80 db i ett begränsat utrymme där det finns en rad hårdgjorda ytor. Lite annat än barn utomhus. Vi bor granne med en lekplats och klart det hörs, speciellt sommartid med öppna fönster och dörrar. Det sagt så är detta med grannens hund nått jag anser får accepteras i ett villa kvarter.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Helt rätt! Men det jag försökte exemplifiera var att barn under vissa förutsättningar kan låta rätt så mycket och i det här fallet kanske det finns sådana förutsättningar som gör att 90 barn kan föra så pass mycket oväsen att företaget, som driver skolan, kanske är tvungna att göra någonting åt saken.

Borde det inte gå att fixa ljuddämpande munkorgar åt hundarna? Skulle vara kul att veta vilka dB det rör sig om. Och vilka hörselskador det kan ge.

• Gilla
Jimmie_ och 1 till
  • Laddar…
Tja, för de som inte litar på ts påstående om ljudnivå kan jag intyga att oväsen från dagis/skola kan bli minst sagt störigt högt, och det behövs inga 90 barn. Dt räcker gott med några stycken som skriker gällt för fulla halsar, mer eller mindre konstant. För det gör dom, har jag märkt, och det låter förskräckligt, som om någon håller på att bli ihjälslagen, faktiskt. Det som förvånar är att skolans personal inte bryr sig ett skvatt, dom syns oftast inte till alls. Om Ts har en sån situation på en direkt granntomt så förstår jag verkligen problemet.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

• Gilla
Leila m
  • Laddar…
Muta ungarna med godis, 1 kg för varje skrikfri vecka.

Då får dom lära sig om såväl disciplin som grupptryck samtidigt. :)

Redigerat:
  • Gilla
Tramse
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Muta ungarna med godis, 1 kg för varje skrikfri vecka.

Då får dom lära sig om såväl disciplin som grupptryck samtidigt. :)
Och TS kommer få lära sig hur barn fungerar. Det kommer vara tyst 2-3 minuter, en vecka senare kommer 90 barn att stå och undra var deras godis är... ;)

• Gilla
patfred
  • Laddar…
Akahigi
Låt en advokat skicka brev till fastighetsägaren med ett förslag till finansiering. Han övervältrar nog den kostnaden till hyresgästen rätt fort.

Akahigi skrev:
Låt en advokat skicka brev till fastighetsägaren med ett förslag till finansiering. Han övervältrar nog den kostnaden till hyresgästen rätt fort.
Eller tar kostnaden för att bibehålla intäkten...

• Gilla
kimpano
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Visst, men jag har svårt att se att bullernivåer från en skola skulle kunna vara på samma nivå som från spårtrafik. Men jag kan givetvis ha fel.
Du kan inte ha fel. Du HAR fel

• Gilla
Jimmie_ och 2 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Visst, men jag har svårt att se att bullernivåer från en skola skulle kunna vara på samma nivå som från spårtrafik. Men jag kan givetvis ha fel.
Du kan inte ha fel. Du HAR fel

• Gilla
Övv och 2 till
  • Laddar…
Fast det är ju 6 år sen :)

• Gilla
Jimmie_
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Fast det är ju 6 år sen :)
I mitt fall är det NU och inte 90 men minst 100, 5 m från sovrummet

Du missförstod nog. Tråden är 6 år gammal.

Leila m Leila m skrev:
I mitt fall är det NU och inte 90 men minst 100, 5 m från sovrummet
100 ungar 5 m ifrån sovrummet?

Svårt att säga. Det kanske inte är helt 100 ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.