Byggahus.se
Jaha, då var det dax för oss här hemma och vara med om en liten lätt brand i en undercentral till ett spabad.

Allt är inkopplad av behörig elektriker som kommer på måndag och ska kolla över vad som behövs bytas.

Skulle gå och och kolla då att vattnet mådde bra, upptäckte då att spaet var helt dött. Drog ut 3-fas kabeln på väggen och stoppade i den igen, fortfarande dött. Gick in i huset och skulle kolla säkringarna, till min stora förvåning så var den lilla undercentralen lite bränd, slog av all ström och plockade ut huvudsäkringarna och öppnade upp centralen. Där har kablarna brunnit, nollan som kommer från huvudcentralen och in i plinten på undercentralen är bortsmällt, samtidigt har den nollan som går ut till spaet med smällt ihop..
Inga säkringar hade gått ej heller jordfelsbrytaren. Kabeln som ligger på vinden ner till 3-fas uttaget är hel, samma med kabeln vidare till spaet. Öppnade upp in till motorn på spaet och där ser allt "helt" ut.
Funderingarna som snurrar i huvudet är många, har det brunnit när vi var hemma, sov vi när det hände, var hunden ensam hemma när det hände, vad hade hänt om det tog sig.

Den sista funderingen är egentligen självklar.

Antagligen är själva spabadet utbränt med..

Min stora fråga är nu, hur kan man försäkra sig att det inte händer igen?
Kan man brandskydda elcentralen på något vis så att man kanske kan begränsa en eventuell brand.
Någon som har något tips?

Brända kablar och skadad plint i en elektrisk undercentral efter en mindre brand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brännskador på en elcentral efter en liten brand, med synliga säkringar och svedda kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brända kablar och skadade anslutningar i en elektrisk undercentral som påverkat ett spabad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är spabadet verkligen trefasanslutet? Det som hänt är att det varit dålig kontakt i nollplinten. Den har därför blivit varm och sedan har troligen kontakten upphört helt. Du har då ett par alternativ. Om spabadet bara är anslutet till en fas så förklarar det varför det gått mycket ström i nollan. I så fall är det troligen ingenting som gått sönder i spabadet. Är det å andra sidan trefasanslutet borde det inte ha gått så mycket ström i nollan. Men om så är fallet är det fullt möjligt att även spabadet tagit skada.

Det som är det primära är att det måste bli bra kontakt i alla anslutningar. Jag tror inte att kapslingarna är gjorda av vad för plast som helst. Det har ju trots allt inte börjat brinna även om det varit för varmt.
 
Först och främst behövs mer uppgifter om spabadet, dess effekt och inkoppling jämfört med installationsanvisningen.
För det andra, vad är syftet med denna undercentral? Matas den med tre olika faser?
För det tredje, "behöriga elektriker" finns inte. Antingen har du haft besök av en obehörig elektriker eller en behörig elinstallatör. Som konsument är det svårt att veta vem som ringer på dörren.
För de fjärde, bilden antyder en gravt felkopplad N-plint men det är svårt att se hur någon kan göra ett så fatalt misstag att endast en kardel kom med i anslutningen. Att övriga kardeler har brunnit av just där är osannolikt, men kan ev orsakas av slarv vid avisoleringen med skador på kopparledningen.
Det kan därmed finnas flera orsaker till detta fel.

Bränd och skadad elektrisk anslutning med synlig skadad kopparledning och svart sot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns lite olika varianter på sträckning för elcentral. Vissa är så enkla som en dekal som aktiveras av värme
 
A Avemo skrev:
Är spabadet verkligen trefasanslutet? Det som hänt är att det varit dålig kontakt i nollplinten. Den har därför blivit varm och sedan har troligen kontakten upphört helt. Du har då ett par alternativ. Om spabadet bara är anslutet till en fas så förklarar det varför det gått mycket ström i nollan. I så fall är det troligen ingenting som gått sönder i spabadet. Är det å andra sidan trefasanslutet borde det inte ha gått så mycket ström i nollan. Men om så är fallet är det fullt möjligt att även spabadet tagit skada.

