Tjena!
Tänkte bygga in två högtalare i väggen i min blivande musik/tv hörna.
Hur får jag bäst ljud billigast?
Vad är grejen med inbyggnadshögtalare?
Kan man inte lika gärna köpa lösa element eller bilhögtalare och bygga in?
Hur ska jag tänka och vad ska jag tänka på?

Inbyggnadshögtalare är ofta större än bilhögtalare och har ofta clips som gör det enkelt att montera dem på en gipsskiva. Bilhögtalare kommer att innebära mycket mera meck.

Högtalare tar mycket plats. Grejen med inbyggda högtalare är att de "försvinner".

Räkna med att du behöver en subwoofer också om du vill ha bra ljud, inbyggnadshögtalare har ofta klen bas då de är små. Du kan bygga in en baslåda.

Besök gärna en BRL, de är bra på inbyggnadsljud.

Väggen är inte byggd än så regla och meka för att få fast andra högtalare är inga problem. Inbyggnads verkar ju också vara öppna bakåt så då måste det ju bli samma sak fast billigare med att köpa vanliga element bara? Eller är det nåt mer som gör dom ideala för väggar än monteringen?

Jag är ute på jäkligt svag is här, men jag tror att bilhögtalare behöver en låda för att låta bra. Den lådan ska vara anpassad efter högtalarelementen. Det blir nog svårt att göra i en vägg. Bygger du dessutom med bara gips så kommer det bli en enorm resonanslåda.

Har börjat klura på att köpa vanliga högtalare (med lådor) och bygga in i väggen. Eller element och bygga egna lådor i plywood. Väggen går att bygga upp till 30cm djup. Ska leta lådritningar och kolla vad som verkar rimligast.

Bortser man ifrån ljudet som kan bli bra eller dåligt med alla varianterna så är det utseende och smidigheten som är det bästa med "riktiga" inbyggnadshögtalare.

När jag monterade mina takhögtalare så sågade jag upp hålet med sticksågen, tryckte upp högtalaren i hålet tog en skuvmejsel och fällde ut fästena sedan tryckte jag dit gallret.
Högtalaren byggde ca 1mm i anslutningen till taket och syns inte om man inte letar, ram och galler är dessutom övermålningsbara om man vill göra det ännu mer diskret.

Skall du montera ett vanligt element på samma sätt bygger ju bara sargen upp emot en centimeter och behöver skruvas fast i något som oftas bara är gips och skall sedan täckas med någon form av galler, monterar man det ifrån
andra sidan så kan man aldrig plocka ur elementet när väggen är klar.
Bygger man väggen ifrån grunden kan man givetvis hitta på varianter för att försänka elementet och ett galler som ligger i linje med väggen men frågan är om det är värt arbetet som krävs för att få det snyggt.

Det började som en kul grej med en idé om små högtalare i väggen. Nu har jag börjat prata med en dj kompis som har 15" element liggandes. Finns bara en sak som kan stoppa mig! Min sambo. Och det gör hon jämt :-(

salbo skrev:
Har börjat klura på att köpa vanliga högtalare (med lådor) och bygga in i väggen. Eller element och bygga egna lådor i plywood. Väggen går att bygga upp till 30cm djup. Ska leta lådritningar och kolla vad som verkar rimligast.
En färdig högtalare är ju lättare att få bra ljud ur direkt, har själv planer på att sätta in ett par rejälare "färdiga" högtalare i kattvinden och göra ett hål med tygfront i väggen så det blir som inbyggnads.

Men detta kräver ju utrymmen som oftast inte finns i vanliga väggar.

Enda fördelen med inbyggnadshögtalare är att de försvinner. Ljudet brukar duga till att lyssna på nyheterna, inte mer.

Fotografen skrev:
Enda fördelen med inbyggnadshögtalare är att de försvinner. Ljudet brukar duga till att lyssna på nyheterna, inte mer.
Då har du inte lyssnat på bra inbyggnadshögtalare, t.ex. SpeakerCraft.

Till TS, Mediamarkt brukar ha Canton högtalare som är rätt bra. Annars får du både JBL och Canton från Amazon.de till bra priser.

• Gilla
Earplugged
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Köper du dessa ifrån Biltema så har du helt rätt....
Vit inbyggnadshögtalare för takmontering med synliga element och galler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köper du dessa så har du helt fel.. :-)
Inbyggnadshögtalare med tre element och en tweeter, bredvid sin vitgrå front.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbyggnadshögtalare kan låta fantastiskt bra men det är helt sant att det är billigare och enklare att få bra ljud ur en vanlig golvhögtalare.

Jo, jag vet att finns grejer men speciallösningar vill gärna ha en större plånbok.
Sen misstänker jag att ett par golvare, välplacerade i ett rum hyfsat fritt från reflexer, trots allt låter bättre. Åtminstone mätt i ljud/krona.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.