Jag har läst i manualerna för både min 4-wire rökdetektor och för PC1864-kortet, men jag förstår inte...
Jag har 2 st rökdetektor från System Sensors, modell 4WTA-B, 4-ire med värmedetektor och inbyggd ljudsignal.
Jag har tänkt ha detektorerna på olika sektioner just nu, kanske i serie i framtiden nån gång.
Nu till problematiken. Bifogad bild visar hur det ser ut i manualen för rökdetekorn (vänster) och larmkortet (höger). I båda fallen används ett relä - något jag inte kände till när jag beställde larmprylarna och således har jag inget sådant relä.
Fråga 1: Behövs reläet - och i så fall varför?
På min rökdetektor finns det 5 plintar (de tre NO, C och NC finns alltså inte):
(1) + IN
(2) + OUT
(3) - IN/OUT
(4) A
(5) A
Fråga 2: Kan jag förutsätta att jag ska koppla så här, för Zone 1:
AUX+ till (1) (+ IN)
PGM2 till (3) (- IN/OUT), PGM2 programmerad som sensor reset
Z1 till (4)
Common för Z1 till (5)
EOL-motstånd parallellt över (4) och (5)
Fråga 3: Om kopplingen i fråga 2 är OK, är då (2) en onödigt plint när jag bara har en detektor per sektion?
Fråga 4: Måste Z1 i fallet ovan ställas som SEOL?
Fråga 5: Kan man alltid förutsätta att en rökdetektor är NO?
Fråga 6: Skall Z1 ställas som en NO-krets?
Jag tycker att det är väldigt otydligt hur man ska koppla 4-wire rökar, ser ut att vara olika bud beroende på vart man tittar tycker jag...
Jag förstår inte varför kopplingarna ser ut som de gör i manualerna, så
Fråga 7: Är någon sugen på att förklara elkretsarna i bilden?
Jag har 2 st rökdetektor från System Sensors, modell 4WTA-B, 4-ire med värmedetektor och inbyggd ljudsignal.
Jag har tänkt ha detektorerna på olika sektioner just nu, kanske i serie i framtiden nån gång.
Nu till problematiken. Bifogad bild visar hur det ser ut i manualen för rökdetekorn (vänster) och larmkortet (höger). I båda fallen används ett relä - något jag inte kände till när jag beställde larmprylarna och således har jag inget sådant relä.
Fråga 1: Behövs reläet - och i så fall varför?
På min rökdetektor finns det 5 plintar (de tre NO, C och NC finns alltså inte):
(1) + IN
(2) + OUT
(3) - IN/OUT
(4) A
(5) A
Fråga 2: Kan jag förutsätta att jag ska koppla så här, för Zone 1:
AUX+ till (1) (+ IN)
PGM2 till (3) (- IN/OUT), PGM2 programmerad som sensor reset
Z1 till (4)
Common för Z1 till (5)
EOL-motstånd parallellt över (4) och (5)
Fråga 3: Om kopplingen i fråga 2 är OK, är då (2) en onödigt plint när jag bara har en detektor per sektion?
Fråga 4: Måste Z1 i fallet ovan ställas som SEOL?
Fråga 5: Kan man alltid förutsätta att en rökdetektor är NO?
Fråga 6: Skall Z1 ställas som en NO-krets?
Jag tycker att det är väldigt otydligt hur man ska koppla 4-wire rökar, ser ut att vara olika bud beroende på vart man tittar tycker jag...
Jag förstår inte varför kopplingarna ser ut som de gör i manualerna, så
Fråga 7: Är någon sugen på att förklara elkretsarna i bilden?
Redigerat:
Det lönar sig att skriva ner sina funderingar ibland, jag tror att jag delvis kan svara mig själv... 
1. Det behövs inte för att detektorns larmfunktion när det gäller rök/värme att ska fungera, men det behövs för att övervaka strömförsörjningen. Utan relä får man inget larm om strömförsörjningen skadas eller saboteras. Med relä så öppnas kretsen så att det blir "oändlig" resistans för sektionen istället för EOL-resistorns resistans och det kan larmet upptäcka.
2. Det borde funka, men fer ingen övervakning av strömförsörjningen och är det är inte bra eftersom det är ett system som varnar för livsfara.
3. Jag mätte på punkt (1) och (2) på detektorn och de är sammakopplade, så det är alltså bara för att underlätta kabeldragning.
4. (Bekräftelse önskas.)
5. Det verkar vara så det är, bekräfta gärna.
6. (Bekräftelse önskas.)
7. För själva larmkretsen (från IDC +/-) i 4WTA-B-schemat gäller att det två NO-anslutningarna på de två detektorerna ligger parallellt. De ligger även parallellt med EOL-resistorn (via reläet). Strömförsörjningen går i serie på plus-sidan (men inte på minus-sidan) och går genom övervakningsrelät. När strömförsörjningskretsen är intakt är reläet slutet och EOL-resistorn är med i larmkretsen. Är strömförsörjningen trasig så är inte reläet slutet och det blir avbrott i EOL-slingan.
(DSC-beskrivningen visar samma sak men med en detektor.)
Har jag rätt?
1. Det behövs inte för att detektorns larmfunktion när det gäller rök/värme att ska fungera, men det behövs för att övervaka strömförsörjningen. Utan relä får man inget larm om strömförsörjningen skadas eller saboteras. Med relä så öppnas kretsen så att det blir "oändlig" resistans för sektionen istället för EOL-resistorns resistans och det kan larmet upptäcka.
2. Det borde funka, men fer ingen övervakning av strömförsörjningen och är det är inte bra eftersom det är ett system som varnar för livsfara.
3. Jag mätte på punkt (1) och (2) på detektorn och de är sammakopplade, så det är alltså bara för att underlätta kabeldragning.
4. (Bekräftelse önskas.)
5. Det verkar vara så det är, bekräfta gärna.
6. (Bekräftelse önskas.)
7. För själva larmkretsen (från IDC +/-) i 4WTA-B-schemat gäller att det två NO-anslutningarna på de två detektorerna ligger parallellt. De ligger även parallellt med EOL-resistorn (via reläet). Strömförsörjningen går i serie på plus-sidan (men inte på minus-sidan) och går genom övervakningsrelät. När strömförsörjningskretsen är intakt är reläet slutet och EOL-resistorn är med i larmkretsen. Är strömförsörjningen trasig så är inte reläet slutet och det blir avbrott i EOL-slingan.
(DSC-beskrivningen visar samma sak men med en detektor.)
Har jag rätt?
Klicka här för att svara

