Hej,


vi håller på att bygga ett hus och har i samband med detta undertecknat entreprenadkontraktet ABS 09. I kontraktet står det att "Entreprenören åtar sig att på ovanstående fastighet uppföra ett småhus eller bygga till ett befintligt småhus i överenskommelse med följande handlingar:

Detta kontrakt,

Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader, ABS 09,

Byggbeskrivning

Bygglovshandling,

Produktionskalkyl (daterad 20160202)"


Vi har nu fått en första ekonomisk sammanställning från entreprenören och i samband med det uppstod en del frågor. I produktionskalkylen vi fått är kostnaden för plåtarbeten 80 000 kr och i den summan ingår arbete och material. I sammanställningen är kostnaden för plåt 105 000 kr med kommentaren "Valt till profiler till fasadsystemet, plåt på vindskivor". Vi har inte blivit tillfrågade om vi vill göra dessa tillval, eller blivit informerade om kostnaden för det. Hur hanterar vi denna punkt? Ligger bevisbördan för extra tillval på oss eller entreprenören? Entreprenören skulle kunna hävda att vi muntligen gått med på extrakostnaden (vilket vi inte har), har han då rätt att fakturera oss den eller krävs det någon form av skriftligt underlag där det framgår att vi vill ha tillvalen?


Enligt produktionskalkylen ska dessutom kostnaden för platta på mark vara 135 000 kr för arbete och betong. I sammanställningen har denna kostnad ökat med 7759 kr och entreprenören har skrivit kommentaren "Lite fler timmar än beräknat". Är det verkligen vi som ska stå för denna kostnad? Den produktionskalkyl vi fått ligger bland annat till grund för det banklån vi fått beviljat och om entreprenören kan lägga till kostnader allt eftersom så spricker ju allt.


Det är likadant med kostnaden för mark som ursprungligen var 325 000 kr. Extrakostnaden som uppstått där är 70 850 kr. En del av detta har vi godkänt för att vi ville ha en väg iordninggjord, men en stor del av extrakostnaden är för besiktning av näraliggande fastigheter i samband med sprängning som entreprenören "glömt" när han gjorde produktionskalkylen. Det står att kostnaden är enligt offert från firman som gör markarbetet, och om fakturan från denna firma till vår entreprenör inte stämmer med offerten (bortsett från vårt tillval av väg) så är det väl någonting mellan dem och ingenting som vi ska drabbas av?


Så som vi har förstått det så är det de kostnader som står i produktionskalkylen som gäller, och de enda extrakostnader som kan uppstå är när vi (kunden) gör ändringar eller tillval. Eller är det "ok" att kostnaderna diffar med en viss %? Om man inte kan lite på produktionskalkylen har vi ju inte en susning om vad slutnotan blir.

Tack på förhand!
 
Ett tillägg: som rubrik för de kostnader som angetts i produktionskalkylen står det "Anbud/ avtal". Vilket jag tolkar som att det är de kostnader som gäller, och alltså inte att kostnaderna ska vara ungefärliga.
 
Njej..

Om det inte uttryckligen står i avtalet ni har att det är till fast pris, så har ni ett bygge som går på löpande räkning, fast med en gällande kostnadsuppskattning. Uppskattningen får då inte överskridas med mer än 15%. Det innebär att ni får betala för de timmar och det material som faktiskt går åt, det kan vara mindre eller mer än kalkylen. Men det finns då alltså ett tak 15% över kalkylen. Av er godkända tillägg går du utöver uppskattningen.

Vad gäller tilläggsbeställningar osv. Så måste de i praktiken vara skriftliga. Du har som beställare tolkningsföreträde, om du inte anser dig ha beställt så är det upp till entreprenören att bevisa att du har beställt.

Situationer där det rent juridiskt krävs skriftligt avtal som ex. vid fastighetsköp. Då hade du ex. kunnat säga att jo jag godkände att ni byggde den där vägen, vi är helt överens om allt, men du har inget skriftligt avtal så jag tänker inte betala. Så är det alltså inte med byggen, men det blir en bevisfråga.
 
Hemmakatten
En produktionskostnadskalkyl är väl ändå bara en kalkyl, dvs en uppskattad kostnad som en hussäljare sätter ner på ett papper, inget mer bindande än så. Bindande avtal sker mellan byggherren/TS och entreprenadfirman, tex markfirman och där kan summorna vara helt annorlunda. Samma sak med alla entreprenörer. Hussäljaren säljer en husstomme och gissar (lågt) på övriga kostnader för att få er på kroken, dvs köpa själva hussatsen eller stommen.
 
