Hej! I vårt kök har vi en tämligen lång rörledning i bakkanten på ena sidans bänkskåp. Troligen kommer det inte gå att ta bort detta rör. Tyvärr kommer vi att behöva byta ut de skåp som är där pga av ålderslitage (platsbyggda sen byggår -55). Då skulle vi vilja byta ut de befintliga skåpen mot IKEA metod-skåp. Vårt dilemma är då att röret som finns intill väggen gör att om vi placerar skåpen framför röret så kommer detta bli för djupt (bänkskivan skulle sträcka sig framför dörröppningen). Jag undrar därför om ni tror att det är möjligt att figursåga hål, lagom för röret, i metodskåpen? Så har det gjort i nuvarande lösning. MVH Jesper
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det går alldeles säkert bra med lådor också.major_tom skrev:
I vår 60 cm djupa underskåp från 2010 är lådorna bara 55 cm djupa, så det finns 5 cm plats innanför lådorna.
Och lådor i underskåpen är mycket bättre än hyllor + dörrar!
Hur grova rör är det fråga om förresten?
håller med om att lådor i underskåpen är mycket bättre, men utan att veta dimensionerna på TS rör kändes luckor som ett mer safe bet.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
en sak man hade kunnat prova: metod bänkskåp finns ju både som 60 och 40 djup. sätt vanliga 60-stommar, gör uttag i stommen där det behövs, och där röret kommer ivägen sätter du en utdragslåda för 40-djup istället för 60.
edit: om det nu är lådor du vill ha och inte luckor.
edit: om det nu är lådor du vill ha och inte luckor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
nåt åt det här hållet bör man med största sannolikhet kunna knåpa ihop, lite beroende på rörets exakta position. 60-stomme, varav en av lådorna är för 40-stomme. vad jag kan se på ikeas monteringsinstruktioner så matchar skruvhålen mellan modellerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Vad är höjden över golvet?
Skåp går ju vanligen att lösa med grundare lådor eller hyllplan men det kan ju bli problem med diskmaskin, ugn och annat liknande.
Vet du att det är en gasledning nu eller är det fortfarande något som du tror?
Skåp går ju vanligen att lösa med grundare lådor eller hyllplan men det kan ju bli problem med diskmaskin, ugn och annat liknande.
Vet du att det är en gasledning nu eller är det fortfarande något som du tror?


