Google ger inte många svar om Black&Deckers CP5050 som är en 50l kompressor.
Europris säljer den för 999kr och jag slog till då jag får för mig det var billigt.

Är det nån som har en sån eller vet nåt om den innan man packar upp den...?

Hittade iallafall aningen info här http://www.annoncefund.dk/200917.htm

Bra pris på den der. Stor tank, så slipper man at den går hele tiden, eller greier å levere mye luft lengre.

For 999SEK var ikke det ille.

Jag har den mindre modellen B&D CP2525 med 25 l tank. Den är tillverkad av Italienska Fiam och funkar utmärkt, köpte den i höstas för strax under 500 i en affär som skulle upphöra med B&D. Jag tycker nog du kan packa upp och använda den, håller nog högre kvalitet och finish än de vanliga Kinakompressorerna som säljs överallt för ca 700:-. Kolla att det finns olja i vevhuset bara...

Det står Made in China på den :) Men det är ju konstigt att det inte ens på B&D's hemsida finns någon som helst information om kompressorer och i synnerhet den här CP5050.

Jag får en känsla av att det är nån udda serie gjord för nån specifik kedja typ Europris? Nån slags kinamaskin maskerad till B&D ?
Hursomhelst så måste ju 999kr vara billigt om den håller normal standard för den storleken. Jag tyckte ju Silvan var billig med 1495kr för en 50Liters kompressor häromveckan.

Var ute och kollade lite närmare på min maskin och såg att det står China på tanken, men Fiam på själva kompressorblocket, så det är väl någon licenstillverkning eller slutmontering i Kina då, liksom för Abac som är ett annat känt kompressorfabrikat.
Det är faktiskt den första och enda B&D kompressorn jag sett också, så de verkar inte tillhöra standardsortimentet..
Men ett bra pris för en till synes bra maskin...

Cinolin skrev:
Var ute och kollade lite närmare på min maskin och såg att det står China på tanken, men Fiam på själva kompressorblocket, så det är väl någon licenstillverkning eller slutmontering i Kina då, liksom för Abac som är ett annat känt kompressorfabrikat.
Det är faktiskt den första och enda B&D kompressorn jag sett också, så de verkar inte tillhöra standardsortimentet..
Men ett bra pris för en till synes bra maskin...
Ok, ska ut och kolla på min idag när det slutat regna och lusten faller på :)
Hittade en manual på nätet och där står att ljudnivån är 75dB(a) vid 2850rpm. Det verkar ju bra om man läser de äldre kompressortrådarna där någon ansåg 95 vara för j-gt och 85 ok för Biltema\Jula kompressorer.

EDIT: Själva maskinen är tydligen märkt 95dB så nu får man väl ha hörselskydd.

Redigerat:
Ni som använt kompressorn ett tag, hur funkar den?

Överväger att köpa en själv.

Går den köra på 10A-säkring?

Går det reglera ner trycket och således öka avgivet luftflöde för användning av färgpistol?

Hur mycket hinner man skjuta (50-90mm och klammer) innan kompressorn får jobba?

Jag är också nyfiken på hur denna kompressor funkar - ingen som har lite "real life" erfaranheter att bjussa på?

Den funkar fint fortfarande...men jag använder den inte så jättemycket nu på vintern. Min kompressor har ju 24 l tanken, men cylinderblock och motor verkar vara identisk med den på 50 l modellen. Inga problem att köra på 10 A säkring, det tar sin lilla tid att fylla tanken då det är en ganska liten cylindervolym. Det som överraskat mest är hur tät den är, inget läckage alls, den kan stå oanvänd i veckor utan att trycket sjunker någonting.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.