Snabbanslutningar på dvärgbrytare och andra apparater brukar inte vara godkända för riktrådiga kablar. Visst kan man skarva vidare med en annan kabeltyp via wago eller liknande, men det kan bli lite plottrigt.

useless useless skrev:
Snabbanslutningar på dvärgbrytare och andra apparater brukar inte vara godkända för riktrådiga kablar. Visst kan man skarva vidare med en annan kabeltyp via wago eller liknande, men det kan bli lite plottrigt.
Då sätter man hylsa. I ex Hagers plintar skall man ha hylsa om det är FK >6□ eller RK.

Mikael_L
Men är ändhylsa OK och godkänt i snabbplint?

RK ska man över huvud inte använda i vanliga elinstallationer till annat än ev huvudledningar. Rk använder man i typ apparatskåp pga dess "smidighet" när man vill dra trådar kors och tvärs.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men om man nu dragit en aceflex för att ersätta en gammal OVIR i b-rör, så har man ju plötsligt en RK inne i centralen som ska anslutas till säkring och noll/pe-plintar

Letar man så hittar man troligen alltid undantag som får lösas efter bästa förmåga men det är troligen just undantag och inte det "normala". Och just "undantagen" är en utav svårigheterna för "mindre erfarna".
Ps Och jag har som dom flesta mitt sätt att lösa "problemen" som jag anser fungerar andra har andra lösningar. Men mina har aldrig innefattat ändhylsor och jag tror jag kan lova att jag inte har haft större problem än någon annan ;)

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men är ändhylsa OK och godkänt i snabbplint?
Brukar det vara snabbplint för 6□? I Hagers är det skruv för de grövre areorna.

För länge sedan 50-60-70 ? år sedan var det just vid större areor man använde Wagos snabbplintar för anslutning av tex skåpmatningar.

M
Jag har inte läst hela tråden, så någon kanske har sagt det redan. Men om inte jag minns fel så har man 10års reklamationsrätt på arbeten som utför på bostad. I det ska även ansvar för skador som uppstått pga felet ingå.

Mikael_L
R Robert-san01 skrev:
Men då får du ta och läsa den post du svarade på innan (#31, ditt svar i #32), läs ordentligt igen.

Sen har jag faktiskt haft att göra med snabbplintar för 6-10mm2, i en del värmepumpar har jag stött på det.

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men då får du ta och läsa den post du svarade på innan (#31, ditt svar i #32), läs ordentligt igen.

Sen har jag haft att göra med snabbplintar för 6-10mm2, i en del värmepumpar har jag stött på det.
Var det inte en central som brunnit och inkommande matning av central med ACE FLEX som var uppe?

Håller just på med att koppla in en Hager Volta så det är bara infon från dess plintar jag nämner.

Mikael_L
Men nu var det såhär som useless skrev;
useless useless skrev:
Snabbanslutningar på dvärgbrytare och andra apparater brukar inte vara godkända för riktrådiga kablar.
vilket du citerade i ditt svar, men du alltså nu senare svarar med en helt annan sak, du skrev plötsligt:
R Robert-san01 skrev:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu var det såhär som useless skrev;

vilket du citerade i ditt svar, men du alltså nu senare svarar med en helt annan sak, du skrev plötsligt:
Jag skrev i svar 37 en fråga om det brukar vara snabbplint för grövre areor och sedan specifikt att det var Hagers plintar som brukar ha skruv för grövre areor. Inget av inläggen är editerade.

Edit: Frågan var i 37.

I fasta apparater har vi ibland fjäderbelastade hissklämmor. Dvs en skruv som spänner fjädern som ger kontakttryck. Annars är det någon sorts crimp, hylsor eller kabelskor med fjäderbricka som ger tryck.

Det många tror är låsbrickor är fjäderbrickor och ska inte dras tills de blir stumma. Låsbrickor har man för mekaniska förband, inte elektriska.

Ts frågade tidigare om något som kan avhjälpa brand i centraler. Det finns något som förkortas AFD som känner ljusbågar och en "patch" man sätter i centralen som släcker ev brand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.