kristofer12345
hej

har en källare som är jättetorr på väggar o golv, har frånluft i källaren med bra krut utåt o tar även in lite luft om så behövs, här är 20 grader ute som inne ingen stor skillnad , tanken är nu o bygga o inreda källare , trodde dock kag skulle få bättre luftfuktighet redan innan kag puttat in värme i källaren men tydligen inte,, detta gör det ju tråkigt på sommartid om jag ska ha värme igång såpass mkt även på sommaren för att få bra luftfuktighet, är detta det enda som krävs eller hur gör jag under sommartid? här är ju liksom 20 grader redan? här luktar ej unket heller

• Hygrometer visar 18.7°C och 20.1% luftfuktighet i en torr källare med byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsfläkt monterad på vägg i källare med rörledningar och isolering.
    Skapa konto
  • Källarvägg med silvertejp i ett rutmönster över en plastfolie som täcker ett eventuellt utrymme.
    Skapa konto
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
har frånluft i källaren med bra krut utåt o tar även in lite luft om så behövs,
Lika mycket luft som sugs ut måste komma in, annars så kommer det till slut bli vakuum i rummet (byggnaden).

Så högt upp på väggen brukar det sällan bli blött om det inte regnar på väggen under längre tid. Sätt plasten nästan ända nere vid golvet, sätt även plast på golvet om du vill ta reda på om det är markfukt som gör att det är hög luftfuktighet.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Visar din mätare korrekt värde?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
MathiasS MathiasS skrev:
Visar din mätare korrekt värde?
jag ved ikke, verkar så‍♂️ jag tror bara jag har för varmt inne mot den kalla ytan men inte jättemkt, jag vet man ej ska isolera inne men där ska vara en isolering o dränering osv ute o det ser man att det är ok men blir ju svinvarmt på sommaren , jag har såklart torrare källare på vintern så funderar på om jag skulle lägga in xps isolering , det säger dom ska va bra o fungera , viss fukt kan komma bakom men inte så värst som kag har nu att till o med kondensen bildar vatten hos mig

Ställer idiotfrågan: Vad har du för fuktighet en våning upp?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Och vad är det för luftfuktighet ute?

Här är senaste observationerna från Skillinge:
Linjediagram som visar observationer av luftfuktighet över ett dygn i Skillinge med tidsmarkeringar.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
stefancrs stefancrs skrev:
Ställer idiotfrågan: Vad har du för fuktighet en våning upp?
60 ca

• Ledsen
stefancrs
  • Laddar…
kristofer12345
stefancrs stefancrs skrev:
Och vad är det för luftfuktighet ute?

Här är senaste observationerna från Skillinge:
[bild]
ska se

Undrar nästan om du drar in fuktig uteluft?

Prova att dra ner frånluftsfläkten till minimum 1 dygn och se om fukten går ner något - gärna i kombination med avfuktare.

• Gilla
hlph och 3 till
  • Laddar…
kristofer12345
jag hade på en värmefläkt under ett par timmar igår , då gick fuktigheten ber från 95 till 85 så antar om där är varmt hela tiden så sjunker det ännu mer , då källqren måste ku torka upp , har ju stått kall länge..

Det var mycket även uppe. Kollade själv nu, har 40 på boplan och ca 45 i källarplan. Ute just nu 64. Håller med vad som sagts att fukt måste dras in på nått sätt. Skulle även kolla med olika fuktmätare på samma ställe.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
När jag hade en frånluftsfläkt på i källaren sommartid blev min jättefuktig. Sedan dess har jag kastat ut den och har idag inga problem med fukt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
kristofer12345
okej ska testa runt lite

Hos oss har ca 45% Rh på övervåningen och ca 60-65% i källaren med ftx på normal ventilation på båda planen.
Inomhusklimatet blev rått i källaren när jag tillfälligt stängde av ventilationen för några dagar i maj. Så jag säger ventilera. :-)

• Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
L Luugen skrev:
Hos oss har ca 45% Rh på övervåningen och ca 60-65% i källaren med ftx på normal ventilation på båda planen.
Inomhusklimatet blev rått i källaren när jag tillfälligt stängde av ventilationen för några dagar i maj. Så jag säger ventilera. :)
är det tilluft eller frånluft i källaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.