Byggahus.se

AC med utedel på vinden?

1. ac1976
    Medlem Nivå 3
    Jag söker efter något smart sätt att slippa den eländiga värmen inomhus som sommaren kommer med. Min första tanke var att skaffa en luftvärmepump och köra den som AC. Hade troligen fungerat bra om inte styrelsen i min Brf säger nej till håltagning i fasaden.

Skulle det gå att skaffa sig en traditionell AC, alltså som bara ger kyla och sätta utedelen på vinden?

Förutsättningarna är,

Parhus 2v 120 kvadrat. Vinden är inte isolerad med en öppning vid sidorna dvs kryper jag runt där uppe så kan jag kika ut. Håltagning genom taket, alltså flytta på en takpanna skulle fungera om det inte syns alltför mycket.

Vad tro ni, är det tekniskt möjligt?

2. N
    Medlem Nivå 14
    I USA är det ju väldigt vanligt med AC som monteras i en fönsteröppning.

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag är lite förvånad att värmen är så olidlig.
    Bor själv i södra Halland (ser Skåne från vardagsrumsfönstren),
    och tycker att det är endast ett litet fåtal dagar som man tycker att värmen är besvärlig.

Du kan inte avhjälpa problemet genom att ställa upp ett par eller några fönster på glänt,
    så du får luftgenomströmning i bostaden?

Och om du inte är hemma på dagarna så kan du kanske dra ner rullgardiner innan du går till jobbet,
    och hindra solinstrålningen under de heta timmarna.

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Vinden är nog inte så bra. Jag tror det blir ohemult varmt där nästan direkt (på sommaren är det ju ofta knasvarmt på vinden redan innan man sätter en extra värmekälla där) och då sjunker både verkningsgrad och livslängd på ditt aggregat dramatiskt.

Köp en portabel AC som man hänger ut ett par slangar genom ett fönster.
    Sen modifierar (bygger ny) en fönsterbåge så du får genomföringar för slangarna. Har du smala ventilationsfönster är det ännu bättre.

5. C
    Medlem · Nivå 17
    Jag skulle nog bearbeta styrelsen lite mer. Vad skulle problemet vara med ett litet hål genom väggen?
    Föreningen får enligt bostadsrättslagen endast neka t.ex. ingrepp i bärande byggnadsdel om "åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen".
    Utgår från att det finns ett lämpligt ställe att placera utomhusdelen på där föreningen inte har synpunkter?

Redigerat 17 jan 2015 00:05
  6. J
    Medlem · Nivå 12
    Har haft samma problem när vi ville placera utedelen på balkongen men trots denna undanskymda placering fick nej för håltagning i fasaden. Underligt att de kunde neka detta tycker jag. Tror annars det finns en regel i Sverige som säger att det inte får sitta något upphängt på fasaden som det gör i många andra länder. Det blev till slut en portabel AC men det fungerar ju bara halvdant innan man kunnat tillverka en skiva med hål att sätta i något fönster.

7. M
    Medlem Nivå 2
    Vi brukar nyttja nattkyla genom att starta köksfläkten på läge ett och ha fönstren längst ifrån fläkten påglänt. Då drar du in kyligare luft och tar ut den varma luften.

8. J
    Medlem · Nivå 12
    Bra tips men det räcker tyvärr inte långt när man bort högst upp i huset och morgonsolen börjar värma på ordentligt redan kl 5 på morgonen. Kanske lite svalare nätter ju längre norrut man bor förstås men här magasineras värmen dessutom i all asfalt och betong till natten.

9. ac1976
    Medlem Nivå 3
    >30C på ovanvåningen när barnen skal sova och liknande i käket till frukost. Känns som att sitta instängt i en bil utan ac på sommaren. Har sommarallergi, mår riktigt dåligt på morgonen ifall jag sover med fönster öppet.

Tack för tipset med rullgardiner!.

10. ac1976
    Medlem Nivå 3
    Jo, vinden får en extrem värme på sommaren, och minus grader på vintern. Bor i en Brf, tror inte att jag får bygga om fönstren annars var den en bra ide.. Jo, har smala ventilation ovanför fönster rutan.

Köper jag en portabel ac måste jag hänga ut en slang någon stans och då behöver ett fönster stå på glänt dvs värmen smiter in plus att det ser ganska illa ut med en slang genom fönstret.

11. ac1976
    Medlem Nivå 3
    Vår fasad är en enstegstätad fasad dvs problemfasaden man byggde med under milleniumskiftet, så jag förstår att inte styrelsen inte vill ha mer hål i fasaden då varje hål är en potentiel risk för fuktskador. Dock kan styrelsen frånskriva sig ansvar genom avtal för att få montera luftvärmepump dvs om mitt hål i fasaden orsakar skador så sitter jag med svartepetter, Tyvärr var Intressent noll för sådant avtal.

Min installation av luftvärmepump skulle inte störa någon, dock har inte alla andra medlemmar samma goda förutsättningar därför säker styrelsen nej, ifall någon annan medlem gör en sämre installation.

12. A
    Medlem · Nivå 19
    Skulle det gå att ställa utedelen på ett stativ på taket? Det kräver visserligen håltagning i taket, men om det är den enstegstätade fasaden som är problemet kanske det är lättare att få ok för den lösningen.

13. ac1976
    Medlem Nivå 3
    Vi får inte sätta upp en parabol så jag har svårt att tro att den fyrkantig brummande låda skulle vara ok. Håller dock med om att det är en intressant lösning.

14. C
    Medlem · Nivå 17
    Mja, ett avtal av den form du beskriver blir, om inte förr, problem för föreningen den dagen du säljer huset då de aldrig kan tvinga in en tredje part (köparen) i ett avtal som ingåtts mellan dig och föreningen. Så jag förstår om de inte är intresserade av något sådant.

Man förstår ju hur föreningen tänker, men de måste naturligtvis utgå från förutsättningarna för det hål du vill ta upp. Att andra medlemmar eventuellt inte har lika goda förutsättningar är inte ett giltigt skäl att neka dig. Jag skulle som sagt bearbeta styrelsen för att få dem att inse detta. De kanske har avtal med någon organisation som kan ge dem juridisk vägledning i frågan? En bra början är förstås att fixa fram någon sorts övertygande dokumentation som beskriver hur genomföringen kan göras utan att det blir några problem.

15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Off topic, men folket i Bohusläns fiskelägen var riktigt smarta.
    På sommaren hyrde de ut huset till sommargäster, och flyttade själv ner i "källaren".
    Det var ofta en två meter hög stenfot med noll fuktproblem, och var svalt och skönt medan solbadarna där uppe fick mer än nog av sol och värme.

Se till att välja sådana med vit/silvrig baksida!