Glad midsommar!
Tydligen har mammas VVB börjat strula igen.
Har mätt elementet och det verkar vara hela, samt att Jordfelsbrytaren inte slår ut. Den nedre termostaten som syns på bild verkar få 400v men den övre verkar jag inte få någon mätning på om jag gjort rätt. VVB av märket NIBE och modell ES20-300-1 från 72
Tydligen har mammas VVB börjat strula igen.
Har mätt elementet och det verkar vara hela, samt att Jordfelsbrytaren inte slår ut. Den nedre termostaten som syns på bild verkar få 400v men den övre verkar jag inte få någon mätning på om jag gjort rätt. VVB av märket NIBE och modell ES20-300-1 från 72
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Finns det något överhettningsskydd som har löst ut?
//Patrik
//Patrik
Här är bild på hur kopplingen har sett ut senaste året för att bara köra på två element (4 stavar) vilket som funkat klockrent.J jonaserik skrev:
Aha den har gått på 2 element ett tag på grund av avbrott i ett och då var det 400 V. Nu har nog ett element till sagt upp sig. Då fungerar inget element. Ellementen är av 230 V och för att få fart på ett som ev är helt, måste det finnas en nolla och kopplas om . Så för att få liv i VVB, blir det nog att byta hela patronen.Dom där VVB brukar hålla i många år, tjockt gods i dom.
Även fast jag får ol Ohm mot jord på två av elementen?J jonaserik skrev:Aha den har gått på 2 element ett tag på grund av avbrott i ett och då var det 400 V. Nu har nog ett element till sagt upp sig. Då fungerar inget element. Ellementen är av 230 V och för att få fart på ett som ev är helt, måste det finnas en nolla och kopplas om . Så för att få liv i VVB, blir det nog att byta hela patronen.Dom där VVB brukar hålla i många år, tjockt gods i dom.
Redigerat:
Det är inte mot jord det är fel,det är troligtvis avbrott i en elementslinga, koppla loss allt från patronen och mät varje slinga. Kanske 1 st är hel,går att få VV, men då måste det finnas en nolla fram. 5 ledarkabel då från centralen, går att akut koppla om i centralen, men då måste man veta vad man gör och ha kunskap om el.
Super tack så mycket för du förklara för en okunnig hahaha😂, guld värt.J jonaserik skrev:Det är inte mot jord det är fel,det är troligtvis avbrott i en elementslinga, koppla loss allt från patronen och mät varje slinga. Kanske 1 st är hel,går att få VV, men då måste det finnas en nolla fram. 5 ledarkabel då från centralen, går att akut koppla om i centralen, men då måste man veta vad man gör och ha kunskap om el.
Har nu kopplat bort allt från patronen och när jag mäter pol-pol har jag 53 Ohm och när jag mäter pol-jord har jag OL.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur löser vi temporär dusch-situation i 70-talsvilla?
Badrum -
70-tals NIBE VVB slår ut jordfelsbrytaren.
Vatten & Avlopp -
Uppdatering från F- till FTX-system i 70-talsvilla
Socialt & Projekt -
Renovering 70-tals villa. Långtidsprojekt.
Socialt & Projekt -
Loggbok - Total nybörjare börjar renovera 70-talsvilla
Socialt & Projekt