Jag har en gammal 3-fasmotor som jag hittat någon gång i min barndom. Hade inte 3-fas vid tillfället så blivit liggande. Tog tag i det idag, göra något med eller skrota.

Kopplade in den enligt:
Närbild på anslutningar i en gammal 3-fasmotor, med markerade kopplingspunkter L1, L2 och L3 i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorn startar och går jämt, inga oljud eller vibrationer. Dock drog den ca 900W vilket verkar mycket jämfört med typskylten. Körde motorn någon minut utan annan last än växellådan. Efter frånkoppling konstaterar jag motorn märkbart varm, inte het men kanske 35-40 grader.

Mätte faserna innan inkoppling, runt 60 ohm generellt men någon visade ungefär det dubbla.
Typskylt på en gammal 3-fasmotor från Württ Elektromotoren, visar specifikationer som IP54, 0.45kW, 1360 varv/minut, tillverkad i Tyskland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har jag kopplat motorn korrekt?
Är motorn kass?
 
Spontant tycker jag det ser ut som du har kopplat motorn för att användas i Norge och de delar av landet som har kvar 230 V 3-fas. Då använder man delta-koppling på din motor. Med 400 V 3-fas som i Sverige ska man ha Y-koppling för att spänningen över motorns lindningar ska bli den riktiga.
 
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Klart som korvspad att den blir varm och kanske bara tur att den inte brunnit i lindningen. Du kopplade säkert in den rakt av och helt fel. Blecken ligger för 230 V och dom ska ligga i Y, tvärs över dom 3 till höger eller vänster för 400 V. Då kan den användas till något, samt att ett motorskydd och strömbrytare ska till.
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar! Tänkte jag skulle d-koppla. Så fel jag hade. Får testa y-koppla och se om den alls funkar.

Helt rätt den är kopplad utan motorskydd osv, ville göra en funktionskoll först för att se om motorn alls är hel. Hamnar den i en faktisk applikation blir det med korrekta skydd, och inte en inkoppling som passar eller kanske tom. har för låg nivå att hamna i värsta elkopplingen-tråden.

Kopplas enligt följande bygling?
Elektrisk motoranslutning med synliga terminaler och märkning L1, L2, L3, visad för diskussion om korrekt inkoppling och funktionskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
Ett enkelt sätt att slippa göra detta fel är att titta på märkskylten. Den lägsta spänningen där är alltid den som motorn är lindad för. Det står 230V som lägsta. För att koppla en lindning över 230V ska motorn alltså y-kopplas som Jonas Erik säger.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ett enkelt sätt att slippa göra detta fel är att titta på märkskylten. Den lägsta spänningen där är alltid den som motorn är lindad för. Det står 230V som lägsta. För att koppla en lindning över 230V ska motorn alltså y-kopplas som Jonas Erik säger.
Tack för bra förklaring! Det känns ju rätt uppenbart när du säger det!
 
A
Ja blecken ska sitta så som du ritat med rött i inlägg #4.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Avlivningsförsöket misslyckades. Med korrekt koppling startade motorn och förbrukade istället ca 100W.

Hade ju lite hoppats att den var trasig så jag kunde köra den till Återbruket...

Nu vet jag i alla fall att den fungerar, så får fundera på om den ska avyttras eller fortsätta ligga som en bra att ha sak... Sitter en snäckväxel på och kedjekugg. Kanske behöver jag ett transportband någon stans om jag tänker riktigt hårt, inte riktigt sett behovet än...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Avlivningsförsöket misslyckades. Med korrekt koppling startade motorn och förbrukade istället ca 100W.

Hade ju lite hoppats att den var trasig så jag kunde köra den till Återbruket...

Nu vet jag i alla fall att den fungerar, så får fundera på om den ska avyttras eller fortsätta ligga som en bra att ha sak... Sitter en snäckväxel på och kedjekugg. Kanske behöver jag ett transportband någon stans om jag tänker riktigt hårt, inte riktigt sett behovet än...
Det blir ju en utmärk motor för ett hembyggt matarverk till en snickerimaskin. Funderar själv på att bygga något till planhyveln istället för kutterdrift.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det blir ju en utmärk motor för ett hembyggt matarverk till en snickerimaskin. Funderar själv på att bygga något till planhyveln istället för kutterdrift.
Funderade lite i samma banor, men där har jag redan en lösning med större potential: https://www.byggahus.se/forum/threads/matarverk-pa-rullbord.529350/post-5899803 om än det behöver lite fortsatt insats...
 
Motorn har säkert varit kopplad till en enfas frekvensstyrning, om den nu inte kommer från Norge.
 
Isakare Isakare skrev:
Motorn har säkert varit kopplad till en enfas frekvensstyrning, om den nu inte kommer från Norge.
Kopplingen var nog gjord av mig för en sådär 20 år sedan när jag försökte få igång den på 1-fas men saknade kondensator och gav upp sist...
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Såna där motorer med växelklåda är ganska dyra i inköp så den där skall du vara rädd om eller åtminstone se till att den kommer i händerna på någon som behöver den.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Och om du inte behöver den så vet jag en vars 3-fas motor till vedklyven givit upp 👋
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Och om du inte behöver den så vet jag en vars 3-fas motor till vedklyven givit upp 👋
Den räcker knappast till en klyv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.