8 101 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
32 tums platt tv på gipsvägg
Sida 1 av 2
Hej,
Jag ska försöka få upp min nya 32 tums platt-tv på väggen. Den ska sitta på ett väggfäste som är ledat två ggr och kan sticka ut från väggen ca 50 cm.
Väggen är enkelgips. Jag har svårt att hitta en lämplig regel på platsen och funderar på att sätta upp väggfästet med tre gipspluggar (Apolo Mea Hrm 5-16, sådana som expanderar på baksidan av gipsskivan) direkt i gipsskivan. Men är orolig för att inte väggen ska hålla.
TV:n väger 7,5 kg, tre infästningspunkter i väggfästet = tre gipspluggar i vertikal orientering av en längd på ca 20-30 cm.
Tänker att hävarmseffekten när armen på fästet är fullt utfällt blir ganska stort, men å andra sidan kommer ju inte tv:n att vara i det läget speciellt ofta.
Någon som har goda råd eller tips om detta?
Jag ska försöka få upp min nya 32 tums platt-tv på väggen. Den ska sitta på ett väggfäste som är ledat två ggr och kan sticka ut från väggen ca 50 cm.
Väggen är enkelgips. Jag har svårt att hitta en lämplig regel på platsen och funderar på att sätta upp väggfästet med tre gipspluggar (Apolo Mea Hrm 5-16, sådana som expanderar på baksidan av gipsskivan) direkt i gipsskivan. Men är orolig för att inte väggen ska hålla.
TV:n väger 7,5 kg, tre infästningspunkter i väggfästet = tre gipspluggar i vertikal orientering av en längd på ca 20-30 cm.
Tänker att hävarmseffekten när armen på fästet är fullt utfällt blir ganska stort, men å andra sidan kommer ju inte tv:n att vara i det läget speciellt ofta.
Någon som har goda råd eller tips om detta?
Produkter som diskuteras: "gipspluggar"
Gipsplugg
Här hittar du pluggar särskilt designade för montering i gipsväggar. Dessa pluggar säkerställer en stabil och pålitlig fästning i skörare material som gips, och är idealiska för att hänga upp allt från hyllor till tavlor.
Läs mer
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Jobbigt när man inte hittar reglar, har du testat med en regelsökare?
Annars borde du kunna ordna en träskiva i lämpligt mtrl, plywood, osb eller nåt finare, gör den större än tv-fästet, måla/lacka i lämplig färg, skruva fast den med så många expanderbultar för gipsväggar du känner är nödvändigt och sedan skruva tv-fästet i denna. Sitter som berget.
Annars borde du kunna ordna en träskiva i lämpligt mtrl, plywood, osb eller nåt finare, gör den större än tv-fästet, måla/lacka i lämplig färg, skruva fast den med så många expanderbultar för gipsväggar du känner är nödvändigt och sedan skruva tv-fästet i denna. Sitter som berget.
Jo, jag hittar ju reglar. Men de sitter inte så bra till. Antingen för långt åt ena sidan eller för långt åt andra sidan. Jag har fått olika råd från de jag talat med. På Järnia var man helsäkra på att gipspluggen skulle hålla, men andra jag talat med har varit skeptiska.
O.t. skulle jag kunna dra en gipsplugg genom en regel och få den att sitta? Eller blir det snett då?
O.t. skulle jag kunna dra en gipsplugg genom en regel och få den att sitta? Eller blir det snett då?
Enligt Gyroproc så ska ett gipsankare hålla för ca 30kg. om man belastar det rakt ner. men om man istället drar vinkelrätt i fästet så klarar de endst en belastning på 10 kg. Eftersom du kommer att kunna fälla ut TVn en bit från väggen så kommer du att få ett extra vridmoment som skapar en vinkelrät kraft.
Om TVn väger 7,5 kg och fästet går att fälla ut till 50cm samt att vi antar att det är 20 cm mellan den översta skruven och den nedersta punkten på fästet. Då kommer den översta skruven att belastas med knappt 19 kg vinkelrätt mot väggen.
(7,5*0,5/0,2=18,75)
Nu var det visserligen massor av år sedan jag gick i gymnasiet och räknade på sånt här så jag kan ha gjort lite fel. Men som jag ser det just nu så skulle jag inte våga att hänga TVn endast i gipsskivan.
Om TVn väger 7,5 kg och fästet går att fälla ut till 50cm samt att vi antar att det är 20 cm mellan den översta skruven och den nedersta punkten på fästet. Då kommer den översta skruven att belastas med knappt 19 kg vinkelrätt mot väggen.
(7,5*0,5/0,2=18,75)
Nu var det visserligen massor av år sedan jag gick i gymnasiet och räknade på sånt här så jag kan ha gjort lite fel. Men som jag ser det just nu så skulle jag inte våga att hänga TVn endast i gipsskivan.
Jag skulle nog ta en bit MDF, köra avrundningsfräsen på kanterna, måla vit och skruva fast med träskruv i de två närmaste reglarna. Eller om bara en regel finns på rätt ställe, skruva i den och komplettera med ett gipsankare i varje ände....
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Tack alla!
Nu gäller det bara att hitta var reglarna sitter. Vid kontrollmätning nu med regeldetektorn hittade jag inte reglarna på samma ställe
Nu indikerar detektorn på olika ställen varje gång...Kan det bero på att det är en yttervägg? På mellanväggarna hittar den reglarna hur lätt som helst.
@ Hahalj, vad jag tänkte på var om gipspluggen kunde gå igenom metallregeln och expandera på baksidan och på det sättet fästa i regeln. Men kanske blir pannkaka av alltihop då?
Nu gäller det bara att hitta var reglarna sitter. Vid kontrollmätning nu med regeldetektorn hittade jag inte reglarna på samma ställe
@ Hahalj, vad jag tänkte på var om gipspluggen kunde gå igenom metallregeln och expandera på baksidan och på det sättet fästa i regeln. Men kanske blir pannkaka av alltihop då?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Jaha, då förstår jag. Har tyvärr inga erfarenheter av att skruva i stålreglar. Men jag är helt övertygad om att en skiva i t.ex. MDF som MattiasS föreslår löser problemet. Genom att fördela kraften över en större yta och gärna nån fästpunkt i en regel så kommer det hålla.LTA skrev:Tack alla!
Nu gäller det bara att hitta var reglarna sitter. Vid kontrollmätning nu med regeldetektorn hittade jag inte reglarna på samma ställeNu indikerar detektorn på olika ställen varje gång...Kan det bero på att det är en yttervägg? På mellanväggarna hittar den reglarna hur lätt som helst.
Neodymmagnet från t ex Class ordnar detta. Jag har helt gått ifrån regeldetektorn till magnet. Funkar finfint att hitta skruvarna/reglarna.LTA skrev:Tack alla!
Nu gäller det bara att hitta var reglarna sitter. Vid kontrollmätning nu med regeldetektorn hittade jag inte reglarna på samma ställeNu indikerar detektorn på olika ställen varje gång...Kan det bero på att det är en yttervägg? På mellanväggarna hittar den reglarna hur lätt som helst.