Ja som rubrik lyder så planerar vi utbyggnad av sommarstugan men jag har lite problem med att lösa rummen. Har skissat på flera förslag och det känns som att det bara blir sämre och sämre ju mer jag ritar..

Svårigheten är att lösa tre rum utan att det blir onödigt stor yta som försvinner i en korridor.

Vår idé är att förlänga huskroppen som den är idag men vi är inte helt omöjliga på att bredda huset. Konstruktionen ska vara relativt enkel då tid är bristvara och då känns det här enklast.

5m brett (yttervägg)
Ca 7m långt
200mm isolering vägg

Rum 1 – Badrum
Dusch 1x1
Badkar 1,6x0,7
Toalett
Tvättställ 1x0,6
Bastu 1,8x1,8 (ingång via badrum alt)

Rum 2 – Sovrum
Säng 1,6-1,8
Bra förvaring, minst 2st garderober

Rum 3 – Barnrum/kontor/gästrum
Kommer främst att användas som barnrum under ett par år så det gör inget att man måste passera det för att nå vårt sovrum. De gånger man har gäster så får man helt enkelt gilla läget att vi stryker igenom.

Vi vill lägga krut på ett rymligt badrum med bastu som förmodligen får ”hänga” utanför huskroppen och under takstol. Vi vill förmodligen klämma in för mycket saker på liten yta men om någon sitter på en briljant planlösning så vore det uppskattat att höra.

Dörr/portal till nya delen bör vara i mitten men går såklart att justera något i sidled. Skissen fungerar inte riktigt idag då det är lite snäva mått och små rum men vi är i tidigt skede och mottaglig för idéer.

Några exempel för att greppa vår tankegång.
Skiss av planlösning för utbyggnad av sommarstuga med rum för badrum, sovrum och bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av en tänkt planlösning för utbyggnad av sommarstuga med badrum, sovrum och barnrum/kontor.
Skapa konto
Skiss av planlösning för sommarstugans utbyggnad med badrum, sovrum och multifunktionellt rum.
Skapa konto

Förstår inte riktigt om skisserna är nuvarande eller ert eget förslag? Vore enklast om du lägger in planritning med mått på nuvarande hus och berättar vad ni vill ha ut av huset totalt. Kan också vara bra att ha med väderstreck och om det är någon riktning som huset inte kan byggas ut i t.ex.

L lillanutten skrev:
Förstår inte riktigt om skisserna är nuvarande eller ert eget förslag? Vore enklast om du lägger in planritning med mått på nuvarande hus och berättar vad ni vill ha ut av huset totalt. Kan också vara bra att ha med väderstreck och om det är någon riktning som huset inte kan byggas ut i t.ex.
Jo jag förstod nästan i samma veva som jag postade att det här var lite för otydligt från min sida.

Stugan är på ca 80m2 och vi vill bygga ut genom att förlänga huskroppen i östlig riktning. Den västra delen är ett härbre i timmer där vi har vardagsrum på 25m2 och övervåning fördelat på två rum där vi sover idag.

Via entrén (4,5m2) kommer man in i en påbyggnadsdel från härbret med ett badrum (4,5m2), klädkammare (1m2) och ett kök (20m2). Via köket kommer man vidare till den tänka påbyggnaden.
3D-skiss av en stuga med tilltänkt utbyggnad, orientering markerad med väderstreck.
Skapa konto

Jag är nog lite för het på gröten med att be om hjälp men jag har fortsatt ritat under tiden och mätt lite noggrannare och befinner mig just nu i nedan lösning. Tyvärr får man lite huvudvärk av att se på bilden men jag hoppas det blir lite tydligare och under tiden hoppas jag bli lite bättre kompis med ritprogrammet.
Planritning av en husutbyggnad som inkluderar bastu, dusch, sovrum och badrum med måttangivelser.
Skapa konto

Den här planlösningen är inte helt korrekt då jag ej räknat med panel, luftspalt, osb och gips men det jag främst är intresserad av är alternativa lösningar till hur man utformar rummen. Jag misstänker att ett tränat öga ser tokigheter direkt. :)

5,4m brett är absolut yttermått och längd i ovan är 7,4m. Det går att bygga exempelvis L-form mot norr/söder men det är inget vi föredrar just nu. Längden kan inte överskridas ytterligare då det här förslaget är 3,5m från tomtgräns i östlig riktning. Dock hoppas vi på undantag då det finns en gäststuga på samma avstånd från tomtgräns samt att vi saknar grannar mot öst.

