Redigerat:
M
J josa100 skrev:
Kollade med en OBD felkodsläsare och torque appen. Enligt den fanns det inga felkoder (men å andra sidan kan den endast söka motorfelkoder och dit räknas inte AC...)
Behöver inte nödvändigtvis generera felkod för ac. Min 2013 gjorde det inte på ac-verkstaden så dom fick felsöka manuellt.

Excel
Kan du mäta upp trycket i systemet? Jag skulle börja med att prova där.

Köpte en påfyllningstub och på den sitter det en manometer. Kommer om några dagar och då kan jag mäta trycket:)

Att gasen läckt ut naturligt tror jag inte riktigt på, det händer på bilar som är 15 år gamla. När ACn inte funkar på nyare bilar är till 99% hål i kondensorn, kvalitén på dessa idag är katastrofal.

Men vi får hoppas att Opel har så dåliga prylar att gasen bara pyser ut på några år, och det funkar att bara fylla :)

Köpte en flaska r134a från http://www.eurorefrigerant.com/ och kopplade in manometerna och trycket var för lågt.

Med bilen igång och AC påslågen fyllde jag på enligt instruktion tills jag kom till det blåa området på manometern (där det ska vara). AC kompressorn hoppade då igång (verkade vara lågtrycktssensorn som inte var triggad och därmed startade in kompressorn.)

AC:n fungerar nu igen. (frågan är hur länge :))?

http://www.eurorefrigerant.com/r134...14-r134a-do-it-yourself-recharge-kit-1kg.html

• Fyra manometerdiagram med instruktioner för gasnivåer för AC-system på flera språk, indikerande olika drifttillstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det var lika väntat som utmärkt. Vill det sig väl räcker det med en påfyllning med några års mellanrum. Att få det helt tätt är en utopi. Efter några påfyllningar är det läge att komplettera med lite olja också.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var lika väntat som utmärkt. Vill det sig väl räcker det med en påfyllning med några års mellanrum. Att få det helt tätt är en utopi. Efter några påfyllningar är det läge att komplettera med lite olja också.

Staffan
Var hittar man lämplig olja?

Mikael_L
Oljan är inte så lätt att få in i systemet bara sådär.

Man köper lämpligtvis påfyllningstub med oljan färdigt tillsatt i lämplig procent.

• Gilla
josa100
  • Laddar…
Oj vad har hänt med gaspriserna? kollade på eurorefrigerant.
För två-tre årsedan kostade 12kg 139EUR.
Det ser ut som priserna går upp pga utfasningen.

Kollade trycket igen. Det verkar inte att ha sjunkit! Verkar ju inte tokläcka.

• Gilla
Shaqolo
  • Laddar…
Går det att editera sitt eget ursprungliga meddelande? Jag hittar ingen knapp för det.

Vill märka rubriken med "löst" eller solved som man gör i engelskspråkiga forum...

J josa100 skrev:
Köpte en flaska r134a från [länk]

Hur fungerade detta med tullen och det svenska regelverket?

Tullen bryr sig inte inom EU....

Helt riskfritt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.