4 150 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
3+1 fas uttag
Hej! I min nyinköpta snickerilokal finns gott om 3-fas uttag ( som används till maskiner). Men däremot finns det väldigt dåligt m 1-fas uttag. 3-fas uttagen är av den gamla platta (semko?) typen och ska därför bytas (av en elektriker). Ska träffa honom nästa vecka o ställa frågor, men tänkte förbereda mig genom att kolla lite med er här först.
Vad anser ni om att byta 3-fas uttagen till en variant som också har ett 1-fas uttag inbyggt? Det skulle ge mig ca 10 st 1-fas uttag till i lokalen, vilket vore mycket välkommet. Finns det någon nackdel m detta?
Vad anser ni om att byta 3-fas uttagen till en variant som också har ett 1-fas uttag inbyggt? Det skulle ge mig ca 10 st 1-fas uttag till i lokalen, vilket vore mycket välkommet. Finns det någon nackdel m detta?
Kombiuttagen är ju praktiska, men inte lämpliga om man vill mata något som drar mycket ström samtidigt som man använder trefasmaskinen som är inkopplad till samma uttag.
I min "verkstad" har jag kombiuttag som matar byggsågen med trefas, men spånsugen är ansluten till ett enfasuttag som ligger på en egen säkring. Anledningen är givetvis att kombiuttaget inte räcker till för både såg och sug.
Jag har därför kompletterat mina 3-4 16A kombiuttag med ett antal dubbla enfasuttag vilka alla är också är säkrade 16A via separata säkringar, dvs de ligger inte på samma grupper som 3-fasuttagen.
Så, i korthet, kombiuttagen är smidiga, men sätt även upp ett antal dedicerade enfas VU säkrade 16A.
I min "verkstad" har jag kombiuttag som matar byggsågen med trefas, men spånsugen är ansluten till ett enfasuttag som ligger på en egen säkring. Anledningen är givetvis att kombiuttaget inte räcker till för både såg och sug.
Jag har därför kompletterat mina 3-4 16A kombiuttag med ett antal dubbla enfasuttag vilka alla är också är säkrade 16A via separata säkringar, dvs de ligger inte på samma grupper som 3-fasuttagen.
Så, i korthet, kombiuttagen är smidiga, men sätt även upp ett antal dedicerade enfas VU säkrade 16A.
Elsäkerhetsmässigt finns det en issue.
Trefas/chuko-kombi-uttag betyder att det är blandat 1 fas och trefasbelastningar på samma säkringsgrupp.
Det betyder att man kan tro att man slagit av alla ström med bara en fassäkring vid en kontrollmätning och sen råka få ström i sig bakvägen via en ansluten trefasmaskin.
Detta kan undvikas genom att sätta trepolig automatssäkring, som då tvingar en att slå av alla faser.
Att ha JFB är ju också ett ökat skydd, inte 100% men mycket bättre än inget alls.
Men sen tycker jag att just dessa uttag inte ger samma fara, då det är ganska uppenbart att enfasuttaget är matat via trefas.
Men vill man göra det väldigt väldigt korrekt så bör man som sagt sätta trepolig säkring.
Trefas/chuko-kombi-uttag betyder att det är blandat 1 fas och trefasbelastningar på samma säkringsgrupp.
Det betyder att man kan tro att man slagit av alla ström med bara en fassäkring vid en kontrollmätning och sen råka få ström i sig bakvägen via en ansluten trefasmaskin.
Detta kan undvikas genom att sätta trepolig automatssäkring, som då tvingar en att slå av alla faser.
Att ha JFB är ju också ett ökat skydd, inte 100% men mycket bättre än inget alls.
Men sen tycker jag att just dessa uttag inte ger samma fara, då det är ganska uppenbart att enfasuttaget är matat via trefas.
Men vill man göra det väldigt väldigt korrekt så bör man som sagt sätta trepolig säkring.
Tack för din input. Kör väl inte så jättekraftiga maskiner 1-fas... Men klart det kan ju bli dammsugare+stor fräs à 1200+2200w....eller 3200w varmluftspistol. Hur räknar man ut lämplig maxbelastning på 1-fas uttaget?mycke_nu skrev:Kombiuttagen är ju praktiska, men inte lämpliga om man vill mata något som drar mycket ström samtidigt som man använder trefasmaskinen som är inkopplad till samma uttag.
Tack för din input! Jfb ska installeras i vilket fall. Det är gamla diazed-säkringar så trepoängare säkring går ej (eller finns det ngn sådan variant?)Mikael_L skrev:Elsäkerhetsmässigt finns det en issue.
