Om jag skulle ändra på något i lgh jag har byggt så är det:

Separat vatten avläsning på varje lgh (man blir tokig när man hör hur det spolar och spolar och spolar i duschen :) )

Motorvärmare gå på lghströmen ev. med ett av/påslag vid tex ytterdörr (glöm inte att skriva in det och att ev. elgolvvärme går på hyresgästens elmätare i hyreskontrakt)

Byt alla tappvattenrör, avloppsrör och om du kan även värmerören, byter du även all el så får du ett nybyggnadsår från försäkringsbolaget.
Kolla med FB om du inte kan få försäkra fastigheten till tex 3miljoner till att börja med (då får du 3miljoner i handen om det brinner ner istället för att dom bygger upp det, vilket kostar betydligt mer och försäkringen är billigare) men då får du betala allt vad gäller byggnaden och bortforsling.
 
Lagfarten för AB kostar 4,25% så du vet. Sen vill du inte hålla på att renovera i ett AB för du vill inte ha underskott i bolaget, bänta tills du renoverat klart och kvittat sina underskott i den enskilda firman innan du flyttar över.
 
... dessutom är vinstskatten för fastigheter högre i ett AB vid en försäljning.
 
Vilket som är bäst - jag vet inte? Men TS skriver ju att han har ett annat arbete 08-16. Då är det väl inte skattemässigt jättebra att ha det som privatperson. Kommer ju skatta upp hela intäkten, väl?
Kanske slipper det i enskild firma?
 
som huggan skriver så kommer det att gå med ordentligt minus de första åren, pga renoveringarna men underskottet kommer minska med tiden och skatten på vinsten öka när underskottet är borta

Vad som är bäst vet jag inte men säljer man fastigheten så kommer skatten räknas på försäljning - inköp = vinst och 33%skatt, renoveringskostnaderna är redan dragna. Så det kan bli duktigt med skatt om man renoverat och fått upp värdet på huset... Finns sätt att komma runt det på laglig väg men då måste man planera lite
 
Tror inte skatteverket går med att du hyr ut detta privat utan kommer beskatta som att du driver verksamhet.
 
huggan skrev:
Tror inte skatteverket går med att du hyr ut detta privat utan kommer beskatta som att du driver verksamhet.
Har ingen som helst betydelse. Det viktiga är att bokföring finns och är korrekt. Du kan äga i eget namn (=enskild firma), HB,KB eller AB. Vad som skiljer är vinstskatter och lite andra skatteregler men detta har inget med själva uthyrning och ägande av fastigheten att göra.
 
Tråden har tagits över av den ekonomiska biten mer än själva projektet i sig självt. Men jag ska försöka reda ut de frågeställningar som varit,

Nej, vi har det inte i ett AB, huset köpte vi privat och ägs 50/50 mellan min sambo och mig (som privatpersoner).

Elabonnemang finns bara ett för stunden, dvs. om enbart en lägenhet skulle hyras ut så skulle jag inte ha några som helst fasta kostnader utöver ett och på så vis ändå kunna driva runt fastigheten på ett plus minus noll resultat. Personen som bor i den lägenheten har bott där i 17 år, och i teorin så kunde jag struntat i allt, detta i och med att han anser sig lite vaktmästare och pular med lite allt möjligt. Detta är dock ABSOLUT INTE min tanke, utan jag vill renovera på en sådan nivå att jag sparar in på utgifterna (bättre isolering, vitvaror osv) och på samma gång ger fastigheten en värdeökning att jag kan sälja fastigheten med vinst (om det skulle bli så, i andra hand) men i första hand ges utrymme för en skälig hyreshöjning. Det är alltså inget himpaimpa projekt utan en första satsning som jag hoppas ska bana väg för fler projekt i framtiden.

Sen angående bokföring osv vill jag ju givetvis göra allting rätt, därför har jag kommit i kontakt med både folk här på forumet som har personlig erfarenhet av sådana här projekt, samt redovisningsfolk som kan hjälpa mig mer i verkligheten.

Nu inväntar jag svar på offerterna, har även börjat mängda materialåtgången åt renoveringen av de båda tomma lägenheterna och kommer även se över planlösningen för att se utifall man kan ändra den till något bättre.

