15 936 läst · 18 svar
16k läst
18 svar
4evergreen kompakt markbädd - några erfarenheter?
Jag ska gräva in ett enskilt avlopp till min sommarstuga. Någon med erfarenhet av 4evergreens markbädd på burk "biorock"? De har visst kommit med en ny version för ca. ett år sedan.
http://www.xn--markbddpburk-kcbr.se/sa-fungerar-biorock/
Jag har lerig jord så en enkel infiltrationsanläggning är nog uteslutet och en vanlig markbädd kräver mycket arbete och riskerar att måsta grävas om efter x antal år. Denna variant går att rengöra genom att plocka upp "markbäddsbiten" och spola av den vid eventuell slamflykt etc. Gillar tanken med att bara gräva ett hål koppla in avloppsröret sen är det klart. Plus att det är enkelt att åtgärda eventuella fel som kan uppstå.
Hittar inget negativt om den då jag googlar och systemet verkar har funnits i europa sen 1987 och i Sverige ca 10 år. Enligt deras försäljare hade de inte haft några reklamationer på det biomedium som finns i tanken sen de började sälja systemet i Sverige.
Själv tänkte jag köpa med separat trekammarbrunn på 3m^3 följt av deras markbädd på burk då det blir billigare än deras kompletta 2m^3 system och borde i teorin vara driftsäkrare och billigare i drift med färre tömningar.
Jag har läst vad jag hittat i tidigare trådar men det är väldigt lite egna konkreta erfarenheter så vore tacksam om någon har lite input.
http://www.xn--markbddpburk-kcbr.se/sa-fungerar-biorock/
Jag har lerig jord så en enkel infiltrationsanläggning är nog uteslutet och en vanlig markbädd kräver mycket arbete och riskerar att måsta grävas om efter x antal år. Denna variant går att rengöra genom att plocka upp "markbäddsbiten" och spola av den vid eventuell slamflykt etc. Gillar tanken med att bara gräva ett hål koppla in avloppsröret sen är det klart. Plus att det är enkelt att åtgärda eventuella fel som kan uppstå.
Hittar inget negativt om den då jag googlar och systemet verkar har funnits i europa sen 1987 och i Sverige ca 10 år. Enligt deras försäljare hade de inte haft några reklamationer på det biomedium som finns i tanken sen de började sälja systemet i Sverige.
Själv tänkte jag köpa med separat trekammarbrunn på 3m^3 följt av deras markbädd på burk då det blir billigare än deras kompletta 2m^3 system och borde i teorin vara driftsäkrare och billigare i drift med färre tömningar.
Jag har läst vad jag hittat i tidigare trådar men det är väldigt lite egna konkreta erfarenheter så vore tacksam om någon har lite input.
I Skellefteå kommun kan man komma undan med vart 4:e år om man har sommastuga:useless skrev:
- Permanentboende med brunn Varje år
- Fritidshusboende med brunn som har mindre våtvolym än två kbm Vartannat år
- Fritidshusboende med brunn som har en våtvolym på två kbm eller mer Vart fjärde år
Faan har även markbädd på burk som jag anlägga, tycker ovanstående är lite shaddy.
En kombination av magkänsla och sökande om information av deras produkter, observera att det här är min uppfattning.H Hjalmar84 skrev:
Var själv ute på jakt efter BDT rening och har som du lerjord, så markbädd med recipient är valet och på burk fanns det inte så många alternativ då.