Det som är det primära är att det måste bli bra kontakt i alla anslutningar. Jag tror inte att kapslingarna är gjorda av vad för plast som helst. Det har ju trots allt inte börjat brinna även om det varit för varmt.
Ja det är det, utan 3 faser fungerar inte alla
A Avemo skrev:
Är spabadet verkligen trefasanslutet? Det som hänt är att det varit dålig kontakt i nollplinten. Den har därför blivit varm och sedan har troligen kontakten upphört helt. Du har då ett par alternativ. Om spabadet bara är anslutet till en fas så förklarar det varför det gått mycket ström i nollan. I så fall är det troligen ingenting som gått sönder i spabadet. Är det å andra sidan trefasanslutet borde det inte ha gått så mycket ström i nollan. Men om så är fallet är det fullt möjligt att även spabadet tagit skada.

Det som är det primära är att det måste bli bra kontakt i alla anslutningar. Jag tror inte att kapslingarna är gjorda av vad för plast som helst. Det har ju trots allt inte börjat brinna även om det varit för varmt.
Ja det är det, utan 3-fas så du fungerar inte alla funktioner på det :) du har rätt i det där med plasten, jag borde kanske ändra rubriken till härdsmälta i elcentralen :crysmile:
Oavett vilket så kommer den lilla centralen att bytas ut mot en ny, så vi får väl hålla tummarna att själva badet har klarat sig utan större skador :)
A Avemo skrev:
Är spabadet verkligen trefasanslutet? Det som hänt är att det varit dålig kontakt i nollplinten. Den har därför blivit varm och sedan har troligen kontakten upphört helt. Du har då ett par alternativ. Om spabadet bara är anslutet till en fas så förklarar det varför det gått mycket ström i nollan. I så fall är det troligen ingenting som gått sönder i spabadet. Är det å andra sidan trefasanslutet borde det inte ha gått så mycket ström i nollan. Men om så är fallet är det fullt möjligt att även spabadet tagit skada.

Det som är det primära är att det måste bli bra kontakt i alla anslutningar. Jag tror inte att kapslingarna är gjorda av vad för plast som helst. Det har ju trots allt inte börjat brinna även om det varit för varmt.
Japp det är det, had
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Först och främst behövs mer uppgifter om spabadet, dess effekt och inkoppling jämfört med installationsanvisningen.
För det andra, vad är syftet med denna undercentral? Matas den med tre olika faser?
För det tredje, "behöriga elektriker" finns inte. Antingen har du haft besök av en obehörig elektriker eller en behörig elinstallatör. Som konsument är det svårt att veta vem som ringer på dörren.
För de fjärde, bilden antyder en gravt felkopplad N-plint men det är svårt att se hur någon kan göra ett så fatalt misstag att endast en kardel kom med i anslutningen. Att övriga kardeler har brunnit av just där är osannolikt, men kan ev orsakas av slarv vid avisoleringen med skador på kopparledningen.
Det kan därmed finnas flera orsaker till detta fel.

[bild]
Syftet med undercentralen är att ha en egen till spaet och den matas med tre olika faser.

Jag ber om ursäkt för att jag inte kan facktermerna på elektriker sidan, men i folkmun kallas det väl för behörig elektriker och jag tror mycket väl att du förstår vad jag menar när jag skriver så.


Fast, om du tittar på det du har zoomat in på så ser man ju att allt har smällt ihop /av. Så hela kopparkabel har varit ansluten till det smälte. Ska ta en bild på plinten så ser man bättre. Jag tror att själva n-kabeln inte varit 100% spänd och därför glappat lite. Men jag ska med tillägga att det inte har varit några problem i dem 3 åren det varit inkopplad.
 
Redigerat:
Lite lustigt är det i alla fall, är det en trefasmatning och lasten är trefasig borde ju belastningen på nollan vara minimal i princip lite manöverströmmar
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att övriga kardeler har brunnit av just där är osannolikt,
Det är inte alls osannolikt att kardeler kan brinna av nästan var för sig, har sett det själv, har du.Men oavsett det så är det nog lite dåligt dragna skruvar som är orsaken till glappet. Centralen är av självslocknade plast så när värmen avtar så slocknar det. Allt brinner bara det blir varmt, men inget att direkt oroa sig för
 
