7 594 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
3-fas 63A till MÅNGA vanliga 230V utag
När det gäller festivaler alla arvika osvså gör man massor av koplingar på fasta markkablar och i ställverk. Dvs i högsta grrad fasta installationer och iom detta krävs behörighet och ansvarig
Det var ett tag sen jag räknade på sånt här men du kan räkna med att en lan användare gör av med ca 350-400 watt. På min tid räkte det med 300 men då var P2 och P3 toppmorderna.
Detta ger ca 6 användare per 230V 10A anslutning.
Vilket enligt mig ger följande dessign
Från 63A undercentral skulle jag 2x32A till två undercentraler, sen hänger jag på en 16A uc på varje UC32. Se bara till att alla 16 och 32 A uc blir av "handväskemodellen".
Detta ger då 12St 230V 10A grupper. Behövs det någon till så brukar det finnas några 230V 10A i UC63:an också
Förresten: får man inte köra 16A på 1,5 kvadrat så länge det just är lös sladd och inte fast installation ?
Detta ger ca 6 användare per 230V 10A anslutning.
Vilket enligt mig ger följande dessign
Från 63A undercentral skulle jag 2x32A till två undercentraler, sen hänger jag på en 16A uc på varje UC32. Se bara till att alla 16 och 32 A uc blir av "handväskemodellen".
Detta ger då 12St 230V 10A grupper. Behövs det någon till så brukar det finnas några 230V 10A i UC63:an också
Förresten: får man inte köra 16A på 1,5 kvadrat så länge det just är lös sladd och inte fast installation ?
En sak som nämnts men inte getts tillräckligt uppmärksamhet i tråden är antalet jordfelsbrytare! En standard 30 mA jordfelsbrytare skulle jag inte lasta med mer än runt 10 datorer eftersom avstörningskondensatorerna i nätaggregaten ger en viss jordström. Helst hade man alltså velat köra en jordfelsbrytare per enfasgrupp! Jag har för mig att Dreamhack kör med enfas 10 A personskyddsautomat till varje handfull datorer just på grund av läckströmmarna.
Vill man jordfelsskydda trefasledningarna kan detta göras med en 3-500 mA jordfelsbrytare. Helst en selektiv variant med fördröjd utlösning.
Vill man jordfelsskydda trefasledningarna kan detta göras med en 3-500 mA jordfelsbrytare. Helst en selektiv variant med fördröjd utlösning.
Klicka här för att svara