Har varit inne och läst en del, och många skriver att Ä-hus är billigaste husleverantören! När vi kollade upp priser så var smålandsvillan helt klart billigast. På kalkyler vi fick från både Ä-hus & S-villan, så skillde det 150 000, kanske inte så mycket i sammanhaget, men det plockar ju på.....

Vi tycker dessutom att S-villan var mycket trevligare, och gav ett mer seriöst intryck!
Dom hade inga skumma exploateringskostnader på över 200 000......... vilket Ä-hus har!

Har du lite priser att visa?

Jämför hemsidorna så ser man vilket som är billigast.

Vad är det för "exploateringskostnader" du pratar om?

Beror kanske på vilken tomt och andra förutsättningar man har. Jag natar att du menar förberedande av tomt, när du säger exploateringskostnader... många får hutlösa offerter där - t.ex. 200000 kr! Vi har bara 90 tkr i vår kalkyl.

Sedan finns det en annan aspekt att tänka på: Älvsbyhus är billigast i LANDET! Visst kan det finnas husleverantörer som är billigare - men Älvsbyhus kan leverera till HELA landet. Smålandsvillan t.ex. kom inte hit upp förrän detta år = vi hade ingen chans att beställa från dem tidigare... ;)

JonasBj skrev:
Har du lite priser att visa?

Jämför hemsidorna så ser man vilket som är billigast.

Vad är det för "exploateringskostnader" du pratar om?

På Ä-kus hemsida ser man inte alla kostnader, vad jag har hittat i alla fall.

När vi gjorde kalkyl på ett Mimer så skulle det sluta på strax över 1.7 milj, med tomt, garage, lite tillval, grund, pantbrev, ja allt!
Vi gjorde även kalkyl på ett ägir, som skulle sluta på lite mer, kommer ej i håg exakt siffra.

S-villans Villa Lammhult ska för oss sluta på 1,5 milj, med tillval, grund.... allt utom garage. som vi ska göra senare.

"Övrig Exploateringskostnad", var något som säljaren tog för att gräva ner rör för stuprör osv., jämna till marken efteråt mm. Det var en firma som han ägde själv som utförde detta, vi tyckte det lät lite konstigt och drog örona åt oss! :-? Det var en fast avgift som tillkom, som ej stod på hemsidan!
Jag vet ej om det är bara denna säljaren som har denna avgift??

Jag håller helt med dig Yenlinn, men just där vi bor är det billigast för oss! ;)

I tidigt skede var vi också i kontakt med en försäljare till Älvsbyhus. Han hade också en egen firma som han ville skulle utföra grundarbetet. Det skulle gå på mer än 200'.... Verkar vara flera försäljare som har en lönande sidobuisness. :-?

Vi valde dock senare en helt annan hustillverkare, bland annat för att vi var lite skeptiska till deras konstruktion av grunden.

när vi jämförde så skulle ä-hus bli ca 50- 100 tkr billigare än s- villan(mer tillval på s- villan)... det beror nog på vart man bygger för i våran kalkyl på schakt mm har vi 90 tkr som vi lätt kommer under. man måste ju inte anlita säljarens firma. leta efter en lokal schaktare så kommer ni billigare undan ;)

Men de har inget enplans vinkelhus väl?

de har två enplans vinkelhus :)

eller du pratar smålandsvillan!!

Hej!
De priser jag har fått ifrån smålandsvillan har varit exklusive grund, de priser som ä-hus ger är inklusive grund. ;)

Jag talade om smålandsvillan att jag inte trodde att de hade enplans vinkelhus. Hur vi än tittade så blev Ä-hus billigare (bygger Ägir enplans vinkelhus) än alla andra (eftersom deras grund ingår i priset vilket det inte gör på de flesta andra vi kollade på)

Om man tycker att det är för dyrt med Ä-hus markarbete kan man utan några problem anlita ett annat markföretag, gärna på orten så blir det ännu billigare

Vi valde mellans Smålandsvillan och Ähus. Kändes som det var saker som tillkom hela tiden med Smålandsvillan. Fönster ingår inte på ovanvåningen, inte heller trappan upp. :-?

Vi jämförde oxå med S-villan innan vi valde Ä-hus och kom då fram till att vi fick betala mer för samma "grejer"

Kosmos skrev:
Vi jämförde oxå med S-villan innan vi valde Ä-hus och kom då fram till att vi fick betala mer för samma "grejer"
Vi tyckte att dom grejor som vi var intresserade av ingick visa i Ä-hus, vissa i S-villan, så det gick jämt ut vilket som var billigast/dyrast ;)

Vi gillade dock aldrig Ä-hus försäljaren, vilket till en del gjorde att vi valde S-villan!

Kan säkert va så, jag vet inte hur väl kalkylen man gör å s-villans hemsida stämmer men då skillde det ca 100000:-, men detta var ju för två år sen så det kan ju ha ändrat sig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.