Tidigare ägare har rivit ut de underbara och praktiska 50-tals skåpen och satt in läskiga laminatliknande grejer. Usch! Jag vill ha tillbaka originalet men var kan man få tag på det? Något speciellt ställe folk som river ut sina fina kök brukar annonsera på? Eller kan man bygga nya stommar själv och sen bara sätta dig luckorna? Luckor är ju alltid enklare att anpassa in i storlek jämfört med hela stommar.

Tirre skrev:
Något speciellt ställe folk som river ut sina fina kök brukar annonsera på?
8) Standardsvar: http://www.blocket.se/ ;) ;D

Kolla även www.byggigen.se - där kan man hitta en massa pärlor, både nytt och gammalt! ;D

Annars tycker jag det verkar som att folk fortfarande inte riktigt har fattat hur gedigna kök från t.ex. 50-talet är; man ser faktiskt ganska ofta i heminredningsrepotage hur de rivs ut till förmån för något billigt kök från IKEA. Tråkigt förstås, fast kanske bra för dig som letar efter ett begagnat! ;)

Ja, de där läskiga Ikeaköken, jag bara ryser...tur att alla inte tycker som jag

...hade jag en lägenhet i ett nybyggt hus skulle jag absolut köpa kök från IKEA - billigt och bra (även om det inte håller i all evighet förstås).
Men i ett gammalt hus skulle jag helst inte ställa in något.

Sara

I vår stuga har vi gamla skåp, den övre är grundare nedtill och har skjutluckor. Vi har fått montera ned den p.g.a. vattenskada men ska försöka få upp den igen.
I vårt nyrenoverade kök i huset har vi IKEA-kök, snyggt i trä. Nackdelen är att det inte går att skaffa delar, för köket har utgått!

Vi köpte ett hus från 1959 med ett kök som vi verkligen inte ville ha kvar så det måste ju finnas vissa tillfällen då man faktiskt vill byta ut ett gammalt kök!
Det var jättelågt, jättelite arbetsyta o skåp, jätteslitet och stommarna hade målats i någon färg som delvis flagnat, kändes oxå som att smutsen aldrig skulle gå att skrubba bort! Och så satt kaklet på en tunn typ masonitskiva o var lite sprucket.

O nu ska vi sätta in ett IKEA-kök istället. Vi får väl se om vi ångrar oss :D

Har haft ruskig tur och via kontakter på jobbet fått nys om ett hus med liknande kök som ska tas ned. Bara för mig att åka dit och peka på vad jag vill ha, hoppas jag iallafall.

Vi bor i femtiotalslägenhet där gamla köket är borta. istället har vi plastkök från 1971. Osis!

Vi har bott i nybyggt innan och saknar köksstandarden. Ska byta stammar i vår och bygger om köket då.

Kollade lite på gamla kök - gedigna men opraktiska. Nu har vi fastnat för ett femtiotalsinspirerat kök från Vedum. Då får vi stilen med gångjärn, handtag, fasade luckor. .. I övrigt ny standard.

plats byggda 50 tals kök är mer jobb att riva ut och senskrapa rena från färg och dylikt än att bygga nytt i samma stil.MDF och en justersåg så fixar man fina skjutlucks-kök på ett kick.dessutom skall du ju hitta ett som passar just i måtten till din lya..inte så lätt :)

Otur...stommarna var ju självklart platsbyggda och går då inte att flytta. Hmmm...verkar ju vara som en del sagt här svårt att få tag på liknande stommar eftersom det oftast är platsbyggt. IKEA:s stommar är ju äckligt laminat. Luckorna kan jag få från det där andra köket men var får jag tag på bra stommar. De ska ju vara praktiskt höga ända upp till tak vilket innebär 120 i höjd. 30 djupa. Konstiga specialmått, jag vet....finns det något bra ställe att beställa stommar från till bra pris? Efter samtal med mer kunniga kontakter har jag iallafall helt gett upp att göra egna, det var tydligen ganska svårt :-(

Tirre skrev:
Konstiga specialmått, jag vet....finns det något bra ställe att beställa stommar från till bra pris?
Kolla med en snickerifirma och be att få ett kostnadsförslag. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.