Hej!

Har ett Assa Abloy 30 (?) dörrlås till entrédörren som har ett problem. Tror problemet sitter I låscylindern tillsammans med nyckeln. Låset är ca 3 år gammalt.

Inget problem att låsa själva låset med nyckeln (utifrån), men plötsligt för några dagar sen går det inte att låsa UPP dörren med nyckeln. Låset har låst sig (!), om ni förstår vad jag menar.

Låset funkar helt ok innefrån, det går att båda låsa och låsa upp det. Men utifrån har låscylindern slutat att funka när man ska låsa UPP låset.

Har inkluderat några bilder och ett par videoklipp. Vet inte modellnumret på låset, det står bara “30” på själva låskistan. Hur kan man ta reda på numret?

TACKSAM för allt råd och förslag.

Jeff

• Dörrlås av märket Assa Abloy med en nyckelcylinder och en dörrhandtag på en vit trädörr med röda kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ASSA ABLOY dörrlås på röd dörr, med problematisk låscylinder från utsidan, text "ASSA" och "SCD" synlig på låshuset.
    Skapa konto
  • Rött dörrlås med nyckel i låscylindern på en öppen dörr, synlig del av dörrkarmen och golvet.
    Skapa konto
  • Rött entrédörrslås från Assa Abloy med synlig låscylinder och dörrhandtag.
    Skapa konto
  • Rött dörrkarmslåshus med ett Assa Abloy-lås som visas med två silverfärgade dörrhandtag och inskription "ASSA".
    Skapa konto
Rengör/smörj cylindern med ASSA låsspray, bör göras två gånger per år.
Felet sitter i själva cylindern, stiften fastnar ibland pga smuts mm.

• Gilla
JeffBeck och 6 till
  • Laddar…
kan oxså vara att vredet har hamnat i fel läge

• Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
Börja med att rengöra låscylindern med assa låsspray och se om det hjälper.
Det är även ganska troligt att det beror på slitage och då köper du en ny låscylinder eller tar med låscylindern till en låssmed för omläggning.
Har du utfört något underhåll i låscylindern?
30 betyder endast att låshuset 8765 är OSYM.

• Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Tack för era förslag.
Jag har köpt en ny Assa låsspray och sprutat in jättemycket spray i själva låset (var man stoppar in nyckeln). Det hjälpte tyvärr inte.

Har ni andra förslag? @tergo hur kan vredet plötsligt har hamnat i fel läge? Den funkar helt ok inifrån.

Fattar inte hur låset kan gå sönder efter bara 3 år...

Blir lite sur när jag tänker vad en låssmed kommer kosta..:-(
Jeff

J JeffBeck skrev:
Blir lite sur när jag tänker vad en låssmed kommer kosta..
Om du skruvar ur låset själv och åker till låssmeden är kostnaden relativt låg.

• Gilla
JeffBeck och 4 till
  • Laddar…
Köp en ny cylinder och byt själv.

• Gilla
JeffBeck och 2 till
  • Laddar…
J JeffBeck skrev:
Jag har köpt en ny Assa låsspray och sprutat in jättemycket spray i själva låset (var man stoppar in nyckeln). Det hjälpte tyvärr inte.
Hur gjorde du?

Spreya, i & ur med nyckeln några ggr, torka av, i & ur några ggr igen, torka av.
Eventuellt upprepa några gånger.

Kan hjälpa om du tar bort cylindern och håller den upp å ner när du spreyar och för i & ur nyckeln.

• Gilla
Agplus och 3 till
  • Laddar…
J JeffBeck skrev:
Tack för era förslag.

Har ni andra förslag? @tergo hur kan vredet plötsligt har hamnat i fel läge? Den funkar helt ok inifrån.

Blir lite sur när jag tänker vad en låssmed kommer kosta..:(
Jeff
Bry dig inte om vredets läge då ditt fel inte beror på det.
Den vanligaste orsaken till att en låscylinder slutar fungera på kort tid är att någon underhåller med fel medel.
Finns ingen orsak att ringa ut en låssmed då du kan byta låscylindern själv?
Går nycklarna endast till denna dörren?

ASSA låsspray används för att göra rent en låscylinder samt lämna en glidyta på detaljer.
Gör som @Demmpa beskriver.
Spraya in en lite dusch med assa spray låscylindern, för in nyckeln och försök vrida runt, dra ur nyckeln och torka av den på lite hushållspapper. för in nyckeln och återupprepa till det inte längre blir skitigt på pappret när du torkar av nyckeln.
Om det blir för tort så spraya in en ny dusch med assa spray, överdriv inte med assa spray då det endast är slöseri.

• Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Vet inte hur det är nuförtiden, men tidigare kunde man vrida in- och utsidan ”fel” och få det resultatet.

Tog man loss vredet och sedan låscylindern, så såg man en pil på vardera in- respektive utsidan av låskistan. Vid ”krysset” där cylindern skruvas fast och medbringarpinnen går in.
Pilarna på var sida skulle båda peka uppåt när man monterade cylinder och vred.

Om det fungerat tidigare och plötsligt slutat fungera, så kanske medbringaren blivit sliten och hoppat över, så pilarna hamnat i otakt.

• Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
G Grindstolpe skrev:
Vet inte hur det är nuförtiden, men tidigare kunde man vrida in- och utsidan ”fel” och få det resultatet.

Tog man loss vredet och sedan låscylindern, så såg man en pil på vardera in- respektive utsidan av låskistan. Vid ”krysset” där cylindern skruvas fast och medbringarpinnen går in.
Pilarna på var sida skulle båda peka uppåt när man monterade cylinder och vred.

Om det fungerat tidigare och plötsligt slutat fungera, så kanske medbringaren blivit sliten och hoppat över, så pilarna hamnat i otakt.
Man ser i videon att det inte går att vrida nyckeln det minsta lilla åt höger efter att nyckeln har satts i, det tyder på att stiften blockerar.

TS låser med nyckeln och ska sen låsa upp direkt utan att ha rört vredet på insidan. Det du tänker på kan hända om man låser med vredet på insidan och ställer vredet i specifik position, då blockerar vredet låscylindern men det brukar inte vara direkt utan efter en liten bit.

• Gilla
JeffBeck och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Man ser i videon att det inte går att vrida nyckeln det minsta lilla åt höger efter att nyckeln har satts i, det tyder på att stiften blockerar.

TS låser med nyckeln och ska sen låsa upp direkt utan att ha rört vredet på insidan. Det du tänker på kan hända om man låser med vredet på insidan och ställer vredet i specifik position, då blockerar vredet låscylindern men det brukar inte vara direkt utan efter en liten bit.
Om stiften blockerar, då borde det väl inte gå att vrida åt något håll?
Det är väl inte så att det sitter olika stift åt höger respektive vänster.

Men ja, jag blandar nog ihop det.

• Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
Det kan vara så att kanten på stifthålen är liite slitna för vänstervarv men inte för högervarv.

Det kan vara så att stiften, som snurrar med runt, kan luta lite åt ena hållet som gör att det blir lättare/svårare åt en/andra hållet.

• Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
J JeffBeck skrev:
Tack för era förslag.

Blir lite sur när jag tänker vad en låssmed kommer kosta..:(
Jeff
Skruva loss allt. Kolla om låscylindern funkar bra, gissar att den gör det. Byt låskistan. Hade sammaproblem men där det även strulade med vredet på insidan.

Redigerat:
  • Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
Du kan även beställa ny låscylinder utifrån ID-numret på nyckeln. Ofta billigare än att byta samtliga lås om man har fler lås med samma nyckel.

• Gilla
JeffBeck och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.