Byggahus.se
B BertStL skrev:
Självklart hade vi inte behövt ta hem en elektriker, men det underlättar ju att kunna göra det och med ett mera rimligt jourpris på kanske 1.000-1.500 kr hade det varit värt det. Med sådana vansinnespriser som det här blev har jag svårt att se hur Bravida alls kan få så pass många kunder att jourverksamheten kan gå ihop. Tycker inte det är särskilt naivt att räkna med att företag, särskilt större sådana, är hederliga och informerar eller avråder när de är skyldiga till det enligt lag.

6 § första stycket konsumenttjänstlagen: Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.
du får nog räkna med att företaget får betala elektrikern minst två timmars lön med 100% övertidsersättning vilket blir ca 1000 kr sedan ska de ha en servicebil administrativa kostnader och jourersättning till montören. när jag jobbade som röris för ca 30 år sedan fakturerade vi ca1500 kr tim minimidebitering 2 timmar och vi fick det inte att gå runt på det men då ett stort bolag som var vår kund krävde att vi tillhandahöll jour så körde vi ändå.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
1. Hänvisning till paragraferna som du gjort är fullt skäliga och ARN är rätt väg att gå
2. Problemet är att ni har godkänt fakturan.

Alla andra som argumenterar om priset kan sluta nu. Vad är skäligt? Vad kom först, hönan eller ägget? Hur långt är ett snöre?

Däremot är det en poäng att det inte bara är själva tiden man räknar in ute hos kund. Man gör ofta lite arbete innan och efter. Rent tidsmässigt.

Frågan är således varför man som arbetstagare av uppdraget inte har informerat om priset som i sin tur är en del av paragrafen som hänvisats till tidigare. Resultatet av detta kan enbart ARN, som första instans, ge svar på.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
G
Det kostar flis att få fixat fel på jourtid.
Vill man inte betala dyra jourpriser så kan man ju prova ringa den "vanliga" elektrikern, problemet brukar då vara det att den elektrikern svarar inte därför att firman inte har någon jour och arbetar bara måndag till fredag 7-16.
Därför kan ofta den "vanliga" elektrikern hålla något lägre priser på arbetet då det går åt mindre anställda och firman behöver inte betala fasta jourersättningar åt anställda som kanske inte ens får ett uppdrag på en helg så det enbart blir en utgift utan inkomst.
Om man räknar lite snabbt eländigt en tidigare kommentar från en elektriker, 2500 fast jour, 1000 per uppdrag, 3 timlöner per timme.
Väldigt grovt räknat men det kan ju ge en uppfattning om hur mycket det kostar för firman.
Inget uppdrag kostar ca 4-4500 för firman den helgen.
1 uppdrag (under hela helgen) på 35 minuter kostar ca 4000+1700+800=6500 + bil, utkörning till kund m.m. så fortfarande har inte firman gjort nån vinst på det elektrikern var och gjorde hos dej.
Blir det då fler uppdrag så tillkommer det ju alltid 1700+ (minst)800 + bil m.m.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B BertStL skrev:
En av faserna i huset slutade fungera en lördagkväll. Efter att ha bytt säkring och bottenplatta ringde jag Bravida. En elektriker kom dit, noterade att proppen inte nådde hela vägen in, bytte, antagligen i onödan, ett par kablar och ett fäste. Var där 35 minuter. Därefter ställde han sig i hallen och började ställa samma frågor som jag redan besvarat när jag ringde. Det visade sig vara för fakturan. Sedan ville han ha godkännande för en kostnad på 5.500 kr. Jag noterade att det motsvarade en timpenning på ca 10.000 kr och att det var uppenbart orimligt. Efter att elektrikern efter upprepade tillsägelser vägrat lämna vårt hem utan att få sitt krav godkänt tecknade min fru godkännande bara för att få ut honom ur huset. Jag undrar nu om detta verkligen kan vara en rimlig kostnad. Själv upplever jag att det är fråga om ocker.
Så du hade tänkt dig att han skulle fakturera 550kr/h x 35min = 320kr + moms?

Alltså det är just sånt här som gör att man har noll lust att jobba åt privatkunder.

