Jag har en gammal 3-fasmotor som jag hittat någon gång i min barndom. Hade inte 3-fas vid tillfället så blivit liggande. Tog tag i det idag, göra något med eller skrota.
Kopplade in den enligt:
Motorn startar och går jämt, inga oljud eller vibrationer. Dock drog den ca 900W vilket verkar mycket jämfört med typskylten. Körde motorn någon minut utan annan last än växellådan. Efter frånkoppling konstaterar jag motorn märkbart varm, inte het men kanske 35-40 grader.
Mätte faserna innan inkoppling, runt 60 ohm generellt men någon visade ungefär det dubbla.
Har jag kopplat motorn korrekt?
Är motorn kass?
Kopplade in den enligt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorn startar och går jämt, inga oljud eller vibrationer. Dock drog den ca 900W vilket verkar mycket jämfört med typskylten. Körde motorn någon minut utan annan last än växellådan. Efter frånkoppling konstaterar jag motorn märkbart varm, inte het men kanske 35-40 grader.
Mätte faserna innan inkoppling, runt 60 ohm generellt men någon visade ungefär det dubbla.
Logga in
Skapa konto
Har jag kopplat motorn korrekt?
Är motorn kass?
Spontant tycker jag det ser ut som du har kopplat motorn för att användas i Norge och de delar av landet som har kvar 230 V 3-fas. Då använder man delta-koppling på din motor. Med 400 V 3-fas som i Sverige ska man ha Y-koppling för att spänningen över motorns lindningar ska bli den riktiga.
Klart som korvspad att den blir varm och kanske bara tur att den inte brunnit i lindningen. Du kopplade säkert in den rakt av och helt fel. Blecken ligger för 230 V och dom ska ligga i Y, tvärs över dom 3 till höger eller vänster för 400 V. Då kan den användas till något, samt att ett motorskydd och strömbrytare ska till.
Tack för snabba svar! Tänkte jag skulle d-koppla. Så fel jag hade. Får testa y-koppla och se om den alls funkar.
Helt rätt den är kopplad utan motorskydd osv, ville göra en funktionskoll först för att se om motorn alls är hel. Hamnar den i en faktisk applikation blir det med korrekta skydd, och inte en inkoppling som passar eller kanske tom. har för låg nivå att hamna i värsta elkopplingen-tråden.
Kopplas enligt följande bygling?
Helt rätt den är kopplad utan motorskydd osv, ville göra en funktionskoll först för att se om motorn alls är hel. Hamnar den i en faktisk applikation blir det med korrekta skydd, och inte en inkoppling som passar eller kanske tom. har för låg nivå att hamna i värsta elkopplingen-tråden.
Kopplas enligt följande bygling?
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ett enkelt sätt att slippa göra detta fel är att titta på märkskylten. Den lägsta spänningen där är alltid den som motorn är lindad för. Det står 230V som lägsta. För att koppla en lindning över 230V ska motorn alltså y-kopplas som Jonas Erik säger.
Tack för bra förklaring! Det känns ju rätt uppenbart när du säger det!A avh67f skrev:
Avlivningsförsöket misslyckades. Med korrekt koppling startade motorn och förbrukade istället ca 100W.
Hade ju lite hoppats att den var trasig så jag kunde köra den till Återbruket...
Nu vet jag i alla fall att den fungerar, så får fundera på om den ska avyttras eller fortsätta ligga som en bra att ha sak... Sitter en snäckväxel på och kedjekugg. Kanske behöver jag ett transportband någon stans om jag tänker riktigt hårt, inte riktigt sett behovet än...
Hade ju lite hoppats att den var trasig så jag kunde köra den till Återbruket...
Nu vet jag i alla fall att den fungerar, så får fundera på om den ska avyttras eller fortsätta ligga som en bra att ha sak... Sitter en snäckväxel på och kedjekugg. Kanske behöver jag ett transportband någon stans om jag tänker riktigt hårt, inte riktigt sett behovet än...
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Det blir ju en utmärk motor för ett hembyggt matarverk till en snickerimaskin. Funderar själv på att bygga något till planhyveln istället för kutterdrift.J JFrisk skrev:Avlivningsförsöket misslyckades. Med korrekt koppling startade motorn och förbrukade istället ca 100W.
Funderade lite i samma banor, men där har jag redan en lösning med större potential: https://www.byggahus.se/forum/threads/matarverk-pa-rullbord.529350/post-5899803 om än det behöver lite fortsatt insats...Johan Gunverth skrev:
Och om du inte behöver den så vet jag en vars 3-fas motor till vedklyven givit upp 👋