Skogsgubben
Keiller Keiller skrev:
Omöjligt att veta om 1 eller 2, eller båda, är en bulvan.

Förmodligen är det så att alla tre budgivare är sugna på huset och att den som är mest sugen och har bäst ekonomiska förutsättningar vinner budgivningen. Vem som sen får köpa huset är upp till säljaren.
Helt rätt!
Säljaren väljer själv vem han vill sälja till, d.v.s att själv om du har högsta budet kan säljaren sälja till den som har budet under ditt.
Det är nog sällsynt att slikt sker, men det kan ske.

Sapa-1921 Sapa-1921 skrev:
Jag vet vilket hus det är, och reagerade när jag såg priset. Huset var prissatt för att sälja, utgångssumman var rejält för låg även för det området. Säljaren bor inte heller kvar och man verkar ha försäkrat sig om ett snabbt avslut.
Ett orenoverat grannhuset låg ute ett halvår för 650', och även om det var i fint skick hade den här nytt kök, nya 3 glasfönster, nytt tak, nymålad och nya ytskikt genomgående hela huset.
Utgångspriset borde varit kring 800-850
Det låter ju inte som om det finns någon anledning att ens fundera över någon eventuell bulvan i så fall. Jag har själv tittat på en lägenhet som gick upp över 5 MSEK över utgångspris. Visst var priset satt minst sagt "lågt" i det fallet men det var flera mycket kapitalstarka personer på visningen (jag hörde tyvärr inte till dem - utgångspris var vårt maxpris) och en av dem bor idag i lägenheten i fråga.

Rent teoretiskt och i genomsnitt kan inte bulvaner driva upp priset högre än till marknadspriset, alltså vad huset skulle ha sålts för utan en bulvan.

Köpare hoppar av vid marknadspriset och risk för att bulvanen vinner budgivningen och att allt får göras om igen.

Det enda jag tycker ser konstigt ut i budgivningen är när TS, budgivare nr 3, höjer sitt vid tillfället eget ledande bud med 10k.

• Gilla
Mikthu och 1 till
  • Laddar…
Budade på ett objekt, det var tre andra budgivare. Två hoppade av efter några hundra tusen... medans en budgivare höjde notoriskt 10.000kr direkt efter vi lagt ett bud. Så pågick det ett par hundra tusen... anade oråd och stoppade vårt deltagande för att se vart det landade... fick ett antal påringningar från mäklaren om fortsatt budgivning och de fick svar att vi stoppade och kunde enbart gratulera det vinnande budet... efter en vecka hörde mäklaren av sig och frågade om vi ville köpa det objektet för vårt sista bud?!?. Vi frågade direkt om vinnarna dragit sig ur... svaret var ja, de hade massor med ursäkter. Faktum är att de hade lagt det första budet, då gäller inte budgivningen alls utan de får dra igång allt från ruta ett med ny budgivning. När den nya budgivningen satte igång frågade mäklaren om vi ville buda?. Vi avvaktade med bud för att se hur budgivningen utvecklades. Efter en vecka hade ingen lagt ett bud och då gav jag ett bud 50.000kr under utgångspris och sa till mäklaren att de hade till kl 12 nästkommande dag på sig att acceptera vårt bud. Annars släpper vi detta och här vidare med andra objekt. Mäklaren hörde av sig kl 11 nästkommande dag. De hade accepterat vårt bud. Om Den första budgivningen var ett ”spel” eller inte får vi aldrig reda på. Men om så var fallet förlorade de 50.000kr på det.

• Gilla
Sir Duke och 10 till
  • Laddar…
Bulvaner dyker helt plötsligt upp i slutet, vid stillastående budgivning eller just när du är på väg till mäklaren för att skriva på köpeavtalet.
Har svårt att se en viljan på den där prisnivån, välkommen till objekt i och runt Stockholm så ska du få se på grejor. Där ringer inte sällan mäklaren och ber en höja sitt högsta bud för att säljaren inte är nöjd!!
Finns bra mäklare därute men skrået skulle behöva skärpa sig anser jag.

S Shike999 skrev:
Hej! Du kan endast få reda på vilka budgivarna är när du är den som skriver kontrakt då skall du få namn och telefonnummer till de andra budgivarna. Om du då eller nu misstänker en bullvan kan du vända dig till mäklarinspektionen.
Fast det är väldigt trubbigt. Säljaren/mäklaren kan ju anlita någon som omöjligen går att kopplat till dem. Så listan kan se helt OK ut. Systemet med lista gör det lite svårare att ordna falska bud, men det blir inget oöverstigligt hinder för säljaren eller mäklaren.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
4 budgivare nu va?!

supertrue supertrue skrev:
Hej på er!

utgångspris är drygt 600 000, det högsta budet är 890 000 (+49,6%).
Den är en renoverad villa. Slutpris för likande boarea som såldes i det där området är 350 000-600 000 under 2020.

Jag är budgivare 3. Det var min första gången att delta på en budgivning. Jag är osäker på om det finns bulvan. Kan ni hjälpa mig kika på den här budhistoriken som jag har bifogat?

Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
Svårt! En renoverad villa i ett område med priser på 350' till 600' i samma storlek ger att det knappast är extremt attraktivt att köpa. Jag tänker typ utanför Kramfors :) Hur som helst. Skicket är avgörande. Är det värt vad du bjuder? Om det är 200' mer jämfört med normalkåken I kvarteret bör det ju vara toppskick. Hur många var med på visningen/arna? Med priserna i fråga kan utbudet inte vara ett problem.

Jag förstår frågan. Dock är här inte några jättestora pengar att tala om. Det jag gissar på är antingen en okunnig/ointresserad mäklare som satt ett för lågt utrop. Eller en smart mäklare som sätter ett lågt utrop, då han har %på allt över utgångsbudet.

En bekant (bulvanen) kan även användas för att dra igång budgivningen över huvudtaget. Jag har funderat mycket på hur man skulle kunna säkerställa en 'ärlig' budgivning. Det går inte, tyvärr.

supertrue supertrue skrev:
Hej på er!

utgångspris är drygt 600 000, det högsta budet är 890 000 (+49,6%).
Den är en renoverad villa. Slutpris för likande boarea som såldes i det där området är 350 000-600 000 under 2020.

Jag är budgivare 3. Det var min första gången att delta på en budgivning. Jag är osäker på om det finns bulvan. Kan ni hjälpa mig kika på den här budhistoriken som jag har bifogat?

Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
Har inte läst hela ämnet och är ingen expert hellre.
Men förre året vart vi i din sits och leta bostad.
Mäklare är en utav fulaste fiskarna som finns.
Var med 2 mäklare som hade bulvaner. Och visste det till 100% ..att bevisa osv är en annan femma.
O huset som vi köpte, även där ljög mäklare om tomtgräns m.m
Så när det gäller mäklare så är det inget som förvånar mig. Och just i ditt fall så ser det lite skumt ut om det är 350-600 på sålda bostäder i området och du har koll på priserna.

3 3KGT skrev:
Har inte läst hela ämnet och är ingen expert hellre.
Men förre året vart vi i din sits och leta bostad.
Mäklare är en utav fulaste fiskarna som finns.
Var med 2 mäklare som hade bulvaner. Och visste det till 100% ..att bevisa osv är en annan femma.
O huset som vi köpte, även där ljög mäklare om tomtgräns m.m
Så när det gäller mäklare så är det inget som förvånar mig. Och just i ditt fall så ser det lite skumt ut om det är 350-600 på sålda bostäder i området och du har koll på priserna.
Tack för ditt svar:)

C Crippman skrev:
Bulvaner dyker helt plötsligt upp i slutet, vid stillastående budgivning eller just när du är på väg till mäklaren för att skriva på köpeavtalet.
Har svårt att se en viljan på den där prisnivån, välkommen till objekt i och runt Stockholm så ska du få se på grejor. Där ringer inte sällan mäklaren och ber en höja sitt högsta bud för att säljaren inte är nöjd!!
Finns bra mäklare därute men skrået skulle behöva skärpa sig anser jag.
Fast det är ju inte mäklarens fel att säljaren inte är nöjd.
Om säljaren vill ha ett pris och mäklaren kanske tom. sagt att de högst troligen inte kommer kunna få det har väl inte mäklaren gjort sig skyldig till något fel?
Det är alltid säljaren som bestämmer, så om de ber mäklaren att ringa upp och "erbjuda" köparen objektet till ett pris som är högre än det högsta bud som ligger har köparen bara det att ta ställning till.
Vill de ha objektet slår de till annars inte, ser inget konstigt i det.

Har själv varit med om det ett par gånger när budgivningen (enligt oss) stannat av "för tidigt".
Men som sagt, kanske bara ett Stockholmsfenomen och det händer mest när det är lågkonjunktur, om man nu kan tala om det i Stockholmsregionen.

För övrigt har jag sålt en villa 44% över utgångspriset, där hade vi räknat med en budgivning på kanske upp till ca. 20%. Men på båda visningarna var det kö ut på gatan och över 50 budgivare så det drog iväg något galet.
Men det kanske inte går att jämföra med TS utgångspunkt?

Tror det kanske är svårt att jämföra storstadsregionerna med mindre städer då förutsättningarna är helt annorlunda.

Jag tror dock inte att det i TS fall handlar om en riggad budgivning.
890 000 emot 600 000 är ingen jätteskillnad om det är ett topprenoverat hus med andra bra förutsättningar, såsom bra läge, bergvärmepump/solcellsanläggning, större tomt, nära till skolor/affärer mm. osv.
Fast återigen, 190 000:- i Stockholm är verkligen ingenting men ute i en mindre stad långt från ett storstadsområde är det ju en hel del.
Så jag kan definitivt ha fel..!

Redigerat:
  • Gilla
Shike999
  • Laddar…
Z zoda skrev:
En bekant (bulvanen) kan även användas för att dra igång budgivningen över huvudtaget. Jag har funderat mycket på hur man skulle kunna säkerställa en 'ärlig' budgivning. Det går inte, tyvärr.
Hade buden varit bindande så tror jag det hade hindrat fusk.

• Gilla
zoda
  • Laddar…
Nanny Fine
Tycker att det ser ut som en typisk ”tuppfäktning”. Är nog ganska vanligt att en budgivning tar ny fart när de sista känner att det nog är nära nu...

Där budgivare 1 stannat är troligen marknadsvärdet för detta objektet. Vad ni sista två fajtar upp priset till är bara bonus för säljaren.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.