Han kommer ut en lördagkväll och löser ditt problem! Han bor inte granne med dig och han har inte suttit och väntat med verktygsbältet i handen på just ditt samtal.

Var glad för servicen du fick och förstå att allt kostar: jour,mil,lön,Moms,bil,material.
 
  • Gilla
sarkvik och 14 till
  • Laddar…
Q
Jag är elektriker mot vår kund tar vi 800kr timmen dygnet runt med 15 minuters inställelsetid.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Om vi åker ut på ett takläckage på helgen

Tar vi 3000 i startavgift (jouravgift)
100% påslag på timdebitering
Samt bilkostnad

Vi jobbar alltid två

Och skulle tiden av en händelse gå över några minuter på ny timme så debiteras en hel timme till?
 
B BertStL skrev:
Tycker detta sätt att fakturera är ganska svårmotiverat. Det handlar ju bara om ett sätt att få betalt för mer än arbetet som utförs och på det sättet lura sina kunder. Jag har väldigt svårt att se hur man kan debitera för bilkörning med samma taxa som ett expertjobb. Att debitera en mindre summa som milersättning etc är mer acceptabelt, men bryter redan där mot principen att man bara kan ta betalt för det arbete man gör åt kunden. Att ta sig till arbetsplatsen är inte något sådant arbete. När det gäller att debitera kunden för sin egen administration tycker att jag att det är fullständigt uppåt väggarna. Den svarar man för själv. Är också tveksam till om det finns någon rätt att avrunda uppåt.
Hhhhmmmm.... att du inte driver företag är vi nog alla härinne ganska på det klara med. :crysmile:;)

Elektrikerns arbetsplats är inte ditt hem... det är hans arbetställe den stunden det tar att utföra den tjänst du önskat köpa.
Hans arbetsplats är ju faktiskt företaget han är anställd på.
Alltså får ju naturligtvis Du bekosta vad det kostar för att få honom att ta sig till din bostad om du vill ha utfört en tjänst där.
Det är ju knappast någon annan som kan stå för den kostnaden, eller hur tänkte du där. :thinking:

Milersättning förutsätter jag att de OCKSÅ debiterar dig då detta är en kostnad för fordonet som behövs för att kunna transportera sig till dig för att kunna utföra tjänsten som Du önskar köpa.

...och Vem ska bekosta ett företags administration om inte dess kunder. :thinking::dizzy:

Timpengen du surrar om "är 10000:-" vet jag inte var du får ifrån med de siffrorna du uppgett i trådstarten.

Om han nu var hos dig 35min som du skriver och han t.ex hade 30min i inställelsetid och körning enkel resa så har ju arbetet han utfört till dig tagit strax över 1,5 tim i anspråk och ponerar vi att körersättningen är 500:- så landar ju timdebiteringen på strax över 3000:-... alltså ganska långt från 10000:-. ;)
Inställelsetid och körning är kanske mer än så t.o.m... who knows :surprised:
 
  • Gilla
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
Felet i betraktande av priset är att vi (inte i alla poster, men framför allt startposten, samt många till) diskuterar timpris. Detta är i det närmsta ointressant. Detta är inget beställningsjobb utan en utryckning. Som nämnts tidigare så sitter en hantverkare hemma, kan inte ta sig en öl eller åka bort. Utan är tillgänglig. Detta kostar i beredskapsersättning. Ibland blir det tre utryckningar och ibland ingen. Det måste ersättas. Hantverkaren varken kan eller vill fylla upp övrig tid med planerade timjobb. Därför tycker jag en kostnad mellan 3-5' får betraktas som skälig. Om det tagit 2t istället för 35min skulle dock inte priset behöva ökas särskilt mycket. Som Mikael_L påpekar är dock kommunikationen högst bristfällig. Och hantverkaren borde kunnat förklara ovanstående, ursäktat att telefonsupport missat upplysa om priset, men att denna inte kunde göra något åt det.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Vad gäller godkännandet av fakturan är det intressant att jag beställde jobbet, att Bravida bara har mina uppgifter och att de avser att fakturera mig. Jag godkände inte fakturan, utan reklamerade den direkt när jag fick höra priset, varefter jag bad elektrikern gå. Han stannade dock kvar och vägrade trots upprepade tillsägelser att lämna vår bostad. Han hotade också med att ringa polisen om jag inte godkände hans faktura. Men när jag bad honom göra det ville han inte längre. Till slut kom min fru och godkände fakturan mot mina protester och med den uttryckliga motiveringen att hon inte orkade med situationen längre. Har för mig att hushållsfullmakten är avskaffad och att hennes godkännande över huvud taget är utan verkan som sådant.