Hej. Ringde runt lite idag. Fick av en försäljare informationen att FANN och Biorocks markbädd på burk är identiska produkter med lite olika design. Personen jag pratade med hävdade att de var två stycken som arbetade ihop i Tjeckien 2005 då de tog fram denna lösningen men sedan blev osams gick skilda vägar och ena skapade då märket FANN. Har inte efterforskat om historien är sann men enligt den jag pratade med var skillnaden mellan dessa att Biorocks lösning var certifierad för hög skyddsnivå och lite dyrare medan FANN inte var det och lite billigare.Banvaktarn skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Tekniskt så stämmer det att svenska FANNs och europeiska Biorock bygger på samma reningsteknik. Grunden är slamavskiljning följt av ett droppfilter där det slamavskiljda avloppsvattnet droppar över ett substrat. Detta ger en syrerik miljö för bakterierna som effektivt bryter ned det organiska innehållet i avloppsvattnet. FANN använder veckad geotextil för att skapa substrat medan Biorock bygger på något mineraliskt/keramiskt (Jag har inte kollat utt exakt vad). FANN använder motoriserad fläkt för syresättning av sitt filter medan Biorock kräver drag genom avloppets avluftning.
Bra jobbat! du verkar ha hittat något eller nått, Enligt de företags sidor som finns internet så har FANN funnits sedan 1969, gillar deras produkt design, och presentation, bädden är av behov av fläkt vilket jag kanske missade i i konkurrentens produkt. finns någon tråd på forumet som är mindre än 3 månader och gäller deras minireningsverk.H Hjalmar84 skrev:Hej. Ringde runt lite idag. Fick av en försäljare informationen att FANN och Biorocks markbädd på burk är identiska produkter med lite olika design. Personen jag pratade med hävdade att de var två stycken som arbetade ihop i Tjeckien 2005 då de tog fram denna lösningen men sedan blev osams gick skilda vägar och ena skapade då märket FANN. Har inte efterforskat om historien är sann men enligt den jag pratade med var skillnaden mellan dessa att Biorocks lösning var certifierad för hög skyddsnivå och lite dyrare medan FANN inte var det och lite billigare.
Jag ser från tidigare trådar att du verkar ganska insatt i ämnet. Har du själv någon praktisk erfarenhet av dessa system med kompakta markbäddar, FANN, respkektive Biorock?Claes Sörmland skrev:
Tekniskt så stämmer det att svenska FANNs och europeiska Biorock bygger på samma reningsteknik. Grunden är slamavskiljning följt av ett droppfilter där det slamavskiljda avloppsvattnet droppar över ett substrat. Detta ger en syrerik miljö för bakterierna som effektivt bryter ned det organiska innehållet i avloppsvattnet. FANN använder veckad geotextil för att skapa substrat medan Biorock bygger på något mineraliskt/keramiskt (Jag har inte kollat utt exakt vad). FANN använder motoriserad fläkt för syresättning av sitt filter medan Biorock kräver drag genom avloppets avluftning.
Medlem
· västragötalands
· 190 inlägg
är biorocks certifierad för hög skyddsnivå utan extra forfors rening med polonite filter eller flockningspump? i såna fall är det ju en väldigt tilltalande lösning i all sin enkelhet.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Jag utredde dem och framförallt FANNs lösning som alternativ till sommarstugan. Men det blev för dyrt för ett enkelt BDT-avlopp så jag valde att bygga en kompakt markkbädd baserad på veckad geotextil (samma upplägg som FANN använder. En konstruktionsprincip från USA).H Hjalmar84 skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Nej, det är bara ett droppfilter som bryter ned BOD, oxiderar kvävehaltiga föreningar och reducerar smitta. Den ersätter således endast en vanlig markbädd. Vill du nå hög skyddsnivå för miljö så är deras lösning fällning av fosfor i slamavskiljaren.F Fredrik_Lerum skrev:
Samma sak med FANNs lösning.
Medlem
· västragötalands
· 190 inlägg
misstänkte att det var så får se när kommunen kommer med resultatet av min avloppsbesiktning och då även ger besked på vilken skyddsnivå som gäller i området. Gillar biorocken för den har ingen el till sig och verkar ha få saker som kan krångla samt att den inte tar speciellt mkt plats. Men måste jag ha forsfors rening vete tusan om jag inte satsar på ett ecobox reningsverk istället.
Gemensamt för alla avloppslösningar verkar vara att de kostar fläsk
Gemensamt för alla avloppslösningar verkar vara att de kostar fläsk