938 läst ·
10 svar
938 läst
10 svar
3G och TV
Har funderingar på att inte blanda in Telia och istället satsa på 3G, senare 4G....
Min tanke är att skaffa ett hemmanätverk i huset.
Jag tänkte ta ner 3G signal och använda mig av en extra 3G antenn på utsidan av huset för stakr signal.
Datasignalen skulle jag vilja lägga ut på det trådbundna nätverket samt som trådlös för laptops etc. Önskar också kunna använda mig av IP telefoni på nätverket.
Om det är tekniskt möjligt skulle jag också vilja använda nätverket till digital tv. Är det möjligt att ta ner digital tv via Boxer för att skicka ut över samma nätverk? Vad behöver jag i så fall för utrustning vid tv/nätverksuttag/nätverks switch?
Har kikat på möjliga lösningar, men är dock inte så hemma på detta område, så är tacksam för alla tips, idéer och lösningar!
http://www.communica.se/option/globesurfer_iii.htm
http://www.infoferenda.com/nyheter/antenn-till-huawei-e169-och-b970.html
mvh
emil
Min tanke är att skaffa ett hemmanätverk i huset.
Jag tänkte ta ner 3G signal och använda mig av en extra 3G antenn på utsidan av huset för stakr signal.
Datasignalen skulle jag vilja lägga ut på det trådbundna nätverket samt som trådlös för laptops etc. Önskar också kunna använda mig av IP telefoni på nätverket.
Om det är tekniskt möjligt skulle jag också vilja använda nätverket till digital tv. Är det möjligt att ta ner digital tv via Boxer för att skicka ut över samma nätverk? Vad behöver jag i så fall för utrustning vid tv/nätverksuttag/nätverks switch?
Har kikat på möjliga lösningar, men är dock inte så hemma på detta område, så är tacksam för alla tips, idéer och lösningar!
http://www.communica.se/option/globesurfer_iii.htm
http://www.infoferenda.com/nyheter/antenn-till-huawei-e169-och-b970.html
mvh
emil
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Lugna gatan nu. Är det verkligen fråga om iptv via 3G? Jag tycker det låter som Emil bara vill använda interna nätverket till att distribuera Boxersignalen. Att kopplingen till internet är mobil blir ju inte relevant då.
emilbjorling skrev:
Som it-snubben Vart kom ip tv i i frågan?
Om du hittar en boxer digitalbox med nätverksinterface så kan du skicka ut den annars går det inte, boxer tas inte ner via 3gnätet utan från luften.
Däremot går det väldigt utmärkt att titta på viasat on demand via Tre Bredband 7,2 jag brukar köpa matcher online och sen sitta hemma och titta. 2mbit duger aldeles utmärkt till detta när det laggar och hackar å har sig så beror det ofta på undermålig kapacitet hos distrubitören av tjänsten som inte klarar av att leverera.
Om du hittar en boxer digitalbox med nätverksinterface så kan du skicka ut den annars går det inte, boxer tas inte ner via 3gnätet utan från luften.
Däremot går det väldigt utmärkt att titta på viasat on demand via Tre Bredband 7,2 jag brukar köpa matcher online och sen sitta hemma och titta. 2mbit duger aldeles utmärkt till detta när det laggar och hackar å har sig så beror det ofta på undermålig kapacitet hos distrubitören av tjänsten som inte klarar av att leverera.
Ger 2Mbit via internet bra bild på en vanlig TV där man idag nog kan se 32" som minsta format, men där 42" och uppåt kan ses som standard.
Har bara kollat Canal+ sändningar och dom klarar definitivt inte 32".
Jag är nog även traditionell när det gäller Internetaccess och flera användare, och tycker inte att 3G räcker till. Använder det ibland när jag är på resa och tycket inte det är någon höjdare trots att jag är enanvändare. Man vet ju aldrig hur många samtida användare som finns och det påverkar vilken bandbredd du får.
Har bara kollat Canal+ sändningar och dom klarar definitivt inte 32".
Jag är nog även traditionell när det gäller Internetaccess och flera användare, och tycker inte att 3G räcker till. Använder det ibland när jag är på resa och tycket inte det är någon höjdare trots att jag är enanvändare. Man vet ju aldrig hur många samtida användare som finns och det påverkar vilken bandbredd du får.
Självklart är allting som inte är mobilt bredband och 8mbit eller mer bättre än mobilt bredband.
