67 898 läst · 343 svar
68k läst
343 svar
5.500 kr rimlig kostnad för 35 min eljobb enligt Bravida
Som jämförelse har jag idag en ledig dag och jour samtidigt. För detta får jag 120 kr/timme för att passa telefonen och vara beredd att åka in till jobbet. Statsanställd.
Rättning: 120 kr/tim ska det vara. 240 är "uppkommen" jour.
Rättning: 120 kr/tim ska det vara. 240 är "uppkommen" jour.
Redigerat:
Hur långt hade han att åka ? tänk på att elektrikerns arbetstid gäller från det att han får arbetet av sin chef till att han kommer tillbaka. Det är alltså inte enbart tiden han är innanför din tröskel som gäller. Hade han ex. 1 timmes resväg hem till dig så har han även samma väg tillbaka. För restid betalar du timpenning i regel sedan tillkommer oftast en milersättning utöver detta.B BertStL skrev:En av faserna i huset slutade fungera en lördagkväll. Efter att ha bytt säkring och bottenplatta ringde jag Bravida. En elektriker kom dit, noterade att proppen inte nådde hela vägen in, bytte, antagligen i onödan, ett par kablar och ett fäste. Var där 35 minuter. Därefter ställde han sig i hallen och började ställa samma frågor som jag redan besvarat när jag ringde. Det visade sig vara för fakturan. Sedan ville han ha godkännande för en kostnad på 5.500 kr. Jag noterade att det motsvarade en timpenning på ca 10.000 kr och att det var uppenbart orimligt. Efter att elektrikern efter upprepade tillsägelser vägrat lämna vårt hem utan att få sitt krav godkänt tecknade min fru godkännande bara för att få ut honom ur huset. Jag undrar nu om detta verkligen kan vara en rimlig kostnad. Själv upplever jag att det är fråga om ocker.
Är det under en helg och elektrikern har Jour så tillkommer jourtillägg och en högre helgtimpenning. Då jag arbetade som elektriker på att kommunalägt företag så hade vi runt 100kr extra vid helgutryckningar PLUS en jourersättning. Det var enbart vad jag som anställd fick.
Dessutom så skulle inte jag nämna att jag bytt bottenkontakt själv till en elektriker på besök i stugan. En del är väldigt trötta och drar sig inte för att påtala för sin chef att kunden fingrat på el han inte skall röra..
Summan är OK om detta skedde en helg och elektrikern fick åka en bit hem till dig. Ibland så fick jag åka 6-7 mil för att återställa en jordfelsbrytare hos något hysteriskt fruntimmer på en barnstuga då jag hade jour. Dock räknades alltid resvägen från firman och inte från mitt hem.
Det stora problemet tycker jag i första hand är undlåtenheten av företaget att ens informera om kostnaderna per timme i förväg, innan uttyckning så att kunden får en rimligt chans att bedöma om det är värt detta.
Att bara säga detta om man frågar och sedan debitera i princip vilket timpris som helst tycker inte jag är ett schysst sätt. Sedan förstår jag att företaget inte vill säga sitt timpris på en jourutryckning med tanke på hur ruskigt dyrt det är men det är oschysst mot slutkunden.
Att bara säga detta om man frågar och sedan debitera i princip vilket timpris som helst tycker inte jag är ett schysst sätt. Sedan förstår jag att företaget inte vill säga sitt timpris på en jourutryckning med tanke på hur ruskigt dyrt det är men det är oschysst mot slutkunden.
Vi vet ju inte hur och i vilken omfattning det informerats och hur informationen tagits mot.
Har man ingen förståelse för att det kostar att ha folk i jour kanske man inte frågar, eller har vett att fråga.
Har man ingen förståelse för att det kostar att ha folk i jour kanske man inte frågar, eller har vett att fråga.
Jag antar att momsen (25% kanske) ligger i detta pris. Då blir det 4400 kr till Elfirman och 1100 kr till Staten. Elfirman gjorde dock ett jobb, mer än vad man kan säga om Staten.B BertStL skrev:En av faserna i huset slutade fungera en lördagkväll. Efter att ha bytt säkring och bottenplatta ringde jag Bravida. En elektriker kom dit, noterade att proppen inte nådde hela vägen in, bytte, antagligen i onödan, ett par kablar och ett fäste. Var där 35 minuter. Därefter ställde han sig i hallen och började ställa samma frågor som jag redan besvarat när jag ringde. Det visade sig vara för fakturan. Sedan ville han ha godkännande för en kostnad på 5.500 kr. Jag noterade att det motsvarade en timpenning på ca 10.000 kr och att det var uppenbart orimligt. Efter att elektrikern efter upprepade tillsägelser vägrat lämna vårt hem utan att få sitt krav godkänt tecknade min fru godkännande bara för att få ut honom ur huset. Jag undrar nu om detta verkligen kan vara en rimlig kostnad. Själv upplever jag att det är fråga om ocker.
