24 409 läst ·
44 svar
24k läst
44 svar
3G-router + antenn?
Sida 1 av 3
Skulle behöva lite input på följande.
Ska hjälpa en äldre granne att få fungerande internet/telefon. Huset ligger en mil från uppsala, ingen telefonkabel finns, och mottagning på GSM är svajig. Dvs. pratar man inne kan samtalet brytas. Har nu kollat hans befintliga mobiler och de saknar 3G. Enligt täckningskartor så borde vi ha helt ok mottagning, men så är alltså icke fallet med GSM.
Som jag fattat kan 3G-telefoni vara lösningen både för att få fungerande mobiler och internet. Dvs. steg 1 blir att byta ut de gamla men fungerande mobilerna till 3G-telefoner.
Nästa problem är internet. Här söker jag en lösning som ska klara att gå in på Aftonbladet, ATG-online och läsa mail, dvs. inga större mängder data som ska skickas/hämtas. Jag har nu luskat lite och tycker det bästa verkar vara att dels sätta upp en 3G-antenn på huset och koppla den till en Router med 3G-stöd. Därefter en vanlig laptop som går trådlöst till routern.
Är det någon som har testat den här lösningen?
Jag har kollat på routrar, och hittat följande som ser intressanta ut. Huawei E960 verkar dock inte ha möjlighet att ta in extern antenn (enligt kundomdöme på Dustinhome), och i så fall går nog den bort. Här är routrarna jag hittat med 3G-stöd:
Huawei E960:
http://www.dustinhome.se/pd_5010124828.aspx
Linksys WRT54G3G:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=79337
DOVADO WRG
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104983
Här är en antenn från Kjell, som jag tänkte skulle duga:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30799&path=
Synpunkter mottages tacksamt...
/b
Ska hjälpa en äldre granne att få fungerande internet/telefon. Huset ligger en mil från uppsala, ingen telefonkabel finns, och mottagning på GSM är svajig. Dvs. pratar man inne kan samtalet brytas. Har nu kollat hans befintliga mobiler och de saknar 3G. Enligt täckningskartor så borde vi ha helt ok mottagning, men så är alltså icke fallet med GSM.
Som jag fattat kan 3G-telefoni vara lösningen både för att få fungerande mobiler och internet. Dvs. steg 1 blir att byta ut de gamla men fungerande mobilerna till 3G-telefoner.
Nästa problem är internet. Här söker jag en lösning som ska klara att gå in på Aftonbladet, ATG-online och läsa mail, dvs. inga större mängder data som ska skickas/hämtas. Jag har nu luskat lite och tycker det bästa verkar vara att dels sätta upp en 3G-antenn på huset och koppla den till en Router med 3G-stöd. Därefter en vanlig laptop som går trådlöst till routern.
Är det någon som har testat den här lösningen?
Jag har kollat på routrar, och hittat följande som ser intressanta ut. Huawei E960 verkar dock inte ha möjlighet att ta in extern antenn (enligt kundomdöme på Dustinhome), och i så fall går nog den bort. Här är routrarna jag hittat med 3G-stöd:
Huawei E960:
http://www.dustinhome.se/pd_5010124828.aspx
Linksys WRT54G3G:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=79337
DOVADO WRG
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010104983
Här är en antenn från Kjell, som jag tänkte skulle duga:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30799&path=
Synpunkter mottages tacksamt...
/b
Du nämner inte att du vet att det finns bra 3G-täckning? Inte heller vilken operatör du har.
Den enklaste lösningen måste vara att ta reda på vilken operatör som har bäst täckning. Det kan ju vara olika på GSM och 3G.
Telefonin löses alltså med att ta reda på vem som har bäst täckning, oberoende av GSM/3G
Finns det bra täckning på 3G, och de har enbart en dator så är en router rätt så onödig, räcker med ett 3G-modem som man sätter i USB-porten. Man behöver inte ha samma operatör på mobilen som på bredbandet, det gäller att hitta det som funkar bäst. Sedan är det en prisfråga, vilka paket mm operatören kan erbjuda.
Den enklaste lösningen måste vara att ta reda på vilken operatör som har bäst täckning. Det kan ju vara olika på GSM och 3G.
