I vårt nya husbygge ingår en 60 cm induktionshäll från Siemens, EH775501E (EH 775501E, rostfri ramDesign Glaskeramikhäll, 60 cm - Siemens Hushåll Sverige). När jag var inne och pratade med en tjej på Kvik (letade lite inspirations, vi ska ha HTH-kök) sa hon att de nästan inte sålde 60 cm breda hällar längre utan att det var minst 70 cm som gällde om man hade plats. Ni som har 60 cm breda induktionshällar, vad tycker ni? Och ni som valt något annat, vad har ni valt och varför? Någon som har denna häll och kan kommentera den?

Vi är väldigt förtjusta i den här hällens utformning, ET790501E, (ET 790501E, rostfri ramDesign Glaskeramikhäll, 90 cm - Siemens Hushåll Sverige) men det är en vanligt glaskeramikhäll så förutom att få lägga några tusen emellan så får vi inte induktion om vi väljer den istället. Någon som har en liknande från annat märke än Siemens?

Jag har läst lite inlägg här om induktionshällar och vanliga hällar och det känns väl inte riktigt befogat att välja en vanlig häll bara för utformningen...

/Anette

Jag tycker det. Vi har nu en vanlig 60 spis och jag tycker att det ofta trångt, t.ex om man har någon lite större gryta som kokar och samtidigt vill steka något. Så vi kommer att satsa på minst 70, förmodligen 90 häll. Däremot tycker jag att en vanlig 60 bred ugn räcker. Där har jag aldrig tyckt att det blir trångt.

hägerhäll skrev:
.....När jag var inne och pratade med en tjej på Kvik (letade lite inspirations, vi ska ha HTH-kök) sa hon att de nästan inte sålde 60 cm breda hällar längre utan att det var minst 70 cm som gällde om man hade plats......
/Anette
Låter konstigt tycker jag. 60cm måste fortfarande vara det absolut vanligaste måttet. Låter som försäljningssnack. Kanske tjänar de mer på de större modellerna?

Vi har 70 cm bred häll nu och 60 cm i vårt förra hus och det är skillnad! Minns att jag inte riktigt fick plats alltid... så sats a på 70 cm om ni får plats. Skulle oxå vilja tipsa er att välja en häll utan kant runt om; där fastnar det mycket smuts... Kolla in Husqvarna och AEG, de har utan kant (finns säkert hos fler leverantörer).

/FlitigaLisa

Vi har 70 cm och är toknöjda, var inga bekymmer med o få ner det i 60-skåp.

Hemmakatten
Jag skulle också ta en bredare häll om det är möjligt. Har bott ett år med en 80cm bred glaskeramikhäll (Siemens) Den var riktigt bra, bla hade den flera olika zoner/storlekar vid varje "platta", även en avlång zon fanns.

Nu har vi en 60cm gashäll infälld i en rostfri bänk, hade gärna haft lite större men det fick bara inte plats. Men fördelen med gasolhäll är att man kan dra kastrullerna lite åt sidan ut över bänken eftersom gasolhällsgallret ligger flera cm över nivån på bänken. Detta funkar bra för oss och vi lagar mycket mat. Men som sagt, kan du ta en större häll så gör det.

Tryck i så stor häll du får plats med. Det blir alltid trångt ändå. Själv har jag lite snålt med bänkyta och har därför en 60 häll. Jag har även min ugn rakt under hällen och de stämmer då bra ihop med varandra då de har samma mått.

fresve skrev:
Vi har 70 cm och är toknöjda, var inga bekymmer med o få ner det i 60-skåp.
Så det funkar fint att sätta en 70 bred häll på ett vanligt 60 skåp? Tänker att det kan alstras värme mot sidorna på skåpen men det är kanske ingen fara?

Tack för alla svar!

Vi kommer ha en 120 cm bred lådsektion under hällen så plats är det inte brist på. Återstår att se hur dyrt det övriga köket blir och hoppas att en uppgradering av häll får plats inom budget. Vi är i alla fall överens om att köket är något vi gärna lägger lite extra pengar på.

/Anette

Vi tänkte länge o väl på vår häll, och ångrar absolut inte valet av häll, den var det enskilt dyraste vitvaran i köket. (till o med 1/12 av totalkostnaden för hela vår renovering som du kan hittta här i forumet)

anna_jimmy, inga problem med det. Jag hade först tänkt att såga ut hål för hällen i skåpen, men eftersom den är så tunn att den får plats i enbart bänkskivan struntade jag i det. Jag har haft lite koll på skåpen, men kan inte se något konstigt, dessutom är ju inte själva hällens elektronik 70 cm bred, utan det ligger bara aningen på kanterna i skåpet.

hägerhäll:
Tycker det är väldigt snyggt med bredare häll. Det ser lite ovanligt och modern ut. Dom bredare hällarna vi har tittat på har varit så mycket dyrare tyvärr, men har man plats och pengar så kör på :) Sen så är ju inte nödvändigtvis mycket plats en fördel. Mitt kök som jag har trivits bäst i (innan vi renoverar vårat nuvarande, förstås) var ett litet lägenhetskök. Allting där det skulle och nära till allt.

Såg i databladet att 90 cm Siemenshällen hade betydligt lägre effekt på de flesta plattorna är 60 hällen. Även om anslutningseffekten var snarlik. Någon kanske kan förklara vad som skiljer anslutningseffekten ifrån summan av alla plattornas effekter (se 90 hällens datablad).

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.