med en minimal stålborste.

Annars tror jag din prisindikation för fläkten från EBM Papst ligger lite högt.

Här från svensk firma för 4098 kr:
https://www.ventilationsshopen.se/produkt/acja-99-01/822?categoryId=152

Från Finland för 2321 kr:
https://www.bistrotec.fi/product/33233/bahco-acj-16-6110-minimaster-puhallinmoottori?currency=SEK

Finns säkert billigt från nån firma i Tyskland också om man bara orkar söka.

Bilden på motorn från ventilationsshopen indikerar att det är samma typ av motortyp som på ACF-systemen.
Sprätt loss täcklocket med en liten skruvmejsel. Under det finner du låsringen och två fjäderbrickor. Ta bort dessa så kan fläktaxeln tas loss.

De gamla lagren kan du knacka ut med en skruvmejsel. De ny pressar/bankar du ner med hjälp av en passande hylsa från en hylsnyckel som då enbart lägger sin kraft på lagrets ytterdel.

I med axeln, återmontera fjäderbrickorna och låsringen. Tryck dit täcklocket.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Håller med, stå inte i ett stökigt garage.. Det kan bli svårt att hitta segersäkringen när den sprätter iväg :cool:
Och nästan samma pris på Skf-lager som typ biltema. Bara det att tar du biltema lager får du snart göra om det....

Grwrtu Grwrtu skrev:
[bild]

Hej. Har ett Bacho ACJ med en motor som låter som en kanariefågel. Troligen lagren. Ny motor kostar 7k så jag tänkte byta lager. Tog ut den men undrar om ngn gjort detta tidigare och kan ge lite tips.
Hej. Ny på forumet och snappat upp denna tråd. Hur gick det? Fick du bytt lager? Sitter själv med precis samma problem. Inte samma lagerlösning som i ACF´en. Efter att tagit bort täckbricka och låsningen, så finns det inga fjäderbrickor? Tyvärr så lossar inte det inte från axeln... Lite tips? Bilder?

Hej, vad är det för lager i fläkten? Jag har oxå ACJ systemet. Jag gissar på att det är 608-2RS men jag skulle få det bekräftat innan jag börjar riva i sakerna. Är det samma storlek på lager i miniventens två fläktar?

Är det någon som kan sammanställa en lista med lager för ACJ och miniventen? Jag tänkte byta allt i mitt system.

Claes Sörmland
Ja 608-2RS passar i de två ACF-fläktarna.

Ett annat skäl till oljud utöver lagren är dålig skit och ärg fläkthjulet. Särskilt fläkten till avluften lider av fett och fukt från köksfläkten. Jag skulle överväga att byta hela fläktarna. Inga stora pengar om man gör det själv.

Hos mig har köksfläkten helt separat dragning och är ej ihopkopplat med ventilationen.

Tack, bra jag har faktiskt några 608ZZ lager hemma.

Är det någon som har koll på ACJ aggregatets fläkt? Lagerstorlek där?

Samma. Rätt säker.

Okej låter bra, jag tror jag har 6 st 608ZZ lager, bör räcka till alla. Tack

Hej,
även jag har nu en fläktmotor i ACJ:n som börjar låta illa..
Har någon lyckats byta lagren i ACJ och är det i så fall 608ZZ som passar även till denna?
Jag har ett annat bekymmer också, lyckas inte lossa snabbkontakten till fläkten, någon som har tips på hur jag ska gå till väga? (inte samma kontakt som till ACF:en..)

Jag beställde 608-2RSH för att byta, men lyckades aldrig få loss lagret och därmed byta det. Får göra ett nytt försök en dag. Min grundläggande rengöring av fläkten gjorde dock att ljudnivån gick ner väldigt mycket jämfört med tidigare ändå.

• Gilla
SSo
  • Laddar…
S sleik skrev:
Jag beställde 608-2RSH för att byta, men lyckades aldrig få loss lagret och därmed byta det. Får göra ett nytt försök en dag. Min grundläggande rengöring av fläkten gjorde dock att ljudnivån gick ner väldigt mycket jämfört med tidigare ändå.
Du hade inte några problem med att få loss elkontakten till fläkten då? Några tips?
En rengöring kan räcka långt även för min del, kan ju kanske gå även om jag inte får loss elen. Tyvärr är det dock väldigt trångt vid aggregatet hos mig..

Nej, har inget minne av att det var något problem.

• Gilla
SSo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.