Krilleman
Har blandningsventilen börjat fastna/sätta igen sig, så inget kallt vatten blandas in, får du ju kortare tid som du kan tappa varmt vatten. Då kan ju det teoretiskt endast flöda varmt vatten via beredaren till 100%.

Får du med inblandning av kallvatten så blir ju förhållandet annorlunda. Kanske 80% VV & 20% KV som tillsammans då blir 55º ut till tappstället. Då får du ju med 60L extra vatten att duscha varmt i.

Sen blandar ju en bra termostatblandare ner detta ytterligare om man duschar i 40º vatten.

Men om du tappar t ex 35 grader vid tappstället så spelar det väl ingen roll om det först blandas ner till 55 grader vid beredaren eller om hela nedblandningen görs vid tappstället?

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag förstår tänket här, men man måste se det till helheten. Varje sak har sin plats. Även fast termostatblandaren ska göra sitt jobb så har blandningsventilen sitt uppdrag.

55º ska det vara ut på ledningen för varmvatten. Varmvattenberedaren ska vara inställd på minst 65º för att undvika bakteritillväxt. Även fast man inte tror att det går åt varmvatten på övriga anläggningen under tiden någon annan duschar så förbrukas det en hel del extra endå. Så själva duschtiden har även en parameter här.

Och sitter det en termostatblandare vid tappstället i fråga?!

Krilleman Krilleman skrev:
Jag förstår tänket här, men man måste se det till helheten. Varje sak har sin plats. Även fast termostatblandaren ska göra sitt jobb så har blandningsventilen sitt uppdrag.

55º ska det vara ut på ledningen för varmvatten. Varmvattenberedaren ska vara inställd på minst 65º för att undvika bakteritillväxt. Även fast man inte tror att det går åt varmvatten på övriga anläggningen under tiden någon annan duschar så förbrukas det en hel del extra endå. Så själva duschtiden har även en parameter här.

Och sitter det en termostatblandare vid tappstället i fråga?!
Nja, visst finns det kanske lite sidokällor men jag vidhåller att det är temperaturen i VVBn som avgör om den kan hålla 70 grader eller enbart 55 grader.;)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Självklart ska blandningsventilen finnas och fungera. Men så länge den släpper igenom tillräckligt varmt vatten så har den ingen praktisk påverkan på hur mycket tempererat vatten man kan tappa.

Dock kan det ju vara fel på den så att den blandar in för mycket kallvatten så tappvattnet blir för kallt innan det är slut i beredaren.

• Gilla
Fredric L
  • Laddar…
Ett sätt är att sätta in en mycket mindre beredare tex 30-55liter då kan ingen duscha länge och uppvärmningen på en sådan är mkt kortare (hade en 55liters beredare där vi bodde tidigare och den var i mista laget med 1 tonårsdotter och 1 son plus 2 vuxna men ingen upplevde något större problem)

• Gilla
yonna
  • Laddar…
hur mycket man än räknar och var man än blandar ut vattnet så komer 300l aldrig att räcka till så mycket mer än 10-12 minuters dusch per person om man vill ha 40-gradigt vatten. funkar inte blandningsventilen vid beredaren så ökar bara risken att man antingen fryser ihjäl i duschen eller att man skållar sig, det påverkar näppeligen mängden 40 gradigt vatten man kan krama ur. jag har inte hört att TS klagat över att det inte är varmt, utan klagomålet är att person 5 inte kan duscha tillräckligt länge...

återigen - börja med att byta till snålspolande munstycke i duschen och om inte det räcker - höj tempen i beredaren till 95 grader.behövs mer - fundera över en genomströmningsvärmare...

S
Vart tog TS vägen ?

Jag lutar åt att det kan vara blandningsventilen, av egen erfarenhet. Den fungerar så att om man har säg 75 grader från beredaren blandar termostaten in kallt vatten så temperaturen på utgående vatten blir 55 grader eller vad den är inställd på. När varmvatten tas ur beredaren ersätts det av kallvatten och dess temperatur sjunker och för att kompensera för det ska då termostaten i blandningsventilen strypa kallvattnet.

Om blandningsventilen kärvar fortsätter kallvattnet att blanda ut det allt svalare varmvattnet och utgående temperatur sjunker under 55 grader och det blir svalt i duschen fastän det finns gott om varmvatten kvar i beredaren. Kärvar också duschblandaren blir det snabbt mindre mysigt i duschen. Så kolla temperaturen på ingående och utgående på blandningsventilen är mitt första tips. En koll av duschblandaren skadar inte heller.

Hej igen alla.
Varmvattenberedaren är från när huset byggdes.
År 1981.
Har funkat bra tills nu.
Den har gjort sitt och behöver bytas.

Efter jag har läst tråden och diskuterat med sambon kommer vi nog att investera i en ny 300 liters bredare och snålspolande munstycke.

Killarna får duscha först och tjejerna sist men får göra av med all varmvatten som är kvar ;-)

Några bra råd om vilket märke man ska investera i?
Får gärna ha lite muskler och värmer upp vattnet lite snabbare.

Fantastisk med ett forum som detta och blev mycket överraskad över responsen.

Vi tackar så mycket

Linda och Saso

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
S
En liten sak till fabrikat och foto , kan vara intressant för andra på forumet
Om du känner på röret med röd markering under beredaren , så ska det vara hett hela tiden , är det hett
så är det hela den del som sitter under som bråkar ( blandningsarmaturen ) går att byta ( ca900:-)
Ä r det inte hett så kanske röret ini beredaren som går upp i topp gått av , då blir det snabbt kallvatten
och ett byte av beredaren måste till

• Gilla
Saso Och Linda
  • Laddar…
Men hallå! Jag skulle bli galen om nån står i duschen i 30min bara för att spola bort massa vatten! 300liter 60-70gr vatten är mycket duschvatten! Vi är 2 vuxna och 2 barn, vi har 47gr 220liter, brukar bli som kallast 35gr i botten på beredaren.

• Gilla
seniorkonsult och 1 till
  • Laddar…
Saso Och Linda Saso Och Linda skrev:
Några bra råd om vilket märke man ska investera i?
Får gärna ha lite muskler och värmer upp vattnet lite
Har en Nibe Eminent 100L som används sommartid när pannan är avstängd och den räcker för mig och min fru. En polare har en Nibe kompakt på 200L som hon kör hela året åxå nöjda.

Kompakt finns även på 300L...
Försedd med en komplett ventilutrustning med blandningsventil, avstängningsventil/backventil och säkerhetsventil med avtappningsfunktion. Termostaten är inställbar upp till 80 °C.
  • Volym: 300 liter
  • Korrosionsskydd: Rostfri
  • Uppvärmningstid till 80°C vid 1,0/3,0 kW:22,5/7,5 timmar

Du har inget värmesystem du kan koppla till den nya beredaren?

H Husqvarna220Ac skrev:
Men hallå! Jag skulle bli galen om nån står i duschen i 30min bara för att spola bort massa vatten! 300liter 60-70gr vatten är mycket duschvatten! Vi är 2 vuxna och 2 barn, vi har 47gr 220liter, brukar bli som kallast 35gr i botten på beredaren.
Precis. I dessa miljöhänsynstider kanske man bör ifrågasätta om det är en självklarhet att stå 30 minuter i duschen? Efter 5 minuter blir man ju inte renare hur länge man än står, utan det är ett rent slöseri. Sett över ett år blir det ju sjuka mängder vatten och el som går åt helt i onödan, men jag gissar att tjejerna kompenserar genom att delta i earth hour? ;)

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.