Fast kalkylen verkar vara bilaga till avtalen, om jag tolkar förta inlägget rätt. Då blir den en kostnadsuppskattning som entreprenören får hålla sig till. Men det är fortfarande ett avtal på löpande räkning, som jag uppfattar det.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Vicke1 skrev:
Hej,


vi håller på att bygga ett hus och har i samband med detta undertecknat entreprenadkontraktet ABS 09. I kontraktet står det att "Entreprenören åtar sig att på ovanstående fastighet uppföra ett småhus eller bygga till ett befintligt småhus i överenskommelse med följande handlingar:

Detta kontrakt,

Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader, ABS 09,

Byggbeskrivning

Bygglovshandling,

Produktionskalkyl (daterad 20160202)"


Vi har nu fått en första ekonomisk sammanställning från entreprenören och i samband med det uppstod en del frågor. I produktionskalkylen vi fått är kostnaden för plåtarbeten 80 000 kr och i den summan ingår arbete och material. I sammanställningen är kostnaden för plåt 105 000 kr med kommentaren "Valt till profiler till fasadsystemet, plåt på vindskivor". Vi har inte blivit tillfrågade om vi vill göra dessa tillval, eller blivit informerade om kostnaden för det. Hur hanterar vi denna punkt? Ligger bevisbördan för extra tillval på oss eller entreprenören? Entreprenören skulle kunna hävda att vi muntligen gått med på extrakostnaden (vilket vi inte har), har han då rätt att fakturera oss den eller krävs det någon form av skriftligt underlag där det framgår att vi vill ha tillvalen?


Enligt produktionskalkylen ska dessutom kostnaden för platta på mark vara 135 000 kr för arbete och betong. I sammanställningen har denna kostnad ökat med 7759 kr och entreprenören har skrivit kommentaren "Lite fler timmar än beräknat". Är det verkligen vi som ska stå för denna kostnad? Den produktionskalkyl vi fått ligger bland annat till grund för det banklån vi fått beviljat och om entreprenören kan lägga till kostnader allt eftersom så spricker ju allt.


Det är likadant med kostnaden för mark som ursprungligen var 325 000 kr. Extrakostnaden som uppstått där är 70 850 kr. En del av detta har vi godkänt för att vi ville ha en väg iordninggjord, men en stor del av extrakostnaden är för besiktning av näraliggande fastigheter i samband med sprängning som entreprenören "glömt" när han gjorde produktionskalkylen. Det står att kostnaden är enligt offert från firman som gör markarbetet, och om fakturan från denna firma till vår entreprenör inte stämmer med offerten (bortsett från vårt tillval av väg) så är det väl någonting mellan dem och ingenting som vi ska drabbas av?


Så som vi har förstått det så är det de kostnader som står i produktionskalkylen som gäller, och de enda extrakostnader som kan uppstå är när vi (kunden) gör ändringar eller tillval. Eller är det "ok" att kostnaderna diffar med en viss %? Om man inte kan lite på produktionskalkylen har vi ju inte en susning om vad slutnotan blir.

Tack på förhand!
Lite svårt att bedöma på de uppgifterna och utan att ha sett kontraktshandlingarna. Vad har ni t.ex. överenskommit under rubriken "Priset eller grunderna för hur priset bestäms" i kontraktsformuläret till ABS 09? Vad som står där, eller inte står där, borde vara viktigt för att kunna ge vägledning. Om ni inte bestämt något alls om priset för tjänsten låter begreppet "produktionskalkyl" för mig som en preliminär prisuppgift, vilken i varje enskild post får överskridas med max 15 procent enligt de allmänna bestämmelserna i ABS 09. Hemmapularen var f.ö. nyss inne på samma spår, tror jag.
 
Börja med att läsa ABS 09 noga det är troligen det dokument som tydligast definierar vad som har avtalats. Vidare, som tidigare sagts förefaller det sig som att ni har löpande räkning vilket innebär att kalkylen max får överskridas med 15% totalt. dock exklusive eventuella tilläggsbeställningar/ändringar som ni beställer. Dessa kostnader regeras ej mot ursprunglig kalkyl. Var noga att begära skriftligt på alla avvikelser som ni beställer och begär om möjligt budgetpris alt fast pris på alla tillägg. Detta gör att omfattningen blir tydlig och ni kan ha koll på kostnaderna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.