Hej

Min frågeställning liknar denna som aldrig fick något svar:
https://www.byggahus.se/forum/threads/minska-fukt-i-kallfoerrad.144929/

Jag har ett litet kallförråd på 7kvm som har en isolerad vägg mot grannens garage men iövrigt är helt oisolerad:
Råspont med takpapp i taket. Innerväggar = ytterpanelens insida (också lite reglar förstås). Betongplatta till golv.

Ventilationen känns god. Kanske för god. Blåser det ute känner man att det drar i förrådet och där finns gluggar nertill och upptill så jag ser att luft kommer in/ut på flera ställen.

Förrådet är 6 år gammalt. Jag vet inte vad tidigare ägaren förvarat där. Ser inget rost på beslag och spik, men är ju varmförsinkat. Lite mögel fanns på ett ställe i taket där det läckt in vatten och jag nu åtgärdat, men inte i övrigt.

Idag mätte jag luftfuktigheten. 92 %rH. Det regnar ute. 8 grader C.
Är dessa nivåer normalt med oisolerade kallförråd? (Har ingen erfarenhet av dessa bara haft uppvärmda förråd tidigare)
Tillägg: Mätte rH med luftavfuktare (kondens). Lät den sedan stå och köra i 3 timmar och såg därefter att relativa fuktigheten ökat till 94% samtidigt som utetemperaturen stigit med 2 grader.

Jag funderar på att gå loss och värmeisolera väggar och tak (med luftspalter förstås). Detta kommer också minska ventilationen/draget. Jag tänker ha luftavfuktare igång första vintern för att se hur det ter sig, och även sätta in en frostvakt. Visionen med att isolera det är att hålla det över 0 grader och under 60%rH. Men när jag läser här är det flera som råder att hålla 10C, t.o.m 15C varmt på vintern och det känns orimligt. Bla då jag inte enkelt kan isolera golvet.
Är mitt tänkta isoleringsprojekt rätt väg framåt??

Tips tex materialval tas också gärna emot!

PS1: Förrådet ska inte användas till förvaring av blöta cyklar, våtdräkter o.dl. Men jag önskar ha elverktygen därinne och kunna använda dem för småsnickeri därinne året runt.

PS2: Bor i Skåne

Tack på förhand
Erik

Redigerat:
Tittar på min mätning i mitt kallförråd, nu ligger den på ca 78%, (temp 12 grader) också i Skåne, dis, dimma och regn idag.

E etompau skrev:
Tittar på min mätning i mitt kallförråd, nu ligger den på ca 78%, (temp 12 grader) också i Skåne, dis, dimma och regn idag.
Vad förvarar du där? Har du några problem med mögel och/eller rost?

Inget mögel. Trädgårdsgrejor, cykel och en del verktyg. Rost har jag sett på något enskilt verktyg.
Jag har fixat till ny väggbeklädnad (gips) på två ytterväggar samt lagt igen en del luftspalter för få det lite tätare.

Kan väl tänka mig att förrådet idag följer klimatet utomhus till punkt och pricka.

Isolera och täta så det inte blåser rakt igenom, så ska du se att det går att hålla det hyfsat varmt med relativt låg luftfuktighet.

Går ju regla upp golvet och isolera om du tycker att golvet är för kalt.

//AA

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.