Små rum med bra funktion är det vi önskar och att utrymmen som hall för att nå dessa minimeras.

Börjar bakifrån.

Du säger att ni med redovisat förslag hamnar 3.5 meter från tomtgräns och hoppas på ett avsteg. Finns det alltså detaljplan för området?

Nästa punkt. Är detta ett permanentboende/klassat som permanentboende? För i så fall kan du skrota den planlösningen direkt nämligen :surprised:

Korridoren på 80 cm skulle jag säga är på tok för tajt. Kommer kännas väldigt smalt.
Lilla sovrummet funkar, men hade nog utökat till 2.1 m istället för att ha lite spelrum. Skulle sängarna vara 201cm kommer de inte gå in.

Om jag tolkar det hela rätt så är tanken att detta ska vara ett fristående hus? Eller är det tänkt som en tillbyggnad?

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Börjar bakifrån.

Du säger att ni med redovisat förslag hamnar 3.5 meter från tomtgräns och hoppas på ett avsteg. Finns det alltså detaljplan för området?

Nästa punkt. Är detta ett permanentboende/klassat som permanentboende? För i så fall kan du skrota den planlösningen direkt nämligen :surprised:

Korridoren på 80 cm skulle jag säga är på tok för tajt. Kommer kännas väldigt smalt.
Lilla sovrummet funkar, men hade nog utökat till 2.1 m istället för att ha lite spelrum. Skulle sängarna vara 201cm kommer de inte gå in.

Om jag tolkar det hela rätt så är tanken att detta ska vara ett fristående hus? Eller är det tänkt som en tillbyggnad?
Tack för svar.

Utanför detaljplan.

Ej permanentboende. Är det taxeringsenhet som styr? 220 Småhusenhet har vi och ingen är folkbokförd på adressen.

Korridoren kommer som du säger att kännas klaustrofobisk men sväller den så krymper övriga rum. Det går tyvärr inte att placera ingången i ett hörn pga kökets utformning. Alt. är att göra en större kvadrat direkt som leder in till de tre rummen men har inte riktigt fått till det alternativet.

I barnrummet/gästrum har vi tänkt att köpa en kortare säng, typ 180cm för att undvika det du nämner.

Det ska vara en tillbyggnad.

Hur ligger er fastighet i förhållande till grannar? Hur stor är er fastighet?
Kan man tänka sig en vedeldad bastu så sparar man också plats? Vedeldad är mycket mysigare.

FreQa FreQa skrev:
Hur ligger er fastighet i förhållande till grannar? Hur stor är er fastighet?
Kan man tänka sig en vedeldad bastu så sparar man också plats? Vedeldad är mycket mysigare.
Granne i väst och stor åker i öst som kommunen äger. Ca 80m2 och tomt 2000m2. Tomten är rektangulär och huset är placerat i södra delen av tomten.

Vedeldad bastu är absolut ett alternativ.

BirgitS
Tore Skogman Tore Skogman skrev:
I barnrummet/gästrum har vi tänkt att köpa en kortare säng, typ 180cm för att undvika det du nämner.
Det är nog få gäster som vill sova i en säng där de inte kan sträcka ut benen.

Hur ser planlösningen på den befintliga stugan ut?

• Gilla
lillanutten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog få gäster som vill sova i en säng där de inte kan sträcka ut benen.
Det ser jag inte som ett problem men du har nog rätt i att det är lika bra att planera för standardmått i det avseendet.

J Jarlsgård skrev:
Hur ser planlösningen på den befintliga stugan ut?
I grova drag enligt nedan.

Ritning av husets planlösning med kök, vardagsrum, badrum, och inglasat uterum, pil pekar norrut.
Skapa konto

*Pilen som pekar från norr betyder inget.

Granne i väst och stor åker i öst som kommunen äger. Ca 80m2 och tomt 2000m2. Tomten är rektangulär och huset är placerat i södra delen av tomten.

Vedeldad bastu är absolut ett alternativ.
Kollade i mobilen tidigare och såg inte att det var en länk med. Vi vill ej ha en fristående bastu på tomten utan den ska ingå i tillbyggnad alt. i anslutning till huskroppen likt någon av skisserna i första inlägget.

