J Jake_Styles skrev:
Skruva loss allt. Kolla om låscylindern funkar bra, gissar att den gör det. Byt låskistan. Hade sammaproblem men där det även strulade med vredet på insidan.
Det är (extrem) stor skillnad mellan TS symtom och dina symtom.
Hos dig strulade även vredet på insidan, det gör det inte hos TS.

Och återigen, man ser tydligt i TS video att det är cylindern som strular.

• Gilla
JeffBeck och 1 till
  • Laddar…
I början funkade vredet på insidan för att senare börja strula också. Du får gärna förklara vad det är som gör att det är "extrem skillnad".

• Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
Cecilia Carlsson Cecilia Carlsson skrev:
Du kan även beställa ny låscylinder utifrån ID-numret på nyckeln. Ofta billigare än att byta samtliga lås om man har fler lås med samma nyckel.
Exakt, med hjälp av "numret" på baksidan av cylindern eller numret på nyckel så kan en "riktig" låssmed (ej "klack & låsbar") göra en ny cylinder med samma kodning.

Vissa nyckel-/cylindertyper är "kopieringsskyddade" och då måste man vara registrerad ägare för att kunna få ut nya nyckeln/cylindern. I TS fall så är det ingen kopieringsskydd nyckel-/cylindertyp.
Tex ASSA D12 är kopieringsskyddad.

Vid beställning av ny cylinder så gäller det att välja rätt medbringare, låstyp, mm.

https://www.nyckelbutiken.se/las/lascylindrar/assa-700/assa-lascylinder-701.html
https://www.nyckelbutiken.se/mc.html

• Gilla
JeffBeck och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Om du skruvar ur låset själv och åker till låssmeden är kostnaden relativt låg.
hade problem med ett assa lås efter ca fem år. gick inte heller att låsa upp utan man fick lirka och och lirka. tog låss det och åkte till låssmeden. han sa "vi renoverar inte vi byter!". bytte till ett nytt men skruvade isär det gamla. en liten fjäder hade gått av så det borde egentligen gått att laga

• Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
Beställ en ny låscylinder på nätet, enkelt och snabbt. Att anlita ortens låsfirma kostar skjortan

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Beställ en ny låscylinder på nätet, enkelt och snabbt. Att anlita ortens låsfirma kostar skjortan
Hur mycket?

Har haft liknande fel på min ytterdörr, men där var det inte cylindern som krånglade utan det var en del inuti låskistan som gått sönder. Blev byte av låskistan. Tyvärr hände samma sak ca 5 år senare, bägge var Assa-kistor (samma modell).

Farstatjej90
G G.L. skrev:
Jag håller med och gör det mesta själv men efter att jag ordnade låset till min grind har jag viss respekt för lås. Det tog rätt lång tid att få rätt även med forumets hjälp.....
Jag kan förstå att man ber om hjälp med lås. Det är mycket som kan krångla. Kanske inte med just detta, men i allmänhet med lås...

• Gilla
  • Älska
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Nyckeln kan vara utsliten, prova men en reservnyckel.

• Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
L limaja skrev:
Nyckeln kan vara utsliten, prova men en reservnyckel.
Det har jag gjort. Vi har 2 andra reservnycklar och inga av de funkar. Men tack för förslaget ändå!

1 123abc skrev:
Börja med att rengöra låscylindern med assa låsspray och se om det hjälper.
Det är även ganska troligt att det beror på slitage och då köper du en ny låscylinder eller tar med låscylindern till en låssmed för omläggning.
Har du utfört något underhåll i låscylindern?
30 betyder endast att låshuset 8765 är OSYM.
123abc, du frågade om jag har utfört något underhåll i låscylindern. Inte mer än att spraya låsspray in i låscylindern lite då och då. Vad mer ska man göra för underhåll på ett lås? Nyfiken.

Claes Sörmland
Men hur är det möjligt att denna cylinder är 3 år gammal. Jag skulle gissa på snarare 30 år gammal i det där skicket.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Den där cylindern ser inte ut att vara 3 år gammal..

Ang. Låsringen: om du tar bort den kommer innercylindern att följa med när du drar ut nyckeln och överstiften kommer fastna där låsringen sitter nu.
Rekommenderar inte att plocka isär den ifall du inte räknar med att kasta den..

Ta med cylindern till en låssmed som renoverar den, kostnad cirka 500-1000:-.
Om du bara 1 dörr med samma nyckel, köp en Assa d13 med 3 nycklar istället, cirka 600:-

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
S Stnbkn skrev:
Den där cylindern ser inte ut att vara 3 år gammal..

Ang. Låsringen: om du tar bort den kommer innercylindern att följa med när du drar ut nyckeln och överstiften kommer fastna där låsringen sitter nu.
Rekommenderar inte att plocka isär den ifall du inte räknar med att kasta den..

Ta med cylindern till en låssmed som renoverar den, kostnad cirka 500-1000:-.
Om du bara 1 dörr med samma nyckel, köp en Assa d13 med 3 nycklar istället, cirka 600:-
Du har rätt.har kollat genom gamla kvitton. Handtaget är ca 3-4 år gammalt. Låscylindern är från 2011 eller så. 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.