Vad har ni som har ä-hus garage gjort på insidan av garaget innan ni målade det? Det jag tänker på är springorna mellan skivorna! Provade att spackla men det sprack när skivorna rörde sig!

Jag har samma erfarenhet med mitt ä-hus garage.
Min gissning är kombinationen endast 95mm isolering + spånskivor som innerväggar. Spånskivorna sväller ju en smula när luftfuktigheten ökar på sommmaren.

Ifall du lägger ett lager gipskivor ovanpå spånskivorna så är problemet ur världen, då får du också bättre brandskydd. Jag har dock inte gjort det själv. tycker inte att ett mekgarage behöver såpass stort finish.

I övrigt är jag oerhört nöjd med ä-hus garaget. Jag har mitt kontinuerligt uppvärmt till ca 15grader via vattenburen golvvärme. och trots den medföljande endast 95mm isoleringen i väggarna + 20cm i taket så förbrukar det väldigt lite energi. (jag bor i Umeå där det ofta är kring minus 10-15 på vintrarna.)

Just nu bygger jag ut garaget bakåt med ytterligare 6x6 meter, blir 4 bils garage :-)

Benny_Steen skrev:
Jag har samma erfarenhet med mitt ä-hus garage.
Min gissning är kombinationen endast  95mm isolering + spånskivor som innerväggar. Spånskivorna sväller ju en smula när luftfuktigheten ökar på sommmaren.

Ifall du lägger ett lager gipskivor ovanpå spånskivorna så är problemet ur världen, då får du också bättre brandskydd. Jag har dock inte gjort det själv. tycker inte att ett mekgarage behöver såpass stort finish.

I övrigt är jag oerhört nöjd med  ä-hus garaget. Jag har mitt kontinuerligt uppvärmt till ca 15grader via vattenburen golvvärme. och trots  den medföljande endast 95mm isoleringen i  väggarna + 20cm i taket så förbrukar det väldigt lite energi. (jag bor i Umeå där det ofta är kring minus 10-15 på vintrarna.)

Just nu bygger jag ut garaget bakåt med ytterligare 6x6 meter, blir 4 bils garage :-)
Vi har ett garage som heter F15, har också tänkt bygga ut på längden samt bygga in carporten på långsidan.

Är nyfiken på hur du har tänkt gjuta närmast befintlig vägg?

Bor också i Umeå

Jag gjöt grunden för 2v sedan blev kanon.

Mot befintligt vägg/betong plint som ju är kall, så lade jag en 60mm cellplastskiva som jag skar snett neråt precis som ett kantelement. Jag gjorde en liten skarv på ca 1-2cm så jag tänkte fylla med någon flexibelt massa. då plattorna kommer röra sig lite imellan. betongen hamnar alltså i höjd med den befintliga syllen. (som jag tar bort senare, när jag river mellanväggen)

Den befintliga väggen bakåt får stå kvar ett tag inkl jag har bara tagit bort ytterpanelen som annars skulle blivit fastgjuten.

Du får väl komma på studiebesök och kolla hur jag gjort, jag har börjat sätta upp regelvirket för väggarna nu. takstolar är beställt. Jag fick tag i ritningarna till dom genom att ringa älsbyhus och dom faxade över dom utan knot.

Benny_Steen skrev:
Jag gjöt grunden för 2v sedan blev kanon.

Mot befintligt vägg/betong plint som ju är kall, så lade jag en 60mm cellplastskiva som jag skar snett neråt precis som ett kantelement. Jag gjorde en liten skarv på ca 1-2cm så jag tänkte fylla med någon flexibelt massa. då  plattorna kommer röra sig lite imellan. betongen hamnar alltså i höjd med den befintliga syllen. (som jag tar bort senare, när jag river mellanväggen)

Den befintliga väggen bakåt får stå kvar ett tag inkl  jag har bara tagit bort ytterpanelen som annars skulle blivit fastgjuten.

Du får väl komma på studiebesök och kolla hur jag gjort, jag har börjat sätta upp regelvirket för väggarna nu. takstolar är beställt. Jag fick tag i ritningarna till dom genom att ringa älsbyhus och dom faxade över dom utan knot.

Du kanske kan skicka ett pm på din adress så ska jag åka förbi nån dag å kolla

gjort så, annars är mitt mobilnr 070 5299832

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.