Efter mycket om och men så tänkte jag sätta upp och svetsa våra stödmurar i corten (60cm höga, 40cm djupa och 4mm gods). Längd 3m+3m+1.5m varav den sista även är 1.5m djup.
Platsen där dom ska stå består av sprängsten och grus, tänkte använda 4-8 makadam som jag har liggandes till att jämna ut underlaget, funkar det eller ska man gå på lägre?
Bör man sen köra med padda?
Platsen där dom ska stå består av sprängsten och grus, tänkte använda 4-8 makadam som jag har liggandes till att jämna ut underlaget, funkar det eller ska man gå på lägre?
Bör man sen köra med padda?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan tyvärr inte hjälpa men är väldigt nyfiken på detta. Har du tillverkat dom själv?
Aha. Får man fråga hur mycket du fick betala?
Jag har liknande planer själv. Hur stor skillnad i marknivå ska muren ta upp? Och håller den verkligen utan snedstag?
Jag har liknande planer själv. Hur stor skillnad i marknivå ska muren ta upp? Och håller den verkligen utan snedstag?
Tack för informationen. Gratis är det inte men bra lär det bli.dd88 skrev:
Angående din fråga så tror jag att 4-8 fungerar ypperligt. Även 8-16 borde fungera. Är nog smart att få en 10-15 centimeter under så att vatten kan dräneras bort. Jag skulle nog även ha motfyllt närmast muren med dränerande material.
Huruvida man måste padda vet jag inte. Jag brukar låna liten padda (100 kg) när jag håller på med singelbäddar. Jag tycker att det blir lättare att jobba om man paddar eftersom gruset ligger mer stilla efteråt. Om det är nödvändigt vet jag faktiskt inte.
Eftersom du ska svetsa på plats, om det går så borra lite tex 13-14 mm hål ca 0,5 dill 1 meter mellan. Så närma ytterdelen på insidan som möjligt och driv ned 12 mm armeringsjärn ca 40 -50 cm och om det går svetsa fast järnen i den del som går upp på insidan Kanske värma och bocka för att få järnet intill med en krok ) och svetsa järnet i genomgången på bottendelen. Då blir det oerhört starkt mot att förhindra att plåten kan pressas ut av något på baksidan. I mitt tycket lite snålt med bottenbiten , skulle vara lite längre. Se även till att det finns rör under på varje meter som kan dränera från bakom , det är för det mesta tjäle /frysning som fäller en avbärning
Hej, satte du någon isolering av något slag (typ platonmatta?) på baksidan innan du fyllde igen? Håller på med ett liknande projekt och undrar om det behövs eller om det bara är att skyffla igen med jord direkt mot stålet?
Klicka här för att svara