Det verkar som att frågeställaren har tröttnat på att följa den meningslösa debatten - helt förståeligt.

• Gilla
Rogahlbygg
  • Laddar…
Har i ärlighetens namn väldigt svårt att förstå problemet. Det är mig veterligen helt valfritt att ha rörligt pris eller t o m timpris. Kanske går det t o m att tjäna en hacka på detta, men då måste man ju också vara beredd på att priset både kan gå upp och ned. Den här riskkalkylen gör väl varje elkonsument.
Eller så binder man på x antal år för att sova gott om natten.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
De handlar el på termin. Dvs det går utmärkt att handla el för leverans om ett år. Men elhandlaren vet ju inte exakt hur mycket elkunden kommer att använda.

Om de köper in för mycket och elpriset blir lågt måste de sälja överskottet med förlust. Men om det blir kallt och höga elpriser tenderar konsumtionen att gå upp. Då måste de kompletteringsköpa till höga priser.
Det är just själva modellen jag far efter dvs är nyfiken hur man mer specifikt räknar fram siffrorna, tex om man har tillgång till någon slags regressionsanalys på data från nätbolagen eller liknande samt hur man resonerar för att täcka upp eventuella förluster.

Jag tror det var i veckan som jag läste/hörde att ett antal handlare i GB konkat pga av för stora förluster vid kompletteringsköp. Nu vet jag inte om det går att jämföra deras system med vårt men det ser inget vidare bra ut inför framtiden.

anders07 anders07 skrev:
[bild]

Oj, vad jag ser fram emot elfakturan för december...
Hade en amerikanare som drog 4.5L/Mil och mer om jag hade tung fot så det säger lite dina uppgifter.

Kolla med ECTEL.se så kan du köpa en fin solcellsanläggning till halva priset .
Solcell 2.0 kallar de den.
Har satt upp en sån anläggning det funkar otroligt bra och ja det ÄR verkligen halva priset. Del ger mycket mer än den angivna installerade effekten 10.5 KW 14000Kwh/år
Nu kommer jag att få en hel del sura kommentarer = Beröm då avundsjuka är den renaste formen av dito.

Vi exporterar 20% av vår elproduktion = vi importerar elpriset från ex Tyskland mm

D Daniel 109 skrev:
Om det mot förmodan skulle bli byte av enhet ser jag wattminut som ett fullständigt orimligt allternativ.
Inte troligt nej, men jag skulle inte våga ta gift på saken. Jag har snubblat över den enheten när det gäller energi i hemmet och fick känslan att den var "etablerad" på vissa marknader. Huruvida den även någonstans användes vid debitering har jag däremot ingen aning om.

B
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det är just själva modellen jag far efter dvs är nyfiken hur man mer specifikt räknar fram siffrorna, tex om man har tillgång till någon slags regressionsanalys på data från nätbolagen eller liknande samt hur man resonerar för att täcka upp eventuella förluster.

Jag tror det var i veckan som jag läste/hörde att ett antal handlare i GB konkat pga av för stora förluster vid kompletteringsköp. Nu vet jag inte om det går att jämföra deras system med vårt men det ser inget vidare bra ut inför framtiden.
KAN NI BÅDA SLUTA NU? Eller skriv till varandra UTANFÖR DETTA FORUM!

• Gilla
Jocke Andersson123 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att det går 100kW/h i ett hus när det är kallt är normalt i vissa lägen
kW/h finns inte.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Graffen och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tror den ska leverera ca 19kW värme. Ingen tillskottsvärme finns. (Thermia Solid.)
Det låter som maskinen är rätt dimensionerad.

Då kan man börja misstänka att direktel för lilla huset samt pumphus och förrådet kan vara de stora bovarna. Med den kostnadsmassan borde det vara lönsamt att investera i förbättringsåtgärder som tex en luftvärmepump i lilla huset och förrådet. Funderade på ditt pumphus och om har du uppvärmd inomhuspool så har du en till orsak till den höga förbrukningen.

EddieHansson
J jocke31 skrev:
Har i ärlighetens namn väldigt svårt att förstå problemet. Det är mig veterligen helt valfritt att ha rörligt pris eller t o m timpris. Kanske går det t o m att tjäna en hacka på detta, men då måste man ju också vara beredd på att priset både kan gå upp och ned. Den här riskkalkylen gör väl varje elkonsument.
Eller så binder man på x antal år för att sova gott om natten.
Jo svängningar får man ju räkna med, men man räknar inte med 1000-2000% högre priser på väldigt kort varsel som nu.

• Gilla
Bissemannen och 2 till
  • Laddar…
B Bissemannen skrev:
Ni ligger i lä och jag har en bister vinter framför mig. Ja stort hus, byggt 1935, med 400kvm atemp men har stängt av värmen nu i ett antal rum samt sänkt värmen rent generellt. Kör även varmvatten i läge ekonomi. Vattenburen värme som drivs av en luftvattenvärmepump av modell CTC Ecoair 622M ihop med CTC Ecozenith i550.
Tyvärr sitter jag på rörligt elavtal då jag inte hittat rimliga fasta avtal sedan vi flyttade in 2019. Hade dock inte räknat med denna shit storm.
Kan återigen tipsa om Borlänge energis borlängeprisavtal som ligger på 72 öre för december, tror de höjer till ca 80-85 öre för januari och februari. Låg på 60 öre i november.

Skönt att veta att jag slipper tokiga priser när elen behövs som mest.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jo svängningar får man ju räkna med, men man räknar inte med 1000-2000% högre priser på väldigt kort varsel som nu.
Nej, men det är ju en risk man högst medvetet tar. Å andra sidan så brukar ju ofta de som har rörligt pris gärna berätta om sitt låga pris vid andra tillfällen, den här gången var det åt andra hållet. You win some and you lose some.

Det är väl bara att binda sitt avtal nu om man ser att det barkar åt h-e. I elområde 3 där jag bor så kan man just nu binda priset 48-60 månader för 77 öre, t ex.

B Byggahus48 skrev:
Skulle vara helt underbart om ni SLUTADE att tjafsa om ”det heter si - nej det heter så”! Det är en slags maktkamp mellan er två (Boilerplate4U och Daniel 109) och något som övriga (tror jag kan tala för många här, inte är intresserad av. Ni vill visa upp vem som är smartast och vi andra blir fast i er j-a pajkastning. Väx upp och håll era dispyter någon annanstans. Ni är ointressanta och tråkiga. Varje replik hoppas vi andra att det var det sista som sagts - och så börjar ni om igen!
Men nu håller du ju på och skriver om saker som inte är relevanta. Kan du göra detta någon annanstans?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det var det nog inte många som i sin vildaste fantasi kunde drömma om. Normalt brukar det alltid komma fram en och annan kommentar som ”vad var det jag sa” men hittills verkar alla vara tagna på sängen.

Det blir alltid så här när det triggar autister...

anders07 anders07 skrev:
[bild]

Oj, vad jag ser fram emot elfakturan för december...
Jag har för samma dag 6e December 572,01 SEK (Även jag har Tibber).

• Ledsen
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.