Telefonin löses alltså med att ta reda på vem som har bäst täckning, oberoende av GSM/3G
Finns det bra täckning på 3G, och de har enbart en dator så är en router rätt så onödig, räcker med ett 3G-modem som man sätter i USB-porten. Man behöver inte ha samma operatör på mobilen som på bredbandet, det gäller att hitta det som funkar bäst. Sedan är det en prisfråga, vilka paket mm operatören kan erbjuda.
Telia har där gsm täckning finns ett system vid namn EDGE, vilket ger bra mycket snabbare dataöverföring vid gsm uppkoppling. Fördelen, till skillnad mot 3g, är att kapaciteten inte avtar ju längre från masten du är, så om du befinner dig på 1km eller 6km spelar ingen roll.
3G är vid högsta hastighet 0,3Mbit/s, EDGE har runt 0,22Mbit/s. Inte en sån stor skillnad. Hela uppland täcks av EDGE så du har garanterat minst 0.22Mbit/s där, men se till att placera antennen högt och fritt för bästa kapacitet.
3G är vid högsta hastighet 0,3Mbit/s, EDGE har runt 0,22Mbit/s. Inte en sån stor skillnad. Hela uppland täcks av EDGE så du har garanterat minst 0.22Mbit/s där, men se till att placera antennen högt och fritt för bästa kapacitet.
Nä, det beror på att jag inte vet hur bra täckningen är. Det jag vet är att mina telefoner med endast GSM (en nokia 3110 och en SonyEricsson Z600) inte har funkat 100% med Telia GSM. Ibland har det t.o.m. varit störningar utomhus, men det har varit i undantagsfall. Inomhus måste man huka sig in under skåpen i tvättstugan eller gå ut om någon skulle ringa på mobilen när man är hemma. Grannen som jag ska hjälpa har kört en samsung och en SonyEricsson med Telia och Tele2, och endast GSM - och han har haft jätteproblem inomhus.fresve skrev:Du nämner inte att du vet att det finns bra 3G-täckning? Inte heller vilken operatör du har.
Den enklaste lösningen måste vara att ta reda på vilken operatör som har bäst täckning. Det kan ju vara olika på GSM och 3G.
Telefonin löses alltså med att ta reda på vem som har bäst täckning, oberoende av GSM/3G
Jag gissar att en telefon med stöd för 3G är bättre eftersom det då finns två nät som den kan jobba mot, dvs. den går på nätet med bäst täckning för stunden. Det är väl också 3G-nätet man bygger ut numera och inte GSM? Jag har nu en Nokia n82 och den har funkat kanon, vilket ger lite stöd åt min teori - men jag har å andra sidan bara haft den en vecka så det är ju lite kort tid för att dra några slutsatser. Å andra sidan kanske skälet till att den funkat kan vara att N82:an bättre kan utnyttja den lilla mottagning som finns ?
Hur menar du att man enkelt kan ta reda på vilken operatör som har bäst täckning? Täckningskartorna stämmer ju inte överens med verkligheten, för enligt alla operatörer så ska här finnas både GSM och 3G-nät...?
Nädå, jag är helt med på att en router kan framstå som onödig om man bara ska ha 1 dator. Det grundläggande problemet är dock mottagningsförhållandena, och det var därför jag funderade på en router/antenn.fresve skrev:Finns det bra täckning på 3G, och de har enbart en dator så är en router rätt så onödig, räcker med ett 3G-modem som man sätter i USB-porten. Man behöver inte ha samma operatör på mobilen som på bredbandet, det gäller att hitta det som funkar bäst. Sedan är det en prisfråga, vilka paket mm operatören kan erbjuda.
Om du kör ett modem i form av en USB-dongel som hänger vid datorn så antar jag att det är större risk att du inte får nåt nät alls - eller att du får en onödigt seg uppkoppling - jämfört med om du sätter upp en router med en ute-antenn som tar in och förstärker signalerna. Särskilt om du använder datorn/dongeln på nedervåningen - routern/antennen kan du ju sätta på övervåningen för att maximera mottagningen. Som en ren bonus slipper du dessutom ha en dongel som ska hänga och dingla vid datorn (och ta upp två USB-portar). Med en router kan du dessutom ställa undan skrivare och USB-diskar och ändå komma åt dem över nätverket.
