Hej forumet!
Jag funderar på att bygga en mur runt min parkering med murblock från Byggmax (typ 435×270×150 mm med låsklackar). Har någon erfarenhet av dem? Har ni bilder på era projekt? Behöver man fylla hålrummen med något material? Alla tips och trix uppskattas, särskilt när det gäller murar som ska klara lite tryck och hålla snyggt runt en parkeringsyta.

Mvh!

• Murblock med dubbelhål, låsklack och mått 435×270×150 mm, används för att bygga murar runt parkeringsytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fjompan skrev:
Hej forumet!
Jag funderar på att bygga en mur runt min parkering med murblock från Byggmax (typ 435×270×150 mm med låsklackar). Har någon erfarenhet av dem? Har ni bilder på era projekt? Behöver man fylla hålrummen med något material? Alla tips och trix uppskattas, särskilt när det gäller murar som ska klara lite tryck och hålla snyggt runt en parkeringsyta.

Mvh!
Du fyller hålrummen med makadam exempel men efter första raden lägger du geonät.

V växelventil skrev:
Du fyller hålrummen med makadam exempel men efter första raden lägger du geonät.
Hej, jag hade tänkt gjuta en sula 15cm ner i marken och dom två första raderna gjuta fast blocken med armering upp, skulle det kunna ersätta geonätet?

Du behöver följa anvisningen för just dessa murblock. Det bör finnas anvisningar att följa för respektive höjd. Om det inte finns, använd en annan sten.

F fjompan skrev:
Hej, jag hade tänkt gjuta en sula 15cm ner i marken och dom två första raderna gjuta fast blocken med armering upp, skulle det kunna ersätta geonätet?
Okej jag har inte gjutit utan bara packat och muren står kvar.😉
Obs är inte byggmax murblock utan mosaiken.

• Grusgång med intilliggande stenmur och trappa vid vit byggnad, omgiven av grönska.
    Skapa konto
  • En pågående träkonstruktion med en mur av betongblock i en lummig trädgårdsmiljö.
    Skapa konto
Redigerat:
Jag byggde en 2 meter hög mur för 13 år sedan. Jag använde geonät och fyllde med bergkross i och bakom muren.
En två meter hög mur byggd av block med stenar vid basen, beskrivet som konstruerad med geonät och bergkross.
Skapa konto

Stenmur med grå block, 2 meter hög, byggd med geonät och bergkross. Stenarna är staplade med små dekorationer ovanpå och vid sidan.
Skapa konto

Gjuta under har jag gjort på alla mina murar.....de är också de enda murarna i de närmaste kvarteren som är spikraka 15 år senare......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.