9 723 läst ·
50 svar
10k läst
50 svar
Brunnit i undercentral
Snabbanslutningar på dvärgbrytare och andra apparater brukar inte vara godkända för riktrådiga kablar. Visst kan man skarva vidare med en annan kabeltyp via wago eller liknande, men det kan bli lite plottrigt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Då sätter man hylsa. I ex Hagers plintar skall man ha hylsa om det är FK >6□ eller RK.useless skrev:
Letar man så hittar man troligen alltid undantag som får lösas efter bästa förmåga men det är troligen just undantag och inte det "normala". Och just "undantagen" är en utav svårigheterna för "mindre erfarna".
Ps Och jag har som dom flesta mitt sätt att lösa "problemen" som jag anser fungerar andra har andra lösningar. Men mina har aldrig innefattat ändhylsor och jag tror jag kan lova att jag inte har haft större problem än någon annan
Ps Och jag har som dom flesta mitt sätt att lösa "problemen" som jag anser fungerar andra har andra lösningar. Men mina har aldrig innefattat ändhylsor och jag tror jag kan lova att jag inte har haft större problem än någon annan
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag har inte läst hela tråden, så någon kanske har sagt det redan. Men om inte jag minns fel så har man 10års reklamationsrätt på arbeten som utför på bostad. I det ska även ansvar för skador som uppstått pga felet ingå.
Men då får du ta och läsa den post du svarade på innan (#31, ditt svar i #32), läs ordentligt igen.R Robert-san01 skrev:
Sen har jag faktiskt haft att göra med snabbplintar för 6-10mm2, i en del värmepumpar har jag stött på det.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Var det inte en central som brunnit och inkommande matning av central med ACE FLEX som var uppe?Mikael_L skrev:
Håller just på med att koppla in en Hager Volta så det är bara infon från dess plintar jag nämner.
Men nu var det såhär som useless skrev;
vilket du citerade i ditt svar, men du alltså nu senare svarar med en helt annan sak, du skrev plötsligt:useless skrev:
R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Jag skrev i svar 37 en fråga om det brukar vara snabbplint för grövre areor och sedan specifikt att det var Hagers plintar som brukar ha skruv för grövre areor. Inget av inläggen är editerade.Mikael_L skrev:
Edit: Frågan var i 37.
I fasta apparater har vi ibland fjäderbelastade hissklämmor. Dvs en skruv som spänner fjädern som ger kontakttryck. Annars är det någon sorts crimp, hylsor eller kabelskor med fjäderbricka som ger tryck.
Det många tror är låsbrickor är fjäderbrickor och ska inte dras tills de blir stumma. Låsbrickor har man för mekaniska förband, inte elektriska.
Det många tror är låsbrickor är fjäderbrickor och ska inte dras tills de blir stumma. Låsbrickor har man för mekaniska förband, inte elektriska.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Ts frågade tidigare om något som kan avhjälpa brand i centraler. Det finns något som förkortas AFD som känner ljusbågar och en "patch" man sätter i centralen som släcker ev brand.