Och återigen - hur hittar man "det som funkar bäst"? Man vill ju inte gärna teckna sig för ettårs-abbonnemang hos olika operatörer för att testa sig fram...
/b
Jag kände inte till det här med Edge innan ditt inlägg. Och jag skrev och publicerade mitt svar till Fresve innan jag läst ditt. Dvs. det är inte oklart att en antenn högt och fritt är en bra satsning.
Förstår jag dig rätt att jag vid ett tecknande av Telia Mobilt bredband 7,2 Mbit garanterat ger Edge på 0,22 - men att det med rätt antenn också skulle kunna gå att få någon Mbit? Och att det endast är Telia som har Edge?
Jag skulle också gärna få synpunkter på det här med router, är det någon som testat någon av produkterna som kommit upp i tråden?
/b
Förstår jag dig rätt att jag vid ett tecknande av Telia Mobilt bredband 7,2 Mbit garanterat ger Edge på 0,22 - men att det med rätt antenn också skulle kunna gå att få någon Mbit? Och att det endast är Telia som har Edge?
Jag skulle också gärna få synpunkter på det här med router, är det någon som testat någon av produkterna som kommit upp i tråden?
/b
Tycker mig läsa att det finns gsm täckning, fast den är svag. Därför rådet av en utomhus antenn, och nej, du kommer inte få några 7,2Mbp/s, det är nog mera mellan 0.3-0.22 du kommer hamna med Telia. Hos andra sämre.Ahlesten skrev:
Telia Har ju turbo3G oxå, så där det är utbyggt kan man visst kunna komma upp i de hastigheterna. Dessutom gratis just nu. Och varför det skulle vara sämre hos andra operatörer kan jag inte förstå? Beror enbart på närhet till Mast skulle jag tro.ollebanan skrev:
Det är som Ollebanan uppfattat det. GSM finns, men det är osäker täckning.
Turbo3G uppfattar jag bara finns i Sthlm, Malmö och Göteborg - men ska byggas ut mera och få bättre täckning under innevarande år.
Kommer det alltså inte bli bättre av att sätta en antenn på väggen jämfört med att ha en dongel kopplad direkt på datorn så är det klart att merkostnaden för router/antenn på runt 3.000:- inte är motiverad. Är det så, och hur tar man i så fall reda på det (helst utan att köpa först)?
/b
Turbo3G uppfattar jag bara finns i Sthlm, Malmö och Göteborg - men ska byggas ut mera och få bättre täckning under innevarande år.
Kommer det alltså inte bli bättre av att sätta en antenn på väggen jämfört med att ha en dongel kopplad direkt på datorn så är det klart att merkostnaden för router/antenn på runt 3.000:- inte är motiverad. Är det så, och hur tar man i så fall reda på det (helst utan att köpa först)?
/b
Hej!ollebanan skrev:
Menar du på allvar att ALLA operatörer bluffar om högsta möjliga hastighet? Varför är andra operatörer än Telia sämre?
/Henrik
Men alltså, täckningen är beroende på många saker, hur långt ifrån masten, geografi (mycket hinder), belastning på masten.Henrik T skrev:
Fördelen när det gäller gsm/edge mot umts är att den enda faktorn som spelar in är belastningen på masten, oavsett hinder eller längd, så länge du har täckning har du samma datakapcitet, det gäller inte med umts.
De andra operatörerna kör enbart gprs (0.03Mbit) i gsm-näten, telia kör edge också (0.22).
Fel igen tror jag, GPRS kan ha en hastighet på upp till 160-170 kbps (0.17 Mbps), beroende på hur många som kör mot samma mast.
Jag har flera ggr jobbat med PC med mobilen som modem, och det funkar fint, trots gprs.. det är inga 3 kbps iaf, även om man kanske inte kommer upp i hela 160 kbps.
En rätt bra artikel:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article29465.ece
Jag har flera ggr jobbat med PC med mobilen som modem, och det funkar fint, trots gprs.. det är inga 3 kbps iaf, även om man kanske inte kommer upp i hela 160 kbps.
En rätt bra artikel:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article29465.ece