Inser också att det är viktigt m motorskydd om man kör endas o trefas samtidigt om säkringen går på bara en fas
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Dividera trefasmaskinens effekt med 3, detta ger effekten per fas. Sedan kan du helt enkelt addera effekten hos enfasmaskinen. Summan ska hålla sig under 3.6 kW för 16 A.
Detta är inte 100% rätt, men mer än tillräckligt.
Detta är inte 100% rätt, men mer än tillräckligt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Japp, JFB är ett måste för det finns ytterligare en fälla om du har enpoliga säkringar, och det är att vid ett fel i enfasutrustningen även när säkringen som matar den enpoliga utrustningen går, så kan denna bakmatas genom en påslagen trefasutrustning. Denna bakmatning sker ju genom maskinen, med högre impedans vilket gör att utlösningsvillkor osv. ligger i riskzonen. (http://www.elektriskanamnden.nu/Med...ombiuttag.pdf&MediaArchive_ForceDownload=true)Daniel_N skrev:
Så man borde ha både trepoliga dvärgbrytare (för fas-nolla) och trepolig jordfelsbrytare (för fas-jord) för att vara helt säker.
Nu kan man ju diskutera hur sannolikt just det här scenariot är, men man skall i alla fall vara medveten om problemet.
Även om det är en kostnad hade jag nog i ditt fall dragit fram separat 230V-matning till ett antal uttag runt om i lokalen. Fördelen är då att du kan sätta uttag med fyra brunnar (du slipper grendosor) och att du kan få dem där du vill ha dem. Kostar lite mer men din elektriker kanske tycker det är OK att du klamrar kabeln själv? Råkar även veta att det finns skapliga möjligheter att förlägga nydragen el ut mot väggarna i din lokal.
Jag hade övervägt att dra ut säg tre grupper á 16A och därmed förlagt 2,5mm^2. Du behöver ju ändå inte överdriva antalet grupper, dra en till varje vägg eller något och splitta dem snyggt i kopplingsdosor ner mot varje uttag.
Jag hade övervägt att dra ut säg tre grupper á 16A och därmed förlagt 2,5mm^2. Du behöver ju ändå inte överdriva antalet grupper, dra en till varje vägg eller något och splitta dem snyggt i kopplingsdosor ner mot varje uttag.
Är det ett relevant scenario att man inte bryter alla säkringar innan man undersöker och skruvar i ett trefasuttagMikael_L skrev:Elsäkerhetsmässigt finns det en issue.
Varför skulle man få ström i sig genom att kontrollmäta?
Redigerat:
Skruvar man inte ut alla säkringar i en blandad enfas och trefas-grupp så är man inte säker på att slippa elchock även om man just innan kontrollmätt spänningen.Per72 skrev:
Strömmen i en trefasapparat matas nämligen bakvägen till den brutna fasen, om den plötsligt slås på under arbetets gång.
Men just dessa kombinerade trefas + enfas-uttagen är lite speciella. De flesta bör inse att det finns tre säkringar som matar dessa. Men då detta inte är helt säkert så är det alltså bättre att de matas via en trepolig säkring, som garanterar att man slår av alla ström innan arbete på gruppen ifråga.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Och detta händer som sagt lika bra om det blivit något fel så att enfasutrustningen bränt sin säkring. Om trefasutrustningen är på/slås på, så bakmatas enfasprylen. Beroende på vad det är för trefasgrej så är det inte säkert att felet i enfasaparaten räcker till för att lösa de andra bakmatande säkringar.Mikael_L skrev:
Så har man en diazedcentral med trefas/enfasgrupper så skadar det inte att vara extra tydlig i gruppförteckningen, och tom märka upp gruppen på centralen så att det blir tydligt att de hör ihop och alla skall brytas samtidigt.
Bakmatning via en trefasmaskin till en felaktig enfasmaskin kan pågå i oändlighet eftersom strömmen reduceras av trefasmaskinen ( elementet) till en ström som ligger under säkeringens märkström.
En annan risk är att man mäter i enfasuttaget och konstaterar spänningslöshet. Efter en stund har trycket i t.ex kompressorn sjunkit så att ''tryckströmbrytaren'' försöker att starta kompresorn, då bakmatas plötsligt det ''spänningslösa'' uttaget.
Det är sådana problem man undviker md n trepolig automatsäkring.
En annan risk är att man mäter i enfasuttaget och konstaterar spänningslöshet. Efter en stund har trycket i t.ex kompressorn sjunkit så att ''tryckströmbrytaren'' försöker att starta kompresorn, då bakmatas plötsligt det ''spänningslösa'' uttaget.
Det är sådana problem man undviker md n trepolig automatsäkring.
Klicka här för att svara