Uppdateringar kommer fortlöpande, trevlig kväll! :)
 
Och givetvis tar jag tacksamt emot alla tankar, ideer och åsikter om allt som kan röra detta projekt. Kunskap kan man aldrig få för lite utav, ju mer desto bättre :)
 
nino skrev:
Om jag skulle ändra på något i lgh jag har byggt så är det:

Separat vatten avläsning på varje lgh (man blir tokig när man hör hur det spolar och spolar och spolar i duschen :) )

Motorvärmare gå på lghströmen ev. med ett av/påslag vid tex ytterdörr (glöm inte att skriva in det och att ev. elgolvvärme går på hyresgästens elmätare i hyreskontrakt)

Byt alla tappvattenrör, avloppsrör och om du kan även värmerören, byter du även all el så får du ett nybyggnadsår från försäkringsbolaget.
Kolla med FB om du inte kan få försäkra fastigheten till tex 3miljoner till att börja med (då får du 3miljoner i handen om det brinner ner istället för att dom bygger upp det, vilket kostar betydligt mer och försäkringen är billigare) men då får du betala allt vad gäller byggnaden och bortforsling.
Jag gillar verkligen dina tankar och idéer kring detta, jag ska ta det i åtanke när jag går igenom alltihopa, är som du säger, när man ändå har allt upprivet är det ju lika bra att göra allting ordentligt :)
 
Ursäkta att jag drog iväg tråden kring frågan om ägande. Hyr bara ut delvis i ett par av mina fastigheter och tycker frågan är intressant hur andra gör.

Hur som. Hur mycket kommer du att göra själv?
Har du mätt med värmepistol vad förlusten är och möjlig vinst med tilläggsisolering? Fastigheten ser ju ut att ha extremt lite fönster för övrigt så förlusterna är väl inte så stora.
 
Ja vi byggde på och när övervåningen var klar och vi skulle ändra till vanlig försäkring så frågade dom om värmesystemet var utbytt också men det var det inte....
Annars hade vi fått huset byggt 70 år senare i försäkringspapperen, så det var lite surt
 
Jugend skrev:
Ursäkta att jag drog iväg tråden kring frågan om ägande. Hyr bara ut delvis i ett par av mina fastigheter och tycker frågan är intressant hur andra gör.

Hur som. Hur mycket kommer du att göra själv?
Har du mätt med värmepistol vad förlusten är och möjlig vinst med tilläggsisolering? Fastigheten ser ju ut att ha extremt lite fönster för övrigt så förlusterna är väl inte så stora.
Inga problem, tycker själv den biten är riktigt intressant, två bra ideer och lösningar bör ju ge en riktigt bra lösning, dvs. information och inspiration får man aldrig nog av ;)

Jag ska försöka göra så mycket som möjligt själv. Kommer riva ut allting och regla upp den nya stommen själv, sen ska de dit och dra elen (fått prisbild idag på 35.000 inkl rot för komplett nydragning) sen sätta tätt och då får målare/vvs/kakel/el komma dit igen. Sen gör antingen jag själv eller någon annan slutklämmen såsom lister, innedörrar osv.

Nej, har inte någon sådan kamera, men funderat på att hyra en och kolla läget. Om inte annat av ren nyfikenhet :)
 
hyweu skrev:
Inga problem, tycker själv den biten är riktigt intressant, två bra ideer och lösningar bör ju ge en riktigt bra lösning, dvs. information och inspiration får man aldrig nog av ;)

Jag ska försöka göra så mycket som möjligt själv. Kommer riva ut allting och regla upp den nya stommen själv, sen ska de dit och dra elen (fått prisbild idag på 35.000 inkl rot för komplett nydragning) sen sätta tätt och då får målare/vvs/kakel/el komma dit igen. Sen gör antingen jag själv eller någon annan slutklämmen såsom lister, innedörrar osv.

Nej, har inte någon sådan kamera, men funderat på att hyra en och kolla läget. Om inte annat av ren nyfikenhet :)
Du är inte berättigad ROT i en fastighet du hyr ut.
 
Utan rot bör då elpriset bli runt 50.000 alltså, jag får helt enkelt ta och fråga igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.