Purre
Karrock Karrock skrev:
Är inte 200% 60 grader?
Enligt wikipedia ser det ut att vara 63,5°. 90° är ∞%. Grader känns mer naturligt i min värld än procent iaf.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lutningsförhållande

Diagram som visar grad- och procentförhållanden för lutningsvinklar, med exempel från 0° till 90°.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karrock
Purre Purre skrev:
Enligt wikipedia ser det ut att vara 63,5°. 90° är ∞%. Grader känns mer naturligt i min värld än procent iaf.

[länk]

[bild]
Det var som rackaren, så verkar det vara ja. Den här bilden hade jag visst lyckats förvanska katet/hypotenusa i minnet. Nu ska jag definitivt hålla käften i gräsklippartråden hädanefter.
Trigonometrisk cirkel med 60 och 120 graders vinklar, och en röd punkt på enhetscirkeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
erikjakan
  • Laddar…
F
E erikjakan skrev:
200 procent 😁
Intressant gissning när bilden jag postar i inlägget innan tydligt visar att 300% är lite över 70 grader…. 🙄

P
Utsättaren Utsättaren skrev:
Ja jag tycker också det är enklare att säga 0,0555556 pi än 10 grader
Jag tror att du har missuppfattat. :-)

P pmd skrev:
Jag tror att du har missuppfattat. :)
Ja jag glömde multiplicera in pi

800 grader.
Du kan lita på mig, du kan lita på mig...

Tyckte det var knepigt, när jag byggde en ramp åt min robot i en slänt, att räkna ut lutningen. Att klipparen klarar 30% lutning var lätt att se i manualen men att snickra ramp utifrån den uppgiften var värre 🤔

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Ja jag glömde multiplicera in pi
Njae, det "striden" står om är huruvida det är enklare att ange en lutning med ett lutningsförhållande i procent än med ett vinkelmått. Inte om det är enklare med radianer än med grader, som du verkar tycka i inlägg #10.

P pmd skrev:
Njae, det "striden" står om är huruvida det är enklare att ange en lutning med ett lutningsförhållande i procent än med ett vinkelmått. Inte om det är enklare med radianer än med grader, som du verkar tycka i inlägg #10.
Jag är 70-talist och därmed anarkosarkast.

P
Jag är 70-talist och därmed anarkosarkast.
Nooo…

• Haha
Keiller
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.