B Benga360 skrev:
Jag ber om ursäkt för att jag inte kan facktermerna på elektriker sidan, men i folkmun kallas det väl för behörig elektriker och jag tror mycket väl att du förstår vad jag menar när jag skriver så.
Ingen fara med det. Problemet är bara att det inte går att dra några slutsatser om kunskapen hos den person som varit hos dig. Tyvärr är reglerna utformade så. De flesta klarar dock att dra åt en skruv lagom hårt. Jag gissar därför på skador vid avisoleringen. Lyckligtvis händer inte detta alltför ofta. Men för att bedöma risken behövs svar på min första fråga, hur hårt N-ledaren har belastats. Tyvärr säljs inte elapparater anpassade för Sverige längre så kan får räkna med en högre belastning på
N-ledaren idag.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ingen fara med det. Problemet är bara att det inte går att dra några slutsatser om kunskapen hos den person som varit hos dig. Tyvärr är reglerna utformade så. De flesta klarar dock att dra åt en skruv lagom hårt. Jag gissar därför på skador vid avisoleringen. Lyckligtvis händer inte detta alltför ofta. Men för att bedöma risken behövs svar på min första fråga, hur hårt N-ledaren har belastats. Tyvärr säljs inte elapparater anpassade för Sverige längre så kan får räkna med en högre belastning på
N-ledaren idag.
Nej och jag kan inte dra några slutsatser om sotaren är en sotare heller, han kanske bara har svarta kläder och kommer med viskan i din hand.. Man får ju förlita sig på att dem kan sitt jobb och att dem har rätt behörighet för det dem gör. Hur kan man annars jobbat som elektriker i snart 45 år?:p
Angående hur hårt belastad n-ledaren har varit har jag tyvärr inget svar på, kan det vara så enkelt så att dem vara it skalade för långt upp så att strömmen hoppat?
 
J jonaserik skrev:
Det är inte alls osannolikt att kardeler kan brinna av nästan var för sig, har sett det själv, har du.Men oavsett det så är det nog lite dåligt dragna skruvar som är orsaken till glappet. Centralen är av självslocknade plast så när värmen avtar så slocknar det. Allt brinner bara det blir varmt, men inget att direkt oroa sig för
Jag tror tyvärr med på lite för dåligt åttradgna skruvar.. Aja, vi får hoppas att spaet klarat sig, annars blir det ett källa liv på frugan här hemma

Skadad och sönderbränd elektrisk anslutning hållen av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller rostiga och skadade skruvar framför jeanskläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du någon inkoplingsmanual för badet? Även om det varit fel på inkopplingen av nollan, så borde det inte gå speciellt mycket ström i den. Det tyder på att badet antingen är fel inkopplat, eller att några element i badet gått sönder först.
 
Mitt bad haren fas för pumpen och en för värmaren. Beroende på hur man kör kan det bli snett.
 
H hempularen skrev:
Har du någon inkoplingsmanual för badet? Även om det varit fel på inkopplingen av nollan, så borde det inte gå speciellt mycket ström i den. Det tyder på att badet antingen är fel inkopplat, eller att några element i badet gått sönder först.
Ja, någonstans ska det finnas, men ett papper försvinner lätt på 3 år :/ det kan även vara så att det sitter en lapp inne i motorkåpan har jag för mig. Eller så blandar jag ihop det med något annat jag har tittat på. Jag ska titta lite närmre på det imorgon. Men som du säger så finns det ju en risk att någto i spaet har gått sönder och sen har det smällt ihop här inne. Det har ju fungerat felfritt i snart 3 år..
 
Vid dragning av infästning under skruvförband och typ av ledning MK RK så måste det dras en gång och lossas samt röra ledningen lite fram och tillbaka och dragas en gång till , det är en klassiker att kardelerna rörs sidled med på följd att en del kan ligga på sidan med en klump på mitten som skruven ligger mot, kontentan av det att blir dålig kontakt på en del eller några kardeler. Det kan då bli varmgång och då släpper trycket och oxidering blir, är det då bättre kontakt på en kardel så kommer den att glöda och brinna av för sig själv. Det kan även vara att någon/några kardeler inte kommit in i förbandet riktigt, även det är en klassiker i dessa sammanhang. Bara byta ut dom brända ledningarna och en ny plint så är allt OK igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.