AXS
Ska sätta upp massa furupanel i påsk. Hälften sågade jag i somras och hälften är ny och inplastad.

Såg nu att den panel som legat framme sågad börjar gulna redan. Den är acceptabel men får inte gulna mer.

Hur ska jag behandla all panel för att behålla den ljust furufärgad eller lätt lätt vit?

Såg denna och funderar på ett lager av White i länken:
https://www.jotun.com/se/se/decorative/interior/products/lady-pure-nature

Vad har ni för andra förslag?
-kan behandla innan den spikas.
-vill kunna spika inom några timmar.
-vill kunna måla över i framtiden.

• Gilla
emma.d
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Ska sätta upp massa furupanel i påsk. Hälften sågade jag i somras och hälften är ny och inplastad.

Såg nu att den panel som legat framme sågad börjar gulna redan. Den är acceptabel men får inte gulna mer.

Hur ska jag behandla all panel för att behålla den ljust furufärgad eller lätt lätt vit?

Såg denna och funderar på ett lager av White i länken:
[länk]

Vad har ni för andra förslag?
-kan behandla innan den spikas.
-vill kunna spika inom några timmar.
-vill kunna måla över i framtiden.
Inomhus? Lasyr funkar fint men har den gulnat bör du ha lite vitt i den. Förslaget ovan är för golv.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Vi har kört med matt lack lätt bruten i vitt, fungerar det också.
Torkar på några timmar och kan också målas över.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Vitt lut annars

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sådan här behandlade vi vår furupanel i nybygget 2010 och framåt med:
[länk]
[bild]
Men vi köpte den någonstans från Tyskland till halva priset.
[bild]
Var det lätt att få jämt? Blir resultatet som nysågat ungefär? Körde ni med någon mer behandling på denna?

• Gilla
Stuganinorr
  • Laddar…
AXS
D Dr Jumping Jack skrev:
Inomhus? Lasyr funkar fint men har den gulnat bör du ha lite vitt i den. Förslaget ovan är för golv.
Inomhus!
Tycker lasyr har så olika beskrivning beroende på tillverkare, samma för lut...

AXS
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Vitt lut annars
Lite hoppade nog upp högst på pallen för tillfället. Den verkar inte vara så temperaturkänslig vilket är fördel.

Hittade denna verkade vara lut med lite vax och olja i. Lätt pigmentering. Men inte många som verkar använda den?
https://farggrossen.nu/products/faxe-panellut-vit

• Gilla
Curre99
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
men får inte gulna mer
Det är ljuset som gör att det gulnar, enda sättet är att täcka med ljustätt materiel, sen att få det att inte gulna mer efter uppsättning kan vara svårt, allt ljust virke mörknar med tiden.

AXS AXS skrev:
Var det lätt att få jämt? Blir resultatet som nysågat ungefär? Körde ni med någon mer behandling på denna?
Tja, för en ovan amatör var det i alla fall lätt att få ojämnt.
Men som tur är blir man ju hemmablind efter 14 dagar...

• Gilla
  • Älska
Stuganinorr och 1 till
  • Laddar…
AXS
J jonaserik skrev:
Det är ljuset som gör att det gulnar, enda sättet är att täcka med ljustätt materiel, sen att få det att inte gulna mer efter uppsättning kan vara svårt, allt ljust virke mörknar med tiden.
Då är nog pigment en förutsättning för att få det bra. Men vi vill att det ska kännas mer furu än vitt.

Vad tror du om Faxe panellut som jag länkar i mitt senaste inlägg?

Ursäkta det jag menade med att täcka är vid lagring av virket, sen den länken , där ser det bra mörkt ut. I övrigt så har jag ingen erfarenhet av något som kan stoppa att virke mörknar. Det enda som nog kan gå är en pigmentering av något ljust, det kan vara problem då med att det kan bli flammigt, beroende på var i stammen det växt och att smörja innan uppsättning är nog bra, blir annars rätt kladdigt runt omkring när det ska blaskas i taket.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Här en bild på panelen:

Det kan vara så bra att bara de översta brädorna är påverkade. De på bilden är bara testmontering och ska göras om.

Tycker panellut verkar ge fin lätt vit färg. Men skulle gärna få någon riktig bild på hur det blir.

AXS
Vi kommer testa med panellut och hoppas på det bästa. Om det blir helt fel färg så får det bli till att bara såga allt i påsk.

Kom gärna med invändningar!

Kolla att du kan måla över den så nära efter behandling, vissa innehåller vax, etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.