känns som min matte är lite rostig på äldre dar. Men om jag ska ha 7 kubikmeter betong till en platta. Hur många säckar cement blir det då om en säck är 25kg?

ullberg
7 kubikmeter är 7000 liter. En 25kg säck betong blir ung. 13 liter, så knappt 540 säckar är vad som behövs. Betongbil är nog att föredra...

/U

EDIT: ser nu att du skriver cement, då blir det färre och exakt hur många beror på vilket blandningsförhållande man kör med, men väldigt många är det hur som helst.

men är det inte cement man använder för att gjuta en platta? ska ha en platta för ett garage på 10x7m..

okej, skulle bara kolla och jämföra med om man köra betongbil.

edit: kan väl lägga in, hur ligger priset per kubikmeter då? sett massa äldre inlägg med 1200kr?

Redigerat:
Betong = cement + ballast

De mängderna blandar du helt enkelt inte själv, så betongbil verkar det bättre valet. Har du inte väldigt knepiga förhållanden så blir det dessutom billigare med betongbil jämfört med att blanda själv för den volymen.

aha. okej.
nejdå, har faktiskt enkel väg fram och öppen teräng på hela tomten som säga.så de är nog enkelt så.

Är ju annars en kul challange att blanda 540 säckar med en borrmaskin och en visp från byggmax. :) du får 1000kr om du lyckas! ;)

• Gilla
likblek och 1 till
  • Laddar…
Blandar du säckar tar bara själva blandningstiden 22.5 timmar.

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
hehe =) ja hade inte varit nån dålig utmaning det inte ;) men då tror jag nog att jag kör på betongbil. ;) ska bara klura ut priset. =)

Om du blandar själv så kan du räkna med att få betongkeps ganska fort ;)

• Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
The_Nyll skrev:
men är det inte cement man använder för att gjuta en platta? ska ha en platta för ett garage på 10x7m..

okej, skulle bara kolla och jämföra med om man köra betongbil.

edit: kan väl lägga in, hur ligger priset per kubikmeter då? sett massa äldre inlägg med 1200kr?
Du får nog räkna med ca 2000:- /kbm inklusive Utkörning och utpumpning.
Glöm inte att räkna med den mängd betong som det går åt i voten. Det räcker alltså inte med 7kbm till en platta på 70kvm.

Borde bli drygt 100 säckar cement en stor blandare och mycket folk så funkar det men annars finns det ju betong bilar :)

aha. okej. får räkna med 10-12kbm då .

jo, blandar man själv så blir de väl billigare, men frågan hur bra de blir och värt det jämfört med betongbil. =)

Bra motion att kärra ut 40 ton betong själv. På tid dessutom innan den brinner ihop..

• Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Kommer du åt med betongbil med ränna så brukar det vara billigare än en bil med pump.

jodå, en betongbil ska kunna åka ända in till grundens kant utan problem. =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.