P Ponnyfarm skrev:
1. Hänvisning till paragraferna som du gjort är fullt skäliga och ARN är rätt väg att gå
2. Problemet är att ni har godkänt fakturan.

Alla andra som argumenterar om priset kan sluta nu. Vad är skäligt? Vad kom först, hönan eller ägget? Hur långt är ett snöre?

Däremot är det en poäng att det inte bara är själva tiden man räknar in ute hos kund. Man gör ofta lite arbete innan och efter. Rent tidsmässigt.

Frågan är således varför man som arbetstagare av uppdraget inte har informerat om priset som i sin tur är en del av paragrafen som hänvisats till tidigare. Resultatet av detta kan enbart ARN, som första instans, ge svar på.
 
2664 kr, inkl materiel, betalade ja kl 20.00 på långfredagen för 2 år sedan när jag råkade gräva av serviskabeln till kåken. Elektrikern var på plats i ca 1-1.5 timme. Så 5500 kr låter i mina öron lite dyrt för 35 min arbete, men alla har väl olika taxor antar jag.
 
Q jope84 skrev:
Jag är elektriker mot vår kund tar vi 800kr timmen dygnet runt med 15 minuters inställelsetid.
utan avtal och svart då utgår jag från då killen ska ha ca 400 enligt avtal sedan tillkommer sociala ca 125 kr totalt över till företaget drygt 100 då momsen är betald som ska financiera resor försäkringar administration etc. kk inom 6 månader med en sådan prissättning.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Jag är elektriker mot vår kund tar vi 800kr timmen dygnet runt med 15 minuters inställelsetid.
Jag förutsätter att det inte gäller vem som helst, utan kund med ett framförhandlat avtal...
 
Q
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag förutsätter att det inte gäller vem som helst, utan kund med ett framförhandlat avtal...
Ja det är en avtals kund.
 
B BertStL skrev:
Vad gäller godkännandet av fakturan är det intressant att jag beställde jobbet, att Bravida bara har mina uppgifter och att de avser att fakturera mig. Jag godkände inte fakturan, utan reklamerade den direkt när jag fick höra priset, varefter jag bad elektrikern gå. Han stannade dock kvar och vägrade trots upprepade tillsägelser att lämna vår bostad. Han hotade också med att ringa polisen om jag inte godkände hans faktura. Men när jag bad honom göra det ville han inte längre. Till slut kom min fru och godkände fakturan mot mina protester och med den uttryckliga motiveringen att hon inte orkade med situationen längre. Har för mig att hushållsfullmakten är avskaffad och att hennes godkännande över huvud taget är utan verkan som sådant.
Så du rycker hem en hantverkare en lördagkväll på en jourutryckning och vill sen ge honom en fot i röven när ha vill ha betalt?

Vad jobbar du med? Det har vi fortfarande inte fått veta...
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
Personens agerande är väl inte OK men fakturan är nog bara att betala är jag rädd.
10 000:- i tim är fel. Har du inte fått någon spec på fakturan? Alltså liknande föjande timtid 1000kr x 0,55 = 550kr Resa 1000kr Jourtilläg helg 3000kr osv detta är bara ett exempel som det brukar se ut med en riktig faktura? Det är tyvärr dit eget ansvar som beställare att komma överens innan jobbet utförs om priser och utförandet.
Men om du pratar med någon på Bravida ang elektrikerns agerande så kan du säkert få rabatt på den fakturan? Men kolla alltid innan i denna branch. Ocker är lagstadgat men den lagen är totalt värdelös för ingen får någonsin igenom någon dom till konsumentens fördel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.