P
maflax skrev:
Det låter mycket märkligt. Kan det vara så att ni använder trådlöst till allt som är uppkopplat till fibern för då blir det inget bra.
Vet inte vad du menar, men det är bra. Det är det som är poängen med mitt inlägg, båda är lika bra i vår verkliga vardagsanvändning.

maflax skrev:
Det låter mycket märkligt. Kan det vara så att ni använder trådlöst till allt som är uppkopplat till fibern för då blir det inget bra.
Wifi kan ju vara marginellt bättre än 4g om man antingen har en kass router eller inte kan eller orkar konfigurera sin dyrare variant. Grundinställningen för en unifi Dream Machine gav väl max typ 60mbit om jag inte missminner mig.

• Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
P
S Staffan-N skrev:
Wifi kan ju vara marginellt bättre än 4g om man antingen har en kass router eller inte kan eller orkar konfigurera sin dyrare variant. Grundinställningen för en unifi Dream Machine gav väl max typ 60mbit om jag inte missminner mig.
Har 600-700 Mbps över WiFi och det är framförallt gamla klienter som flaskar. Men det har ingen betydelse för ämnet eftersom t.ex Disney+ rekommenderar 25 Mbps för 4K, och 4G ger 50-100 Mbps i mitt fall. 150 Mbps extra gör varken från eller till för vår del, oavsett om det är via fiber eller luft.

maflax skrev:
Kör inte dom flesta wifi idag mot sin router?

Skärmavbild av 4G mobilnätstest med hög nedladdningshastighet på 291,26 Mbit/s, uppladdning och andra detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rätt bra 4g hastihet i skärgården' grinda just nu.

• Gilla
Poyapoya
  • Laddar…
P
A Andy78 skrev:
Kör inte dom flesta wifi idag mot sin router?
Det stämmer nog. :cry:

R
A Andy78 skrev:
[bild]

Ja imponerande ;)

Internet hastighetstestresultat som visar 629,30 Mbit/s nedladdning, 635,91 Mbit/s uppladdning och 5,24 ms svarstid.

• Gilla
Poyapoya
  • Laddar…
Alternativet kan vara och mätt just nu utomhus vid fritidshuset:cry:
Skärmdump av hastighetstest som visar låg nätverkshastighet utomhus med 4,23 Mbit/s nedladdning och 0,30 Mbit/s uppladdning.
Skapa konto

• Gilla
Poyapoya och 1 till
  • Laddar…
P
A Andy78 skrev:
[bild]

Svarstiden är inte den bästa.

R
maflax skrev:
Svarstiden är inte den bästa.
Inte upload heller. Men det spelar inte så stor roll för de flesta.

P
Skärmdump av internethastighetstest visar nedladdning och uppladdning på ca 941 Mbps.
Skapa konto

Med kabel

• Gilla
Poyapoya
  • Laddar…
Ja i slutändan handlar det ju om vad man använder nätet till. Som med el. Vi har rejäl huvudsäkring och trefasuttag i källaren för keramikugnen, med andra skulle nog inte se det som en selling point med huset. Hade jag inte haft ett arbete där jag behöver ha låg latens och kan behöva dra hem 50gb data på så kort tid som möjligt, så hade jag varit nöjd med 4g-uppkopplingen vi hade innan fibern drogs. Luften är inte full med data här i villamattan utanför Stockholm där alla andra har fiber :)

P Poyapoya skrev:
Hej!
Suttit och läst på forumet och kommer inte riktigt fram till det svar jag letar efter så jag startar en ny tråd trots att många är trötta på diskussionen.

Vi har köpt hus i Stockholm och har möjlighet att installera fiber nu men väljer vi att inte göra det innan augusti så kommer priset att dubblas till ca 30k.

Sitter och velar mellan att köra fiber eller 5g med en utedel. Har 5g på telefonen och har en uppkoppling på ca 160mb/sek trots att 5g knappt är så utbyggt där vi bor och ser bara att det finns en potentiell uppsida på detta. Min mobil leverantör säger att det inte finns 5g där jag bor trots att jag tar emot det via telefonen.

Vad väljer man?
Har någon annan erfarenhet av detta?
Fiber alla dagar i veckan.

Jag testade visserligen mobilt 4g wifi till hemmet, men det kom inte ens i närheten av fiber om flera enheter skulle ansluta samtidigt.

• Gilla
Poyapoya
  • Laddar…
Jag har fiber både hemma och fritidshuset.
Provade först 4g i fritidshuset menndet var kasst emellanåt, gick inte ens kolla Netflix utan pixlar. Så det blev fiber.. lätt :cool:

• Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Verkligheten visar att du har fel när du säger det. De allra flesta tycker att det är värt det. 95% av alla hushåll hade fiber i slutet på förra året.
Vi anslöt oss i efterhand pga att de förra ägarna hoppade över erbjudandet. Vi la runt 33 tkr, helt klart värt det.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.