Hej,vårat vattentryck har blivit sämre än förut,vi har borrad brunn med nedsänkt vattenpump,borrhålet och pumpen är från 1978 så 47 år gammalt,märks väldigt väl när man tex vattnar ute och en ska duscha,då kommer det jättelite vatten,men den fungerar ju iallafall,hur hade ni gjort,hade ni bytt nu medans den fungerar eller vänta tills pumpen rasar helt.
 
Ta reda på vad som felar, det behöver ju inte vara pumpen.
 
G glenn30 skrev:
Hej,vårat vattentryck har blivit sämre än förut,vi har borrad brunn med nedsänkt vattenpump,borrhålet och pumpen är från 1978 så 47 år gammalt,märks väldigt väl när man tex vattnar ute och en ska duscha,då kommer det jättelite vatten,men den fungerar ju iallafall,hur hade ni gjort,hade ni bytt nu medans den fungerar eller vänta tills pumpen rasar helt.
Man kan väl ge sig sjutton på att den kommer gå sönder på julafton... och eftersom du ändå tycker att den funkar sådär (kanske även behöver borras nytt hål?) kan det ju vara intressant vad en ny pump skulle kosta.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ta reda på vad som felar, det behöver ju inte vara pumpen.
Känns ändå som en pump som är 47 år går på övertid.
 
Om du vill byta innan den går sönder är ju upp till dig. Men om den inte lever upp till dina önskemål om flöde finns det ju ytterligare en orsak att byta.
 
Krilleman
Är det alltid samma "dåliga" tryck i tappvattnet?
Är det samma "dåliga" tryck på samtliga tappställen?

Har du kontrollerat förtrycket i hydropressen alternativt fyllt på luft i hydroforen?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Är det alltid samma "dåliga" tryck i tappvattnet?
Är det samma "dåliga" tryck på samtliga tappställen?

Har du kontrollerat förtrycket i hydropressen alternativt fyllt på luft i hydroforen?
Nej direkt man öppnar en kran är det bra tryck,det är efter kanske 5-10 min det blir sämre och om man tex vattnar ute med vattenspridare och nån ska duscha tex blir det jättedåligt tryck,kollade på manometern i källaren o när man använder mkt vatten orkar den inte pumpa upp trycket,vi har bestämt oss för o byta pumpen iallafall,känns som en pump som är 47 år kan vara rejält sliten och förmodligen ge upp inom snar framtid
 
Om du tittar på manometern på hydroforen eller var du nu har den, tappar ur vatten tills pumpen startar - starta tidstagningen, stäng kranen snabbt då när den starta , hur länge går pumpen innan den stänger av sig.

öppna kran igen och tappa vatten tills det startar, starta tidstagningen stäng kranen samtidigt precis som innan - pumpar det upp lika fort till avslag eller betydligt mer långsamt ??, prova en gång till och om det är ännu mer långsamt

Det behöver inte vara fel på pumpen även om den är 47 år gammal, kan vara så att du har dåligt med tillrinning av vatten i borran och pumptakten sjunker ju mer vattenpelare vatten den måste trycka upp för borran för att vattenytan i borren närmar sig botten och tom. suger torrt

Med andra ord gör lite felsökning så att du inte bränner pengar på fel saker som visade sig inte vara problemet.

Det kanske är så att du behöver spola/trycka borren för att få upp vattenkapaciteten igen, inte alls omöjligt att det blir allt mer tilltäppt med tiden om borrhålet är lika gammal som pumpen.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Om du tittar på manometern på hydroforen eller var du nu har den, tappar ur vatten tills pumpen startar - starta tidstagningen, stäng kranen snabbt då när den starta , hur länge går pumpen innan den stänger av sig.

öppna kran igen och tappa vatten tills det startar, starta tidstagningen stäng kranen samtidigt precis som innan - pumpar det upp lika fort till avslag eller betydligt mer långsamt ??, prova en gång till och om det är ännu mer långsamt

Det behöver inte vara fel på pumpen även om den är 47 år gammal, kan vara så att du har dåligt med tillrinning av vatten i borran och pumptakten sjunker ju mer vattenpelare vatten den måste trycka upp för borran för att vattenytan i borren närmar sig botten och tom. suger torrt

Med andra ord gör lite felsökning så att du inte bränner pengar på fel saker som visade sig inte vara problemet.

Det kanske är så att du behöver spola/trycka borren för att få upp vattenkapaciteten igen, inte alls omöjligt att det blir allt mer tilltäppt med tiden om borrhålet är lika gammal som pumpen.
Hej,nu har jag vart nere i källaren och kollat,släppte ut vattnet tills tillslaget slog till,då tryckte jag på på tidtagar uret,sen när frånslaget slog av stoppade jag,detta gjorde jag 4 gånger och alla 4 gånger tog det 1,50 min,alltså 1 minut och 50 sekunder på samtliga 4 test,tillslaget har jag på 2 bar och frånslaget på 3,6 bar,då borde väl tillrinningen i borrhålet vara tillräckligt väl.
 
Då verkar det inte minska med tiden i alla fall de första gångerna, men du skrev att det blev dåligt efter en tid och då är frågan om uppumpningen av hydroforen går mycket långsammare i det läget när du upplever att vattnet har blivit dålig tryck/fart...

du kanske får köra fler cykler tills det uppenbart pumpar upp sig långsammare

Hur mycket vatten pumpar det per pumpomgång räknat i liter?

Går att räkna ut på ungefär om du vet hur många cm det rör sig i nivårör på hydroforen mellan start och stopp samt diametern på hydroforen.

Detta för att försöka bedöma om pumpen är i närheten av sin märkespumpkapacitet eller mycket lägre.

Många djuphålspumpar för hushåll brukar ha en dimensionsklass att pumpa 3 m³ i timmen eller runt 0,83 liter i sekunden och drar runt 1 - 1.2 kW - om det tog 1 minut och 50 sekunder så motsvarar det 91,6 liter om det pumpar med full kapacitet vid sin märktryck och det inte fins uppenbara strypningar på sug eller trycksidan

- Gissar att din pump är en 3-fas då det var så man byggde på 70 - 80-tal.
 
X xxargs skrev:
Då verkar det inte minska med tiden i alla fall de första gångerna, men du skrev att det blev dåligt efter en tid och då är frågan om uppumpningen av hydroforen går mycket långsammare i det läget när du upplever att vattnet har blivit dålig tryck/fart...

du kanske får köra fler cykler tills det uppenbart pumpar upp sig långsammare

Hur mycket vatten pumpar det per pumpomgång räknat i liter?

Går att räkna ut på ungefär om du vet hur många cm det rör sig i nivårör på hydroforen mellan start och stopp samt diametern på hydroforen.

Detta för att försöka bedöma om pumpen är i närheten av sin märkespumpkapacitet eller mycket lägre.

Många djuphålspumpar för hushåll brukar ha en dimensionsklass att pumpa 3 m³ i timmen eller runt 0,83 liter i sekunden och drar runt 1 - 1.2 kW - om det tog 1 minut och 50 sekunder så motsvarar det 91,6 liter om det pumpar med full kapacitet vid sin märktryck och det inte fins uppenbara strypningar på sug eller trycksidan

- Gissar att din pump är en 3-fas då det var så man byggde på 70 - 80-tal.
Ja pumpen är 3 fas
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.