Jag funderar på att köpa en 78 cm bred häll (inbygg.mått 75 cm) och placera den ovan ett 60 cm brett skåp. Jag kommer få fasa ur skåpet förstås men frågan är hur långt in jag behöver placera hällen för att inte slå i de andra skåpen på sidan.

Tanken är också att lämna luft i hörnet för avsatser så endast en 60,6 cm djup bänkskiva ska användas. Kanske måste jag ha en måttbeställd skiva som går ända i mot väggen?

Att välja ett 80-skåp kan vara alternativ men då bygger hörnet ut så väldans.

Nån som har någon erfarenhet av detta?

Vi har nästan exakt samma lösning som vi håller på med just nu.

1. Vår bänkskiva kommer vara 70 djup
2. I hörnet kommer vi inte låta bänkskivan gå in i hörnet. Visst går det att lösa men det blir ca 1.20 från skivkanten in till innersta delen av hörnet = svåråtkomligt och skitsamlare. Vi var inne på att bygga upp en hylla där av granitskivan men slopade iden pga bl.a.
- skitsmaling
- problemet att regla upp hörnet och sluta "mitt i" där fläkten skall sitta (stabilt)
- assymetrin på bänkskivan 70cm till stort hörn tillbaka till 70

Däremot kan jag redan nu förvarna dig om att det inte bara är problem med bredden.
Även om hällen bara är ca 50 cm djup så har de flesta spisskåp en regel i framkant och en i bakkant. I vårt fall (IKEA) så hade dessa tagit i undersidan av hällen men det löste sig automatisk då vi valde att göra granitskivan 7 cm tjock genom att montera på extra "kanter" i framändan och på så sätt kommet hela skivan upp 7 cm (och hällens inbyggnadsdjup är 6cm) och hela problemet var löst samtigt som man får en GRYMT maffig och snygg bänkskiva :)

Hoppas det hjälpte
Boogie

Hej,

Såg den här tråden när jag sökte...

Står nu inför samma problem. Ska ev handla kök på IKEA och önskar en 70 eller 80 häll. Jag vill behålla 60-skåpet. Detta kommer att innebära en del snickrande. Kanske förlorar jag funktionen överst i de två bredvidliggande skåpen?

Ni som har löst detta, kan ni inte dela med er av era erfarenheter. Kanske en bild eller två...?

Tack på förhand,

Jörgen

Vi kommer att skippa 78 hällen. Det får bli en 60 häll i hörnet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.