14 652 läst ·
81 svar
15k läst
81 svar
50 000 kr för fiber, vad göra?
Idiotiskt är nog fel uttryck. Egoistiskt och kortsiktigt är väl mer rättvist att kalla det.
Problemet med att inte ansluta sig när erbjudande ges är att framtida ägare av huset drabbas av det.
Mina föräldrar har dragit in fiber, men använder fortfarande sin ADSL och farsan har inga planer alls på att använda fibern (till min besvikelse, jag hade hoppats på att kunna ställa upp en liten NAS-burk där för off-site backup).
Problemet med att inte ansluta sig när erbjudande ges är att framtida ägare av huset drabbas av det.
Mina föräldrar har dragit in fiber, men använder fortfarande sin ADSL och farsan har inga planer alls på att använda fibern (till min besvikelse, jag hade hoppats på att kunna ställa upp en liten NAS-burk där för off-site backup).
När jag kollar hastighet och responstid från telefonen via AP/router & fibern till BBK's server så har jag responstid på ca 10-15ms, när jag kör över 3G/4G så ligger responstiden på ca 65-75ms.Finndjävel skrev:
65/15=4,33ggr 75/10=7,5ggr
Så responstiden för 3G/4G är minst 4-7,5 ggr längre än för fiber, det är extremt mycket när det gäller många onlinespel. Man hinner tex bli ihjälskjuten framifrån innan man hinner förflytta gubben/skjuta/etc.
Därför att det finns risk att försäljningspriset blir lägre när fastigheten inte har fiber kontra om den hade haft det, risken är ännu större om dom flesta grannar har fiber.
Frågan är inte hur värdehöjande fibern är utan frågan är hur mycket värdesänkande avsaknande av fibern är.
När vi letade hus för snart tio år sedan så var "förberedelse för fiber"/"indragen fiber" ett av kriterierna för val av fastighet. Då när vi började titta på villa så hade inte någon privat villa ännu blivit ansluten till kommunala fibernätet, dom anslöts medan vi letade.
Frågan är inte hur värdehöjande fibern är utan frågan är hur mycket värdesänkande avsaknande av fibern är.
När vi letade hus för snart tio år sedan så var "förberedelse för fiber"/"indragen fiber" ett av kriterierna för val av fastighet. Då när vi började titta på villa så hade inte någon privat villa ännu blivit ansluten till kommunala fibernätet, dom anslöts medan vi letade.
Samma för vår del, för drygt ett år sedan köpte vi ett hus 1,5 mil utanför Uppsala. Då visste vi att det skulle grävas för fiber och att det inom 1,5 år skulle vara klart. Om fiber inte varit på gång hade vi inte ens åkt och tittat på huset.Demmpa skrev:
Att säga nej till fiber idag känns ungefär lika givet som att för 30-40 år sedan tackat nej till fast telefon...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 519 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 519 inlägg
Sluta försöka provocera fram personangrepp, jag tänker inte sjunka till den nivån. Jag tycker det är idiotiskt, inte att du är en idiot. Du kommer inse det om några år o då kommer du hålla med. Avvakta så längeThomas_Blekinge skrev:
Dom flesta spelar numera på telefon / eller någon platta , så 4g räcker .SueCia skrev:
Sen finns det nog fortfarande folk med sina gammla PC burkar hemma som spelar kraftiga online spel , men den marknaden sjunker snabbt.
Nja det stämmer dåligt. När 4K kommer så lär nog alla överge 4G och skaffa fiber med så snabb uppkoppling som möjligt. Och vem vill betala datatrafik när denna är gratis på fast anslutning?Polos skrev:
När man drog in fiber i området så fick kollektivet betala både billiga och dyra anslutningar i en gemensam pott och staten betalade en stor del i statsbidrag, din säljare av fastigheten förstod inte vad han gjorde när han inte gick med från början och Du får betala priset.
Ok, undrar hur dom kommit fram till just summan 70k, intressant.JEE skrev:
Vilken mäklare är detta?