Men när man mäter kvalite på en förbindelse så handlar det inte bara om bandbredd.
Jag har 2 st olika uppkopplingar adsl 8 och Tre bredband 7,2 och har gjort lite bealstningstester under en längre tid, och jag måste säga att resultatet mellan dessa är väldigt lovande Jag belastade mer än vad det mobila bredbandet borde klara av men det gick otroligt bra.
Jag tycker det är synd att man inte säljer wlan uppkopplingar i stan och i förorter det borde inte vara problem att sätta upp basstationer här och var.
Trådlöst internet blandas oftast ihop med 3g som inte alls är samma teknik.
3G eller umts fungerar så att när en cell är för så flyttas det till andra celler sk balansering.
Men det kan vi komma in på en annan dag.
Men när man mäter kvalite på en förbindelse så handlar det inte bara om bandbredd.
Jag har 2 st olika uppkopplingar adsl 8 och Tre bredband 7,2 och har gjort lite bealstningstester under en längre tid, och jag måste säga att resultatet mellan dessa är väldigt lovande Jag belastade mer än vad det mobila bredbandet borde klara av men det gick otroligt bra.
Jag tycker det är synd att man inte säljer wlan uppkopplingar i stan och i förorter det borde inte vara problem att sätta upp basstationer här och var.
Trådlöst internet blandas oftast ihop med 3g som inte alls är samma teknik.
3G eller umts fungerar så att när en cell är för så flyttas det till andra celler sk balansering.
Men det kan vi komma in på en annan dag.
Det jag tänker på med mobil 3G är att det idag inte är så frekvent använt som "fast" anslutning för internet i hemmet vilket gör att det fungerar hyfsat för de som använder 3G just nu.
Det är också stor skillnad i Stockholm eller större tätort där det finns en helt annan täckning och kapacitet till mobilnoderna, än när du kommer ut i övriga landet. Så även om du har bra 3G täckning utanför större tätort så kan du ganska snabbt tappa kapacitet med lite flera användare, det är ju inte så att det finns fiber till alla mobilnoder
Det är också stor skillnad i Stockholm eller större tätort där det finns en helt annan täckning och kapacitet till mobilnoderna, än när du kommer ut i övriga landet. Så även om du har bra 3G täckning utanför större tätort så kan du ganska snabbt tappa kapacitet med lite flera användare, det är ju inte så att det finns fiber till alla mobilnoder
Kör 3G för internet här hemma, med en riktantenn mot närmsta sändare. Fungerar bra för hushållsbehov (surf och nerladdning) och även TV4 Replay, SVT Play och annnan webbtv. Ligger stadigt mellan 1,5 till 2 Mbit.
IP-telefonin via vårt 3G fungerar inte tillfredsställande, då störningar och avbrott under samtalen är återkommande. Vårt "fasta" nummer över IP via 3G används numera bara för fax.
Att plocka ner Boxer-kanalerna och köra ut de på lokala nätverket gör vi genom ett TV-kort med boxerabb (kortläsare) i våran server som skickar ut signalerna till valfritt antal klienter. Programmvaran för detta är Mediaportal. Funkar bra.
Vi bor på landet, och har usel mottagning i både mobil och tv, denna lösning funkar dock bra trots det. Givetvis är 3G uppkopplingen bara i väntan på 4G.
IP-telefonin via vårt 3G fungerar inte tillfredsställande, då störningar och avbrott under samtalen är återkommande. Vårt "fasta" nummer över IP via 3G används numera bara för fax.
Att plocka ner Boxer-kanalerna och köra ut de på lokala nätverket gör vi genom ett TV-kort med boxerabb (kortläsare) i våran server som skickar ut signalerna till valfritt antal klienter. Programmvaran för detta är Mediaportal. Funkar bra.
Vi bor på landet, och har usel mottagning i både mobil och tv, denna lösning funkar dock bra trots det. Givetvis är 3G uppkopplingen bara i väntan på 4G.
Jag har inte full mottagning, men jag kommer upp i runt 3mbit har legat och seglat på 5.5 vid ett antal tester så jag är nöjd.
Det kommer ta ett tag innan 4g är så utbrett att det är värt att satsa på.
Utan 3g så hade många inte haft något annat än sitt gamla modem.
Det kommer ta ett tag innan 4g är så utbrett att det är värt att satsa på.
Utan 3g så hade många inte haft något annat än sitt gamla modem.
Klicka här för att svara