Troligtvis så fakturas man för 3 h minimum då det troligtvis utgår som ersättning till jourhavande elektriker. De sitter väl hemma och fredagsmyser då det plötsligt blir fel/problem som måste lösas nu direkt. Därav den höga "timkostnaden" som inte är timkostnad utan 3 h arbetstid med högsta OB-tillägget. 5-6 kSEK för en utryckning är då fullt rimligt.D droopy skrev:
Nu till slutklämmen... Det ingår tjafs-tid och det kan man inte fakturera utanpå. Om inte tjafsanded drar ut på tiden så 3h inte räcker inkl restid etc
Detta är min Faktura från jour elektriker ochså helvete fel, kontaktor för detta priset, dom luras o kryddar priset, så är det baraB BertStL skrev:En av faserna i huset slutade fungera en lördagkväll. Efter att ha bytt säkring och bottenplatta ringde jag Bravida. En elektriker kom dit, noterade att proppen inte nådde hela vägen in, bytte, antagligen i onödan, ett par kablar och ett fäste. Var där 35 minuter. Därefter ställde han sig i hallen och började ställa samma frågor som jag redan besvarat när jag ringde. Det visade sig vara för fakturan. Sedan ville han ha godkännande för en kostnad på 5.500 kr. Jag noterade att det motsvarade en timpenning på ca 10.000 kr och att det var uppenbart orimligt. Efter att elektrikern efter upprepade tillsägelser vägrat lämna vårt hem utan att få sitt krav godkänt tecknade min fru godkännande bara för att få ut honom ur huset. Jag undrar nu om detta verkligen kan vara en rimlig kostnad. Själv upplever jag att det är fråga om ocker.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok.B BertStL skrev:Tror inte att ett tjänsteföretag som erbjuder jourtjänster kan ta ut sin kostnad för hela jourhelgen en gång för varje kund. Den måste med ett sådant resonemang fördelas mellan samtliga jourkunder och om så sker blir prisnivån avsevärt lägre. Alldeles oavsett det är inte det pris företaget behöver fakturera med hänsyn till sina kostnader per automatik ett skäligt pris i förhållande till kunden. Det är en helt annan fråga.
Hur tänkte du nu?
Den som har jour ska väl ha betalt?
Det kostar att ha folk på jour under helg.
Jourkostnaden betalar jag gladeligen om jag behöver proffshjälp en helg. När det sedan är din tur samma dag så får du också betala för tjänsten.
Om man inte tar ordentligt betalt så blir det en rätt så redig minusaffär för företaget. Detta behöver de såklart få in någonstans, vilket mest troligt skulle bli på priset för de kunder som anlitar under ordinarie tid.
Trodde det var underförstått att det kostar ordentligt att anlita folk på jourtid. Det är därför man tänker efter och funderar på om det går att lösa till måndag morgon.
Jämför med andra tjänster, det är helt galet dyrt att besöka veterinär på jourtid.
Jag svarar på den frågan. Hade tagit 1000 kr i handen för en timme inkl resa en lördagkväll. Det TS blivit debiterad är i min mening runt 30% mer än rimligt. Tyvärr har ju svenska hantverkare uppfattningen att de är ingenjörer och forumet består av många av dessa så något gehör lär jag inte få. Sverige har extremt höga ersättningar till hantverkare. Så är det bara. Beror kanske på att alla ska till högskola/universitet så finns för litet utbud. Ett bra tips till integrationen, snabbutbilda nyanlända till hantverkare så vi får rimliga priser.Fotografen skrev:
Det var faktiskt mycket för en kontaktor.M Zolt skrev:
Men i övrigt så såg det ju ok ut. Med tanke på diskussion kring jour och timpriset.
Men det är klart, drar man in nästan 2k plus för en kontaktor så kan man hålla timpriset nere.
Just el och vatten vill jag nog inte ha någon snabbutbildad människa till att göra med i mitt hus.Skumpe skrev:
Jag svarar på den frågan. Hade tagit 1000 kr i handen för en timme inkl resa en lördagkväll. Det TS blivit debiterad är i min mening runt 30% mer än rimligt. Tyvärr har ju svenska hantverkare uppfattningen att de är ingenjörer och forumet består av många av dessa så något gehör lär jag inte få. Sverige har extremt höga ersättningar till hantverkare. Så är det bara. Beror kanske på att alla ska till högskola/universitet så finns för litet utbud. Ett bra tips till integrationen, snabbutbilda nyanlända till hantverkare så vi får rimliga priser.