Har fått suget att såga ved. Vedkapen har inte körts på 5 år och den har stått ute i väder under denna period.
När jag sätter i sladden så hörs bara ett lågt brummande från motorn.
Jag tror att en säkring har gått men är inte helt säker.
Någon kunnig?
 
  • En gammal vedkap täckt med rost och flisor, stående utomhus med jordbrukslandskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vedkap som står utomhus med sladdar och spån på marken, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet kontrollskåp till en vedkap med rost och spindelnät, indikerar långvarig uteplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brummande motor låter som att du antingen bränt en lindning i motorn eller tappat ett fas... kan bero på en dålig arbetsbrytare, en säkring som gått eller en dålig kontaktor om du har en YDstart tex.

är enkelt att felsöka om man hade haft eländet framför sig. Är klingan svår att vrida runt utan remmar?
 
Går motorn runt?
Har den stått ute oanvänd i 5 år skule jag öppna upp och gå igenom alla kopplingspunkter, korrosionen lär ha gjort sitt.
 
Felvända faser kanske? Om du köpt en ny 3-fas kabel så har den tidigare körts med en äldre sladd där faserna vart felvända.
 
J jostsweden skrev:
Felvända faser kanske? Om du köpt en ny 3-fas kabel så har den tidigare körts med en äldre sladd där faserna vart felvända.
då borde motorn gå åt fel håll bara.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Brummande motor låter som att du antingen bränt en lindning i motorn eller tappat ett fas... kan bero på en dålig arbetsbrytare, en säkring som gått eller en dålig kontaktor om du har en YDstart tex.

är enkelt att felsöka om man hade haft eländet framför sig. Är klingan svår att vrida runt utan remmar?
arbetsbrytaren är väldigt dålig då man får trycka in en träkil för att få kontakt :p Hur ser jag att en säkring har gått eller är det bara att prova
Klingan går hyfsatt lätt runt men har inte provat utan remmen
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.