Hejsan!

på min plan för köket hade jag tänkt placera hällen på en 60cm stomme med lådor (för bäst symmetri), men nu såg jag att hällarna som jag gillar är 70!? breda (vill helst ha häll utan "ringar" typ: e-lux: EHD68200P), kan man såga ur stommarna för så att det passar eller ska jag leta efter annan häll eller bättra på ritningen?

Borde väl gå att såga ut så att den sticker in ~5cm i grannstommarna...

Hade tänkt mig Ikea så jag är lite begränsad vad det gäller tillgängliga bredder på stommar...

/Johan

Det går ibland bra. En del hällar som är 70 - 75 har ändå bara ett hål som får plats i ett 60-skåp. Vi har en gashäll som är just så. Det kanske är vanligare på dem.
Just den där som du har som exempel verkar ju ha inbyggnadsbredd 680, så då får du såga i skåpen bredvid. Tänk på att du då kanske också förstör möjligheten för gångjärn eller lådor längst upp i skåpen.

hmm, tack, tänkte inte på ev. problem med lådor... det kanske bara är mer bök att få till det med att såga än att försöka rita om det så att det passar som det ska...

Vi har 80 cm häll i en 60 stomme. De hällar jag sett bygger inte mer nedåt än att de får plats i bänkskivan. Väljer du 40 mm skiva så klarar du det utan problem. Vi har en Induktion från Husqvarna, deras största med touchknappar.

Funkar bra här, har en huskvarna-häll. Den är till o med så tunn så hällen räcker inte ner till skåpstommarna när den ligger på bänkskivan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.