Jag beställde för en stund sedan premiumtrall (G4-2), för att få de bättre brädorna ur sorteringen. Mer än hälften av brädorna ser ut som på de bifogade bilderna. En del av dem ser ok ut på andra sidan. För mig känns det orimligt att de ens säljer när det ser ut så här. Vad tycker ni? De som är kassa på båda sidor åker så klart tillbaka, men borde jag ens acceptera dem som är ok/fina på andra sidan?
Vanträ kallas det när dom sågat så nära ytterkant på en stam, så delar av det syns. Om du tittar på kanten av trallen, så är den inte i vinkel, utan är sned och t.o.m. kan bark synas. Trallvirke ska vara med med lite rundade kanter ( inte vassa ). Det på foto 3 är säkerligen en rötskada, när en gren gått av, inte det hellar ska finnas. Så allt med vanträ och rötskada ska du inte acceptera. Skitvirke/dålig kvalitet, och framförallt, bara såga/hyvla och skita i egenkontroll för kvalitet ( inte vi som ska ha det )C Christer11 skrev:
Lite som Povel Rammel sjöng om att sortera virkae"" En del var det prima virke i, dom lade jag för mig """
Såhär skriver SvensktTrä:
Sort G4-2
Sort G4-2 är lämpad för till exempel utvändiga panelbrädor med en kvistig struktur. Sort G4-2 är även lämpad för trall och underlagsspont av högre kvalitet. Sorten är också lämpad som väggreglar i icke bärande innerväggar, då som dimensionshyvlad gran.
I sort G4-2 tillåts virkesegenskaper som påverkar utseendet i större omfattning, till exempel barkdrag, kådved och rötkvistar. Även blånad, fast röta, vresved och toppbrott tillåts i liten omfattning.
Observera Sorten i gran är ofta den högsta kvalitet som sorteras vilket innebär att den då innehåller G4-2 eller bättre.
https://www.svenskttra.se/trafakta/allmant-om-tra/kvalitet-och-sortiment/
Sort G4-2
Sort G4-2 är lämpad för till exempel utvändiga panelbrädor med en kvistig struktur. Sort G4-2 är även lämpad för trall och underlagsspont av högre kvalitet. Sorten är också lämpad som väggreglar i icke bärande innerväggar, då som dimensionshyvlad gran.
I sort G4-2 tillåts virkesegenskaper som påverkar utseendet i större omfattning, till exempel barkdrag, kådved och rötkvistar. Även blånad, fast röta, vresved och toppbrott tillåts i liten omfattning.
Observera Sorten i gran är ofta den högsta kvalitet som sorteras vilket innebär att den då innehåller G4-2 eller bättre.
https://www.svenskttra.se/trafakta/allmant-om-tra/kvalitet-och-sortiment/
Har också en sändning 34x145 i G4-2 "premium". Det är helt enkelt ploj att kalla det premium då det inte är något premium med det. Det är helt vanliga brädor med alla möjliga skönhetsfel och fel som gör vissa nästintill obrukbara. Tror inte en enda av de ca 50 brädor jag lagt hittills saknade t.ex. hörnkvist helt. I princip samtliga är lagda som de är för att jag var tvungen att lägga hörnkvistar nedåt så att man slipper skarpa kanter uppåt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skall man acceptera dessa gjutfel på betongplattor
Altan & Uteplats -
Vad bör jag acceptera gällande ersättning från bostadsrättsföreningen?
Kök -
Ska jag acceptera så här mycket ojämnheter bakom våtrumsmattan?
Badrum -
Vad gäller när en offert justeras signifikant efter det att den accepterats?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Mäklare anser att köparen borde acceptera friskrivningsklausul
Köpa & Sälja hus