har konstaterat att Ac:n i bilen slutat att ge kyla och nu funderar jag på om det är nån ide' att testa på att fylla på kylmedel som man kan köpa på nätet eller om det är bortkastade pengar ?
Eller om det är bara att bita i det sura äpplet och boka tid till verkstaden

C cazet skrev:
har konstaterat att Ac:n i bilen slutat att ge kyla och nu funderar jag på om det är nån ide' att testa på att fylla på kylmedel som man kan köpa på nätet eller om det är bortkastade pengar ?
Eller om det är bara att bita i det sura äpplet och boka tid till verkstaden
tiden tar att beställa och fixa själv så är det snabbare tid på verkstaden och 100% säkert att funkar efter också :D

Jag fyllde på förra våren med ett kit från fylldinac. Det funkade bra hela sommaren, men det behövs en ny påfyllning inför den här sommaren.
Det kostar ju inte så mycket, så det är bara att testa.

Det läcker, ingen mening att fylla på.

• Gilla
Jockas021 och 1 till
  • Laddar…
Fyllde en tidigare bil (visserligen på verkstad), tänkte att det väl var lite "onödigt" att bara fylla då det ju faktiskt måste vara något fel om mediet rymt eller något annat var trasigt men det höll i alla fall till bilen avyttrades ett antal år senare. Så är bilen "äldre" kan det nog tappa tryck och hjälpa med påfyllning utan att något behöver vara helt trasigt.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Samma här har fyllt några äldre bilar och det har inte varit otätt i systemet som va mätbart iaf och på dom fungerade AC:n tills dom blev sålda....

Kan väl absolut vara värt att prova.
Köpte sånt kit från envirosafe och trattade i min gamla 9-3:a för många år sen.
Nu läckte den visserligen så pass att det höll bara typ 1 år, men jag hade iallafall fungerande ACC över sommaren, vilket var huvudsaken.

J
Har åxå boostat upp en AC som var trött, men är det rejält läck på systemet är det ju ingen vits. På en "fin" bil skulle jag inte göra det utan lämna in på riktig lagning. Är det en bil som "håller ett år i taget" där man aldrig tänkt laga ac om det kostar pengar så kan det vara värt att prova. Att fylla ofta är väl inte så bra för miljön. Ser man tydligt kladd (ibland är det spårmedel ifyllt sen tidigare) och det är på ett ställe där man kan förmoda skada, känns det meningslöst. Bilen jag boostade upp hade ingen av mig tydlig synlig skada och hade kyla, ac gick igång, men var lite trött. Om allt är kladdigt nånstans och kompressorn inte ens startar vete sjutton om jag skulle bemöda mig.

Mugmaz Mugmaz skrev:
Det läcker, ingen mening att fylla på.
Alla AC läcker. Det är bara frågan om hur fort...

Fyller man på så vet man om det läcker mycket eller lite. Är det bara lite läckage och en gammal bil så blir det billigare att fylla på en gång per säsong några få år än att lämna in på läcksökning och reparation.

det får bli ett test med refill

Vissa ställen är väldigt billiga för en påfyllning. Tror jag betalde under tusenlappen på en firma som tömde och trycktestade. Var några år sen dock.

Generellt kan man säga att om ACn funkade utmärkt förra sommaren, men inte alls nu, är det ett läckage, vanligtvis hål i kondensorn.
Om de de senaste åren blivit sämre och sämre och nu inte funkar alls, kan det vara naturlig läckage som behöver påfyllning.
Köpte en 11 år gammal Mitsubishi med väl fungerande AC. 3e sommaren kylde den, men betydligt sämre.
Systemet skulle ha 330 gram kylmedia, det var bara 155 gram kvar, efter läcktest och fyllning till rätt mängd kylde den fint igen. Det var alltså naturligt läckage efter 14 år.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att de påfyllningskit man köper på nätet i de allra flesta fall består av propan/butan (även om dom heter ac-134 eller andra exotiska namn) så systemet måste vara tömt på originalkylmediat innan man fyller på.

Väcker liv i denna tråden, jag är på väg att testa detta också.

Fick tips av en kompis som renoverar veteranbilar att man skall köpa lagningsvätska också, dvs man fyller först med lagningsvätskan och toppar sedan upp sedan med gas. Han har ett kit med tre flaskor: lagning för packningar, lagning för metall och sedan refillgas. Han har "lagat" två bilar och det har hållit i flera år. Den första fick han fyllqa på igen då metallagningen inte räckte, då fyllde han med packningslagning och testade igen. DÅ fungerade det.

Och när jag kollat runt på nätet så finns det dessutom olika refillgaser, beroende från vilken gas som redan finns i systemet.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Kör så jag med, har använt på 2 tidigare bilar. Inga veteraner. Nu har min golf läckt ut allt dessutom, en 2017, får köra detta på den med. Jag har av någon märklig anledning en extrem otur när det kommer till AC kylning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.