Bästa svaret

Nu har jag klurat, vridit och vänt på allting ex antal ggr och detta är vad jag kommer fram till.

Arkitektonisk ritning av en planlösning med dubbelsäng, enkelsäng, garderobsvägg, sittbänk och spa-avdelning.
Skapa konto

Ett sovrum som rymmer en dubbelsäng (160x200cm inritat) samt ett sovrum med plats för enkelsäng (90x200 cm inritat)

En garderobsvägg med sittbänk i mitten, perfekt för lässtunder.

Spa med alla de funktioner du hade inritat i tidigare förslag.

Enda skillnaden här är att ingången till tillbyggnaden flyttar, men utifrån den redovisade ritningen över befintlig planlösning så bör det inte vara några direkt bekymmer? Har även noterat att du själv haft ett förslag med ingången i den änden också :)

• Gilla
Tore Skogman och 2 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Nu har jag klurat, vridit och vänt på allting ex antal ggr och detta är vad jag kommer fram till.

[bild]

Ett sovrum som rymmer en dubbelsäng (160x200cm inritat) samt ett sovrum med plats för enkelsäng (90x200 cm inritat)

En garderobsvägg med sittbänk i mitten, perfekt för lässtunder.

Spa med alla de funktioner du hade inritat i tidigare förslag.

Enda skillnaden här är att ingången till tillbyggnaden flyttar, men utifrån den redovisade ritningen över befintlig planlösning så bör det inte vara några direkt bekymmer? Har även noterat att du själv haft ett förslag med ingången i den änden också :)
Stort tack, det uppskattas verkligen! :D

Allt känns så självklart placerat och jag gillar idéen om sittbänk/läshörna i ett stort fönster. Helt plötsligt har man förvandlat en tråkig korridor till ett utrymme värt att dröja sig kvar i. Likaså skjutdörr in mot sovrummet är en smart lösning. Badrummet känns välplanerat med mycket lyx på liten yta i min mening. Även att barnrum/gästrum/kontor ej blir i direkt anslutning mot sovrummet känns bra.

Bra fengshui helt enkelt!

Det enda negativa jag ser är att sovrummet tar lite "stryk" i minskad storlek men samtidigt är de andra ytorna viktigare. Ett alt. är då att minska bastu/dusch något.

BirgitS
Hur viktig är altandörren i badrummet?
För utan den går det nog att minska badrummet lite till förmån för stora sovrummet. Nu har jag ju inte måtten men om man vrider badkaret så att det är längs ytterväggen så kan man ha kommoden mellan badkaret och toaletten (eller kommod närmast dörren och sen toaletten). Då kan utrymmet som kommoden tar i stället användas till stora sovrummet och då kan man flytta sovrumsdörren utåt också.

Stort tack, det uppskattas verkligen! :D

Allt känns så självklart placerat och jag gillar idéen om sittbänk/läshörna i ett stort fönster. Helt plötsligt har man förvandlat en tråkig korridor till ett utrymme värt att dröja sig kvar i. Likaså skjutdörr in mot sovrummet är en smart lösning. Badrummet känns välplanerat med mycket lyx på liten yta i min mening. Även att barnrum/gästrum/kontor ej blir i direkt anslutning mot sovrummet känns bra.

Bra fengshui helt enkelt!

Det enda negativa jag ser är att sovrummet tar lite "stryk" i minskad storlek men samtidigt är de andra ytorna viktigare. Ett alt. är då att minska bastu/dusch något.
Tar det som ett gott betyg :D

Ja stora sovrummet är något ihoptryckt, dock tror jag inte att det är några monster bekymmer egentligen i praktiken.

Utgick ifrån mitt egna sovrum som inte upplevs speciellt kompakt, där sängen har ~3.1 meters bredd, varav sängen då tar upp 180 cm. I mitt redovisade förslag ovan så är det 2.88 meter, så med en 180 säng är det ändå styvt 50 cm fritt på var sida, vilket bör funka (tänker jag som då själv har 60-65 cm och inte upplever det tajt)

En annan tanke som jag hade när jag skissade det var att låta garderoberna vara utanför sovrummen, så det är 2 st 60 garderober dedikerade till vardera sovrum.

Det är även möjligt med en våningssäng i det lilla sovrummet, vilket var lite av en ambition från mitt håll, allt för flexibilitetens skull :)

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.