68 857 läst ·
110 svar
69k läst
110 svar
A-traktor av frugans gamla bil?
Visas modeller av digitalt strypta motorer går tydligen att lura genom att starta om bilen på ett speciellt sätt, så det undantaget kanske försvinner inom kort:
https://www.nwt.se/2020/01/19/15-aring-atalad-i-unikt-fall-om-a-traktorer/
https://www.nwt.se/2020/01/19/15-aring-atalad-i-unikt-fall-om-a-traktorer/
Att bygga om en okapad bil idag är inga bekymmer. Rullar hur många som helst här i Sveriges kanske A-traktor tätaste kommun per kapita...
Många Navara är det, då med dubbelhytt. Dock misstänker jag att kravet på att den måste vara strikt 2 sitsig är kvar. Så baksätet ska inte existera och det ska inte vara möjligt att sätta ett där heller. Därför har de ofta stora feta dunkadunka lådor där baksätet en gång varit.
Elektronisk spärr och automatlåda idag
Då är det ganska piece of cake. Porsche Cayenne är en del som byggt om också då med automat.
Många Navara är det, då med dubbelhytt. Dock misstänker jag att kravet på att den måste vara strikt 2 sitsig är kvar. Så baksätet ska inte existera och det ska inte vara möjligt att sätta ett där heller. Därför har de ofta stora feta dunkadunka lådor där baksätet en gång varit.
Elektronisk spärr och automatlåda idag
Nja, kravet är väl fortfarande att bilen ska kunna köra 10km/h med 2/3av varvtalet för max effekt. Men det kan de ju i allmänhet.dof skrev:
Jag hoppas att vi kan lära oss av de finska reglerna. Jag kan inte detaljerna men där har man sett problem med mopedbilarna och tillåter under några omständigheter att man kör små vanliga bilar istället antagligen med fartbegränsning. Mycket säkrare och dessutom billigare. Någon som vet mer?
Men med automat klarar man sig faktiskt ur den regeln i dom allra flesta fall, men det kanske är lite beroende på vart man besiktigar.
Kollar man på dispenser från bilar med automat och inga spärrar står det just att 10mk/h inte går att verifiera då det är belastningsberoende, och dom är godkända.
Kollar man på dispenser från bilar med automat och inga spärrar står det just att 10mk/h inte går att verifiera då det är belastningsberoende, och dom är godkända.
Kravet finns ju fortfarande, även om de inte testar.
Ja, det andra kravet ställer till det. Finns där för att "traktorn" ska ha tillräcklig dragförmåga.

Det var en låst artikelAnna_H skrev:
Jag har en mitsubichi L200 CC. Årsmodell 2000. Alltså en pickup. 2 dörrar. Fuskbaksäte med bälten.
Jag har planer på att göra om den till a-traktor. Vad gäller då?
Räcker det med varvtalsreglering eller måste jag göra nått med växellådorna?
Vilken typ av varvtalsreglering ska man montera ?
Får man använda flaket som vanligt?
Tänkte ha den som gårdsbil eller nått sånt. Eller kanske sälja den när den är omgjord.
Jag har planer på att göra om den till a-traktor. Vad gäller då?
Räcker det med varvtalsreglering eller måste jag göra nått med växellådorna?
Vilken typ av varvtalsreglering ska man montera ?
Får man använda flaket som vanligt?
Tänkte ha den som gårdsbil eller nått sånt. Eller kanske sälja den när den är omgjord.
Baksätet måste bort och utrymmet blockeras.
Den måste gå att köra i 10km/h med ettvarvtal på 2/3 av varvtalet som ger högsta effekt.
Hastigheten kan begränsas elektroniskt, så inga växlar behöver blockeras. Mer än möjligen för att kunna ha motorn på tomgångsvarvtal.
Flaket är enbart ett barlastflak med begränsad storlek, så det behöver begränsas. Är den fyrhjulsdriven behövs det inte alls.
Kort sammanfattat.
Den måste gå att köra i 10km/h med ettvarvtal på 2/3 av varvtalet som ger högsta effekt.
Hastigheten kan begränsas elektroniskt, så inga växlar behöver blockeras. Mer än möjligen för att kunna ha motorn på tomgångsvarvtal.
Flaket är enbart ett barlastflak med begränsad storlek, så det behöver begränsas. Är den fyrhjulsdriven behövs det inte alls.
Kort sammanfattat.
EU satte sig emellan och det är framskjutet till åtminstone 1.11.2020MathiasS skrev:
https://www.traficom.fi/sv/kevytautot