Att bygga om en okapad bil idag är inga bekymmer. Rullar hur många som helst här i Sveriges kanske A-traktor tätaste kommun per kapita...

Många Navara är det, då med dubbelhytt. Dock misstänker jag att kravet på att den måste vara strikt 2 sitsig är kvar. Så baksätet ska inte existera och det ska inte vara möjligt att sätta ett där heller. Därför har de ofta stora feta dunkadunka lådor där baksätet en gång varit.

Elektronisk spärr och automatlåda idag :ok: Då är det ganska piece of cake. Porsche Cayenne är en del som byggt om också då med automat.
 
dof dof skrev:
Är bilen automat slipper du kravet på 10km/h på lägsta växeln. Då räcker det med ny programvara bara. Dock kommer du inte ifrån dom andra ombyggnationerna som krävs.
Nja, kravet är väl fortfarande att bilen ska kunna köra 10km/h med 2/3av varvtalet för max effekt. Men det kan de ju i allmänhet.
 
  • Haha
Slot
  • Laddar…
Jag hoppas att vi kan lära oss av de finska reglerna. Jag kan inte detaljerna men där har man sett problem med mopedbilarna och tillåter under några omständigheter att man kör små vanliga bilar istället antagligen med fartbegränsning. Mycket säkrare och dessutom billigare. Någon som vet mer?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Men med automat klarar man sig faktiskt ur den regeln i dom allra flesta fall, men det kanske är lite beroende på vart man besiktigar.
Kollar man på dispenser från bilar med automat och inga spärrar står det just att 10mk/h inte går att verifiera då det är belastningsberoende, och dom är godkända.
 
Kravet finns ju fortfarande, även om de inte testar.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, kravet är väl fortfarande att bilen ska kunna köra 10km/h med 2/3av varvtalet för max effekt. Men det kan de ju i allmänhet.
Inte om det är en automat , då får du dispans från detta.
 
Det verkar inte finnas någon generell dispens för automater. Däremot är det svårt att mäta, så det går med största sannolikhet igenom.
 
dof dof skrev:
Inte om det är en automat , då får du dispans från detta.
Nej, du får ingen dispans. Däremot verkar det inte krävas mätningar som bevisar att man uppfyller kravet.
 
Ja, det andra kravet ställer till det. Finns där för att "traktorn" ska ha tillräcklig dragförmåga.
Anna_H Anna_H skrev:
Visas modeller av digitalt strypta motorer går tydligen att lura genom att starta om bilen på ett speciellt sätt, så det undantaget kanske försvinner inom kort:
[länk]
Det var en låst artikel :(
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det andra kravet ställer till det. Finns där för att "traktorn" ska ha tillräcklig dragförmåga.

Det var en låst artikel :(
Ledsen för det.
 
Jag har en mitsubichi L200 CC. Årsmodell 2000. Alltså en pickup. 2 dörrar. Fuskbaksäte med bälten.

Jag har planer på att göra om den till a-traktor. Vad gäller då?
Räcker det med varvtalsreglering eller måste jag göra nått med växellådorna?
Vilken typ av varvtalsreglering ska man montera ?
Får man använda flaket som vanligt?

Tänkte ha den som gårdsbil eller nått sånt. Eller kanske sälja den när den är omgjord.
 
Baksätet måste bort och utrymmet blockeras.
Den måste gå att köra i 10km/h med ettvarvtal på 2/3 av varvtalet som ger högsta effekt.
Hastigheten kan begränsas elektroniskt, så inga växlar behöver blockeras. Mer än möjligen för att kunna ha motorn på tomgångsvarvtal.
Flaket är enbart ett barlastflak med begränsad storlek, så det behöver begränsas. Är den fyrhjulsdriven behövs det inte alls.

Kort sammanfattat.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du får ingen dispans. Däremot verkar det inte krävas mätningar som bevisar att man uppfyller kravet.
Misstänker att det är lite upp till den som registreringsbesiktigar hur att tolka regelverket, så har man otur kanske det blir underkänt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag hoppas att vi kan lära oss av de finska reglerna. Jag kan inte detaljerna men där har man sett problem med mopedbilarna och tillåter under några omständigheter att man kör små vanliga bilar istället antagligen med fartbegränsning. Mycket säkrare och dessutom billigare. Någon som vet mer?
EU satte sig emellan och det är framskjutet till åtminstone 1.11.2020
https://www.traficom.fi/sv/kevytautot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.